Küll tuleb ka kiitus

10OKTOOBER2017, Lääne-Virumaa,RAKVERE BUSS, BUSSIJAAM, BUSSILIIKLUS, ÜHISTRANSPORT Fotol: TASUTA ÜHISTRANSPORT, PILET, MAAKONNALIIN, KAUGLIIN Foto: SCANPIX

On jäänud vaid pisut üle kolme nädala, ja tasuta ühistransport saab hoo sisse. Enamik omavalitsusi Eestis hakkab pakkuma priiküüti. Seega hakkab suures osas Eestis kehtima tasuta bussiliiklus, mis ei tee inimestel maakonniti vahet – seal, kus saab tasuta sõita, kehtib see õigus ka neile, kes on pärit mõnest teisest maakonnast. Kes on need eesrindlikud maakonnad? Need on Valgamaa, Võrumaa, Põlvamaa, Tartumaa, Jõgevamaa, Järvamaa, Ida-Virumaa, Läänemaa, Hiiumaa ja Saaremaa. Praegu veel on kõhklemas Pärnumaa, Harjumaa, Raplamaa ja Lääne-Virumaa.

Põhjused on erinevad. Suurt rolli selles mängib peavoolumeedia oma vastupuiklemisartiklitega. Kasvõi EPL, kes kuulutab, et „ Simsoni tasuta ühistransport on jooksnud umbsõlme”. Või Delfi: ”Enam kui pooled maabussijaamades küsitletuist pole kuulnudki võimalusest alates 1. juulist maakonnaliinidel bussiga tasuta sõita.”

Ei midagi uut. Samasugune vastukisa oli ka jaanuaris 2012 EE veergudel, kui Tallinn tuli avalikkuse ette plaaniga anda kõigile linlastele õigus ühissõidukitega tasuta sõita. Linnavalitsus pidas kogu linnaliikluse ümberplaneerimist mõistlikuks ja teostatavaks. Oli selge, et kui valime ühistranspordi, saavutame liiklusummikute ja liiklusõnnetuste vähenemise, teed kuluvad vähem ning tasuta sõit suurendab majanduslikult raskes olukorras olevate perede juurdepääsu ühistranspordile.

Aastatetagune uudne ettepanek sai kõva kriitika osaliseks, ja loomulikult oli ka tookord suurim vastutöötaja Reformierakond. „Tasuta lõunaid ei ole olemas, järelikult tuleb see raha kellegi arvelt leida. Kas see tuleb teede remondist või tõstab linn selleks mittetallinlaste piletihinna mitmekordseks?” väitis tollane RE fraktsiooni esimees linnavolikogus (Õnne Pillak). Või siis üks lugejaks tituleeritu: „Tallinna linnavalitsusel pole aimugi, mida kujutab endast linna ühistransport ja milline see tänapäeval peab olema. Sellepärast ka selline rumal, lausa eluvõõras ettepanek. Ega enne uue, teovõimelise linnavalitsuseni jõudmist asjad paremaks muutuma ei hakka.”

Kõik see kordus jällegi. Ikka vastutöötamine. Kesknädal on kindel, et kõik muutub, ja üsnagi ruttu. Ainulaadne tasuta ühistransport maakondades toob uudistajaid ning järgijaid teistest Euroopa riikidest ning hakkab saama kiidusõnu nagu praegune valideeritav ühistransport Tallinnas.

Kesknädal

1 Kommentaar
  1. Irene 4 kuud ago
    Reply

    Vastutöötamisel on palju põhjuseid . Esiplaanil ikka omakasu. Vastik ongi see, et seda teostatakse vaesemate = ebaõiglase jagamise ohvrite arvelt.
    1. põhjus on, et kohalikud tööandjad, kel käsi sees vallavalitsustes , tahavad bussirahad oma kätte saada, et oma töölisi vedada, mida nad seni tegid oma raha eest. Toimub see aga hommikul vara ja õhtul hilja, nii et neil, kes
    teatud asutuses ei tööta, sellest bussist kasu ei ole. Keegi ei suuda veeta 1o t mingis asulas, olgu seal pood või mitte.
    2. kohalikud väikepoed kardavad konkurentsi. Neil kaubad kallimad .Poodnikel on aga sugulased või nad ise volikogudes sees.
    3. ilmselt osa töööandjaid pelgab ka oma tööliste äravoolu keskustesse.
    4. poliitilised põhjused loomulikult.Vastastele ei või lubada mingit õnnestumist.

    Eriti paha on vaadata, kui keeldutakse tasuta sõiduvõimalustest isegi meie kerjuspensionäridele. Kerjused nad on, seda pidi tunnistama ka siinkäinud eurosaadik ja hollandlased olevat öelnud, et nii palju kallite autodega noori ja nii viletsates tingimustes vanureid ei ole kusagil Euroopas. Valus on kui seda peavad välismaalased nentima ja “omad” ,kellegi halvastikasvatatud lapsed ,sõidavad nüüd teerulliga üle väites, et MEILE POLE VAJA
    tasuta busse. Neile muidugi pole!
    Eraliine võib ju doteerida juurdesaadud raha eest, ma ei näe põhjust nendegi kaotamiseks.

    Meenub juhtum Tapalt aastate eest, kui üks keskerakondlane üritas tekitada mikrobussi vanainimesi kalmistule vedama tasuta ja kuidas teda siis vaenati vallavalitsuse poolt ja asi jäigi ära.
    Nüüd, kui Raplamaal kaob tänu Rayl-Balticale võimalus rongiga sõita ,v.a. Raplast, Pärnust ,muutub buss ju eriti vajalikuks. Raha saadi enne ja raha saadi nüüd juurde, aga ikka vastu. See negativism sarnaneb juba skisofreeniahaige vastutegutsemisele ( psühhiaatrias on väljend negativism- tähistab iga hinna eest haige vastuteguts. või soovide-korralduste ignoreerimist)Transpordiametid on selgelt kohalike volinike, ametnike ja eelkõige tööandjate tahte all. Maal on kõik omavahel seotud, sest siin on ametnike , teenindajate kodu, lasteaed ,kool, tihti töökoht ja vanadekodu, mida kureerivad volinikud.,nende sugulased jne. Seega ei suuda nad enam sõltumatud ja objektiivsed olla. Süsteemis on viga.
    Minu käest ei ole igatahes keegi küsinud, MIDA ma tahan. Ja see on üsna alandav.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.