Juhtkiri: Aeg on pakkuda tasuta ühistransporti kõigile Eestimaa inimestele

Toomas Vitsut

Toomas Vitsut, Riigikogu liige

Veel suve hakul oli vähe neid, kes uskusid, et Tallinnas edukaks kujunenud projekt võiks saada positiivse järje. Igatahes on üleriiklik tasuta ühistransport toonud uusi kasutajaid juurde ning teenuse kvaliteedi tõstmiseks on aeg astuda järgmisi samme. Meie eesmärk pärast valimisi on, et Eesti inimesed saaksid nii pealinnas kui ka teistes kohalikes omavalitsustes sissekirjutusest sõltumata sõita tasuta ühistranspordiga.

Tasuta ühistransport sai esmakordselt reaalsuseks 2013. aastal, kui Tallinnasse registreeritud inimestelt enam piletiraha ei võetud. Toona olin Tallinna linnavolikogu esimehe ametis ning mäletan hästi, kui palju kriitikat unikaalne projekt kaasa tõi. Nüüd võime aga öelda, et aastaid tagasi tehtud otsus oli õiges suunas ning ühistransporti eelistatakse autole järjest enam.

Edulugu Tallinnas ning kasutajate hüppeline kasv kannustasid püüdma veelgi suuremat eesmärki – tasuta bussisõitu maakondades. Mäletatavasti oli see ka Keskerakonna üks peamisi lubadusi Riigikogu 2015. aasta valimistel. Kui linna ühistranspordisüsteemi piletivabaks muutmine Tallinnas oli suurprojekt, siis tasuta maakondliku ühistranspordi näol oli tegemist kordi keerukama ülesandega, sest see pidi toimuma erinevate omavalitsuste koostöös.

Sarnaselt Tallinnale jätkus kriitikat projekti avalikustamise päevast peale. Küll väideti, et bussi ei kasuta maapiirkondades tänapäeval liikumiseks enam mitte keegi ning riigil pole ühistransporti üldse vaja raha suunata. Ometi võib pool aastat hiljem öelda, et maakondlik tasuta ühistranspordi projekt on osutunud üle ootuste edukaks. Reisijate arv on alates juulist pidevalt kasvanud ning hääbuvast transpordiliigist on saanud kasvava trendiga ühistransport. Tõrvatilgaks meepotis on aga see, et neljas maakonnas (Harjumaal, Raplamaal, Lääne-Virumaal ja Pärnumaal) rakendus tasuta bussisõit vaid osaliselt ning piletita saavad sõita ainult alla 19-aastased ja eakad, kel vanust üle 63 aasta. Meie hinnangul pole niisugune olukord kuidagi põhjendatud ning vajab revideerimist, sest inimestele vajalik hea meede peab olema kõigile ühtmoodi kättesaadav.

Keskmõte: Suunanäitajaks oleme ka teistele riikidele.

Selleks, et tasuta ühistranspordist saaks Eesti tõeline edulugu, on aeg teha otsustav samm ning pärast valimisi võimaldada tasuta ühistransporti kõikidele Eestimaa inimestele nii Tallinnas kui ka teistes omavalitsustes. Kõige aktuaalsemaks võibki pidada küsimust hetkel pealinnas, kus 2013. aastast rakendunud ühistransport on tasuta ainult tallinlastel, kuid ootus tasuta ühistranspordile pealinnas on paljudel eestimaalastel, eriti Harju- ja Raplamaa elanikel.

Kui praegu kulub paljudel Tallinnasse tööle sõitvatel inimestel ühistranspordile proportsionaalselt suur osa nende palgast, siis tulevikus jääks see kulutus tegemata. Näiteks maakondades, kus tasuta bussisõit kehtib, säästavad sealsed elanikud igakuiselt 45–60 eurot. Lisaks väiksematele kulutustele isiklikust eelarvest on tasuta maakonnasisene bussiliiklus aidanud inimesed paremini liikuma. Paranenud on eakate liikumisvõimalused ning madalamat palka saavatel inimestel tasub transpordikulude kokkuhoidmisel töölkäimine rohkem ära. Kuid üle riigi pakutavast tasuta ühistranspordist peaks olema võimalus ühtemoodi osa saada kõigil Eestimaa inimestel.

Suunanäitajaks oleme ka teistele riikidele. Näiteks peavad prantslased seda geniaalseks meetmeks võitluses õhureostusega ning Luksemburgi uus valitsus on andnud teada, et kehtestab kogu riigis tasuta ühistranspordi järgmise aasta suvest.

Keskerakond on pidanud tasuta ühistransporti alati oluliseks, seetõttu soovime valimisplatvormi jõudnud punkti elluviimise järel, et kogu süsteem hakkaks üle-eestiliselt käima ühte jalga. Mistõttu oleme valmis omavalitsustele välja töötama vajalikud riigipoolsed meetmed, et saamata jäänud tulu neile kompenseerida. Igatahes on viimane poolaasta tõestanud, et bussiga liiklejaid jagub ning tasuta ühistranspordisüsteemi tuleb edasi arendada veelgi jõulisemalt.

6 kommentaari
  1. Ei 7 kuud ago
    Reply

    taha Vitsutaja ja keskbande kommuunat! Igal asjal olgu oma hind ning igaüks teenigu endale elatist ise! Aitab meile marksismist, leninismist, stalinismist, maoismist, putinismist, merkelismist ja muust mõistusevaenulikust sopast.

    • irw 7 kuud ago

      mina tahan küll Keskerakonda uuesti võimul näha. Miks ma siis üldse makse maksan kui midagi riigilt vastu ei saa. Paneb kulmu kergitama, miks mõnele inimesele see nii vastuvõetamatu on. Alati on võimalus ka tasulisi teenuseid kasutada. Mille üle sa nurised? Ei saa selle kulutamisega hakkama või närib kadeduseuss nii kõvasti, et ei lase rahulikult elada kui keegi teine saab midagi tasuta.

    • Sina 7 kuud ago

      oled punane kremli trol, sellepärast sa “tasuta” giljotiini soovidki. Muide, seda su soovi ma isegi toetan. Ja ära kuku pärast möirgama, sest ma pole konservant.

    • to Sina ja Ei 7 kuud ago

      vihkajate vastu käib praegu kampaania , ära vihka, vihka üksi. Ühinen selle kampaaniaga ja hakkan edaspidi iga su lollaka kommentaari alla seda ka panema. ÄRA VIHKA, VIHKA ÜKSI.

    • Et 7 kuud ago

      sul oleks põhjust trollitada, siis kinnitan, et ma tõesti vihkan teise kulul elamist ehk petmist.

    • to Et 7 kuud ago

      Mis asi on teise kulul elamine? Ka mina ei kasuta ühistransporti, sest lihtsalt puudub hetkel vajadus selle järgi. Sinu loogika järgi on kõik, milles sina ei osale, petmine ja teiste kulul elamine? Siis elavad kõik lapsevanemad kelle lapsed käivad koolis ja saavad tasuta haridust, ka teiste kulul ja on petised. Kõik haigemad inimesed elavad tervete inimeste kulul ja on petised, kõik vanemahüvitise saajad on petised, kes elavad minusuguste kulul, kelle lapsed on juba suured, jne. Palun ära väljuta enam nii rumalat ja haiget arusaama, sest need tulenevad otseselt VIHKAMISEST. #ÄRA VIHKA

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.