Et põhjakate ei viiks põhja

Ott Tänak ja kaassõitja Martin Järveoja oma Toyota Yaris WRC-ga finišeerimas AFP PHOTO / Lehtikuva / Markku Ulander / Scanpix

Juba teist korda on Ott Tänakul juhtunud samasugune õnnetus – põhjakate tuli alt ära ja lõhkus jahutusradiaatori. Kui eelmises riigis ralliautosid kogu NSV Liidu rallisõitjaile ehitas ümber Eesti tehas „Vihur“, siis erilise hoole all oli just põhjakate (panssari – sm: soomus, raudrüü). See ehitati duralumiiniumist; oli ka titaanist tehtuid. Koopereerumise korras valmisid need sõjatehases „Dvigatel“.

Ohutuse tagamiseks käis kinnitus kere külge esiosas nii, et vajadusel sai ka raja ääres mootorile kiiresti altpoolt ligi. Esiosa kaarjas kuju kaitses täielikult radiaatorit ja kogu turvaosa oli pikk kuni käigukasti suka lõpuni. See videost nähtud maa seest välja kaevatud Oti masina „plekikene” seal Walesis küll seda turvalisust ei paku. Ja tuligi õnnetu katkestamine! Seisult, kus edumaa teiste võistlejate ees oli 40 sekundi juures.

Tänapäeva rallidel on see väga suur saavutus, sest tihti on vahed mõõdetud vaid sekundi murdosades! Kui omaaegseid rallisid meenutada, siis arvestati minuteid suure lennukikellaga ja sekundeid iga minut uuesti käivitatud stopperitega. Kasutati raadiosidet stardi ja finiši vahel ning iga raadiojaam pidi olema eelnevalt läbinud „vastava organi” kontrolli. Ka võistlejate omavaheline kiivriside käis ikka traaditeel. Rallide põhimõte oli tollal kasvatada noori kõlbulisteks „kodumaad teenima”, seepärast siis põhirõhk pandi orienteerumisele kaardi järgi. Rajaäärseteks lisavõistlusteks olid granaadivisked ja püssilaskmised.

Tihti sõideti „pimedal” rajal – marsruudipaberid anti kätte vaid tund enne starti. Tuli välja arvutada keskmised kiirused ja koostada sõiduplaan. Lisaks ajakontrollidele ülesõitudel olid ka „salajased” kontrollpostid, mis fikseerisid keskmisest kiirusest kinnipidamise. Rajalt saadi karistuspunkte minuti eest sajakaupa; kiiruskatsetel iga sekund liidrist aeglasemalt andis ühe karistuspunkti.

Sellisest võimalusest, mis tänasel televisioonil – anda pilti võistlusautost edasi mitme kaameraga – ei osatud toona isegi unistada. Esimene katse rallirajalt otsereportaaži teha õnnestus seitsmekümnendate alguses Eesti Raadio „Raadiorallil”. Nüüd, kus on veel jäänud kaks etappi MM-võistlustel sõita, on Ott Tänakul olemas teoreetiline võimalus tulla maailmameistriks. Tema stabiilne kiirus on ammu pinnuks silmas endisel maailmameistril, kes on seda avalikult tunnistanud.

Neljakordne maailmameister, Toyota võistkonna juht Tommi Mäkinen on sama meelt: Tänaku tempos püsimine käib Ogier’l ja Neuville’il üle jõu, täna pole Otil konkurente! Nüüd jääb mehaanikutel midagi tarka välja mõelda selle õnnetu põhjakattega, et see järgmisi rallisid enam põhja ei veaks.

Aivo Oina

10 kommentaari
  1. ärgake üles! 2 kuud ago
    Reply

    Ammu ralli läbi.
    Teie ikka magate.
    Küll on nigel partei teil. Õppige ekre käest asja ajada.

    • Ah 2 kuud ago

      EKRE oligi see, kes sokutas Otile vigase rehvi. Pekske EKREt! Ei mingit koostööd EKREga!

  2. midagi on muutunud 2 kuud ago
    Reply

    Vanasti sai kogu lehte lugeda.
    Nüüd millegipärast ei saa.
    Uudised on kõik vanad ja telest ammu nähtud.

    • See 2 kuud ago

      on mõeldud rahva nöökimiseks. Tavaliselt paljud uuendused on varasematest sitemad.

  3. Nii see on 2 kuud ago
    Reply

    Paberilt lugesin seda kirjutamist eelmisel nädalal. Oli teine asjalik ja ajakohane.
    Miks nüüd, nädal hiljem see internetti on tiritud?
    On ikka operatiivsus!
    Kas valimistele minnakse ka eelmise sajandi tarkustega?

  4. Mida 2 kuud ago
    Reply

    ütleb selle loo kohta meie teeneline autosportlane vaagija Märjalt maalt?

  5. hiljaks jäite 2 kuud ago
    Reply

    Ralli juba läbi ja teie siin alles nüüd kirjutate!
    Seekord oli põhi terve.
    Katki sõideti kumm.
    Kas lõik said aru?

    • teatavasti 2 kuud ago

      ei sõidetud seda rehvi katki, vaid see oli velje defekt, mis kummi katki tegi. Latvala sõitis teisel korral oma rehvi ise katki, aga Tänaku puhul seda siiski öelda ei saa. Neuville`l ka läks rehv, aga temal alati veab, see juhtus ikka katse lõpus ja kaotust ei tulnud nii palju. Kahju muidugi et Ottil kaks viimast rallyt vett vedama on läinud. Aga kahtlemata on Otti näol tegemist parima sõitjaga sellel MM-l. Ehk on järgmine aasta tema aasta, sellel aastal on paraku rong läinud. Kuigi esikoha nimel võib minna Austraalias kõvaks rebimiseks ja isegi kui seal midagi juhtuda võiks, siis nii totaalset hävingut ei ennustaks kumbagile konkurendile. Meeskonna teised sõitjad tulevad vajadusel appi ja vaat see on küll asi mis mulle spordis ei meeldi. Iga ekipaaz on eraldi startiv võistkond ja on lihtsalt lame, et selliseid liigutusi tehakse. Kõige enam on pidanud kohti loovutama Evans, kes eile pääses imekombel isegi poodiumile. Ma tahaks näha kuidas suudab Lappi järgmisel hooajal Ogieri nimel aina ohverdusi tuua kui tal seda kästakse teha. Ta pole eriline ohverdaja ja eilne liigutus oli tema jaoks ilmselgelt üle igasuguse mõistuse käiv. Austraalias võiks ime juhtuda eelkõige siis kui kõik Toyota ekipaazid ületaks ennast, aga Lappilt ei tule abi.

Vasta midagi on muutunud-le Tühista vastus

Sinu meiliaadressi ei avaldata.