Valgamaal on tasuta bussisõit tõstnud ühistranspordi populaarsust

Foto: Maarius Suviste / LEPM/SCANPIX

Esmaspäeval möödub aasta sellest, kui mitmes Eesti piirkonnas hakkas maakonnaliinidel kehtima tasuta bussisõidu võimalus, edastas ETV uudistesaade “Aktuaalne kaamera”.

Osa neist, kes varem vurasid tööle ja koju autoga või liikusid koos naabrite ja töökaaslastega ühes sõidukis, kasutab nüüd bussi, näitab Valgamaa kogemus.

Kuid rahvast ei pane rohkem liikuma ainult tasuta sõit: teenuseid on maal nii väheks jäänud, et poodi või arsti juurde tulebki kaugemale minna. Suured vallad on viinud kaugemale ka hädavajaliku asjaajamise.

Selleks, et Valga valla sees poleks nii, et maal saab sõita tasuta, ent linnas raha eest, pole nüüdsest vaja piletit osta enam ka linnaliinides.

“Saan igale poole sõita – ema juurde sõita, Tartusse sõita. Sõidan, kuhu vaja on. Sõidan nüüd bussiga hulga tihedamini, sest kust ma, vaene pensionär, võtan raha, et bussiga ema juurde sõita?” tõdes pensionärist reisija Kristi.

“On noori, on vanu, aga vanemaid ikka rohkem. Käiakse tööle ja töölt koju,” kirjeldas bussijuht Priit Hainsalu.

Sõitjate arvu on suurendanud ka muudatused liinivõrgus. Ja need omakorda nõuavad rohkem raha, nii et Valgamaal on ühistransport tänavu juba 20 000 euroga miinuses. Aga pool aastat on alles ees.

BNS

5 kommentaari
  1. Stakan K. Butõlkin 2 kuud ago
    Reply

    N.ö. tasuta on meil ju ka paljud muud asjad: teedevõrk, pargipingid, avalikud prügikastid tänavate ääres, RMK väljaehitatud puhkekohad looduses, kalmistutel prügi äravedu jne. jne. Miks ei võiks olla ühistransport tasuta kõigile kes seda vajavad? Ega niisama lusti ju ei sõideta?
    Valgamaal suurenes ühistranspordi kasutamine minu arvates osalt ka sel põhjusel , et liinid ühildati koolitranspordi vajadustega e. et eraldi koolilaste transporti seal ei ole. Vähemalt Valga Vallas mitte. Kõigis maakondades see vist nii ei ole organiseeritud? Eks põhjuseid ole muidki nt. eakate inimeste(kes autot põhjusel või teisel kasutada ei saa)suurem osakaal rahvastikus, samuti üldine madalam sissetulekute tase võrrelduna Tartumaa või Põhja- Eestiga.
    Aga see jama mida Kuuurija ajas : nagu Valgamaal rallitavat tasuta ja intensiivselt bussiga Lätti odava viina järele-on tugev ajakirjanduslik liialdus, et mitte öelda pahatahtlik jama.
    Need paar ballooni bocki või lauaviina mille järel kohalik napsusõber mõnel heal päeval oma sibulavõrgus ühistranspordiga Tõrva või Nuustakulle sõidutab on täpes võrrelduna nende lugematute viina ja õllelastidega mis jeepide järelhaagistes või kaubikute kõhtudes rikka Harjumaa või Tardo liina kõrtside poole suunduvad.

  2. Naljaks 3 kuud ago
    Reply

    lugeda, et siin kiidetakse teise rahakoti arvel lällamist, mujal aga kuulutatakse, et see “tasuta” bussivedu on algulkuulutatust kallimaks läinud.
    Kaudselt tasutav sotsialistlik inimvedu paneb aluse liigsetele tühisõitudele. On vale, et inimestel pole raha. On, ja kuidas veel. Jälgin neid linnadesse sõitnuid, osatavad täiesti eluks mittevajalikke lelusid, piletihind sinna ja tagasi maksaks ainult mõni euro, mis mõttetute ostude kõrval on prügi.
    Vaja on piletinõue ikkagi taastada. Liiklus aga korraldada kehvades kohtades nii, et 2 korda nädalas tehtaks varustussõite suuremasse keskusesse. Paarist tunnist seal täiesti piisab. Minugi kohas liigub buss linna E, K, R, saan linnas olla üle 2 tunni, isegi konutamiseks jääb pärast kuni tund. Nii tuleb musl pikem tiir linnas teha, et see aeg kasulikult kulutada. Samas varem läheb linna samuti buss, kuid tuleb juba 20 minuti pärast tagasi, pool kilti eemale midagi ostma lihtsalt ei jõua. Nii korraldatakse meil bussiliiklust maakohtades.
    Vaagijal on hea kekata, tema asub suure tee ääres ja saab keskbande koosolekule ilma raskusteta. Mida teevad aga Venevere ja Käru vahel elavad inimesed, või Tipus ja Krabis elavad? Vastikul ENSV ajal käis kahtpidi ringibuss Kohtla-Järve-Jõhvi-Iisaku-Kauksi-Vasknarva-Kuremäe-Jõhvi-Kohtla-Järve 3 korda päevas. Aga nüüd?

  3. Vaagija 3 kuud ago
    Reply

    Lisaks vaese inimese rahakoti kokkuhoiule saab tänu tasuta bussisõidule suure kokkuhoiu ka kogu meie riigi keskkond – kui palju tonne kütust jääb kulutamata ja kui palju tonne asfaldi- ja kummitolmu jääb meie õhku saastamata.

    • Lihtsalt 3 kuud ago

      see vaakuja üllatab oma “ajuhiiglase” mõtekäikudega tihti. On vast olemas selline takkakiitjate ja tallalakkujate kildkond, kes sekti igale lolluselegi kaasa kilkavad ilma oma ajusid kasutamata.

    • Oli 3 kuud ago

      aeg, kus vaagija sõimas sotsialismi maapõhja, nüüd aga kiidab taevani. Saaks aga midagi teiste arvelt.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.