Reformierakonna poolt välja pakutud automaksu kaks võimalikku mudelit on oma sisult õõnsad ega aita kaasa seatud eesmärkide täitmisele, ütles Riigikogu rahanduskomisjoni aseesimees Jaak Aab.
“Eesti majanduse turgutamise ja ettevõtjate toetamise asemel koormab tänane Vabariigi Valitsus meie inimesi järjest uute maksudega. Käibemaksu ja tulumaksu tõus eraisikutele, käibemaksu suurendamine restoranidele ja majutusasutustele ning meediaettevõtetele, tasuta ühistranspordi kaotamine ning lisanduv automaks vähendavad kõrge inflatsiooni tingimustes Eesti perede toimetulekut,” kritiseeris Jaak Aab.
Keskerakonna juhatuse liige märkis, et seaduseelnõu väljatöötamiskavatsuses esitatud põhjendused on justkui õhuke katteloor, mis ei varja uue maksu tegelikku eesmärki – koguda lisaraha Reformierakonna 500 miljonit eurot maksma mineva ja jõukamaid inimesi soosiva tulumaksureformi täideviimiseks.
“Automaksuga, millest Reformierakond enne valimisi midagi ei rääkinud, saavad kõige rohkem pihta madalapalgalised maainimesed. Ilmselt sündis automaksu idee eluvõõraste poliitikute arutelu tulemusel ja igapäevaselt automüügiga tegelevate inimeste arvamust ei peetud vajalikuks küsida. Automüüjad on välja toonud tõsiasja, et isegi ilma maksuta jätkavad autode hinnad tõusu 8-10 protsenti aastas ning kostitada inimesi kõrge inflatsiooni tingimustes lisamaksuga on lihtsalt alatu,” rääkis Jaak Aab.
Järva- ja Viljandimaalt valitud saadik lisas, et ka tänasel kohtumisel Riigikogu Keskerakonna fraktsiooniga ei suutnud rahandusminister Mart Võrklaev automaksu kehtestamist piisavalt põhjendada. “Valitsuse tegevus on äärmiselt kaootiline. Ühelt poolt soovitakse vähendada keskkonnamõjusid, teisalt läheb automaksu kehtestamisega kõigi uute sõidukite soetamine kallimaks ja tasuta ühistranspordi kaotamine ei aita kindlasti kaasa eesmärgile autostumist vähendada,” lausus Jaak Aab. “Endiselt puudub rahandusministril analüüs kõigi maksutõusude mõjust Eesti majandusele. Euroopa Liidu erinevad regulatsioonid kliimaeesmärkide täitmiseks ja valitsuskoalitsiooni kevadised aktsiisitõusud tõstavad näiteks diislikütuse hinda aastaks 2027 50-60 senti liitri kohta. Tõsine mõttekoht, kas autoomanike täiendav maksukoormus automaksu näol on üldse jätkusuutlik.”
Tema sõnul tuleks automaksu käsitleda luksusmaksuna ja lisatasu peaksid maksma keskmisest kallimate sõidukite omanikud. “Praegusel juhul lajatab Reformierakond maksukirvega kõigile, isegi puudega inimestele, kes elatuvad enamjaolt toetustest ja kel tihtipeale ei ole liikumiseks muud võimalust peale isikliku auto. Automaksu kehtestades tuleks paralleelselt tegeleda ühistranspordi arendamise ja alternatiivsete võimaluste loomisega. Seda kõike aga kiirkorras teha pole võimalik,” ütles Jaak Aab.
Ja millega seda kassat siis täidetakse?
Paluks nimekiri ja täpsed soovitused täitmiste osas. Ometi kord midagi konstruktiivset.
Tahate riiki .tahate. Tahate NATO-t -tahate. Tahate kaitsekulusid tõsta -jaah.
Tahate Ukrainat kanda-jah. Tahate et Blackstone sisse tuleb -sellest ei teagi.
Tahate kapitalismi -jah. Tahate vabadust rikkaks saada – kindlasti,aga ei tule välja. kõigil. Tahate parteilasvikusse – siis teenige see ausalt välja -tulemustega. Tahate riigikokku -ikka !
Kui see ka rikkaid aitab vabastada tulumaksust, siis kõige vaesemad on nagunii sest vabad. Lapsed, eakad ja puudega saavad endiselt tasuta sõita. v.a. rongis.
Et keda ja kuidas sa siin kaitsed, Vehkida nagu tumm leilis 8 euri pärast kuus on kummalune. Kummaline on nii jõukas puudega inimene, kes elab toetustest ja ometi jaksab autot pidada.Meil. Kuigi tal muidugi seda vaja on nagu paljudel teistel, kes ei jaksa pidada, kuid juba vanuse tõttu mingit sõidukit vajavadm nillele teie ajal üldse ei mõeldud. Te ei tekitanud ju tehast, kodumaist, kergsõidukitele, mida eakas inimene saab kasutada ja jaksab omada.Ei tekitanud
ka toetusi selliste omandamiseks-ei muutnud seda reaalseks.Ei tulnud selle mõtte pealegi ja kui vihjati ei teinud väljagi. Paha reformar ka mitte, aga tema on nüüd vitsa hoidvaks käeks.
Ma ei tea ühtegi asja moda refor,ierakondlased õigesti teevad. Neid ei huvita üldse kuidas saavad hakkama meie inimesed. poetakse EL-u ja Bideni ees. Raha läheb mujale ehkki vajame ise abi. Sotsid ja 200 on sõnakuulelikud, peaasi et saab vüimulolla ja oma kukruid täita. Meil on ikka hoolimatu valitsus. Ega midagi head loota pole.
bensiin, diisel – kütustel olevad liiklusvahendid(ka mootorrattad, laevad, praamid,lennukid, paadid) maksavad, panustavad aktsiisi kaudu tee ehitusse, Riigikassasse.
…………………………
Elektriga liiklusvahendid – ei panusta sentigi !
Nüüd siis jagatakse nende tasumata osa kaudselt teistele liiklejatele ?
Kui keegi teab öelda ,et panustavad siis palun see number – sõidukite arv ning tasutav osa trükkige meediasse. See ei ole üldse nali.
***isegi kodus , tarvitades pliiti või küttes majapidamist – maksan ma “komblustasu” võrgutasude sees.
Isegi hr.Sõerd , reformi erak. liikmena , on väljendanud praegu toimuvas täielikult arusaamatut riigi eelarve planeeringut , kus pole näha kulutuste otstarvet
Ma arvan ka, et elektriautod tuleb maksustada eelkõige. Need on kuradist.
See ei ole ju roheline ega keskkonnasäästlik kui autol on sumbuti ära võetud ja viidud see piltlikult öeldes Narva Elektrijaama.
Teine asi veel: elektriautode tootmine sõltub haruldastest muldmetallide oksiididest ja muldmetallidest (eelkõige koobalt)mille turgu kontrollib maailmaturul Hiina. Koobaltivarudest on suur osa Aafrikas, Kongo Demokraatlikus Vabariigis… ja kaevandusleping on Hiinaga… Kui 2019 sai võimule president F. Tshisekedi siis see lubas need lepingud üle vaadata… Teda on USA jt lääneriikide juhtide poolt töödeldud kõvasti,
ka Nüüd St Petersburgi ta Vene-Aafrika summitile jättis viimasel hetkel ilmumata… Ukraina n.ö. vastupealetungiga seotud “kõhkluste” tõttu. Vaatab kuhupoole n.ö. kukub. Ei tahtnud Bidenit ja co-d pahandada.
muuseas Kongo DV kuulsa poliitiku P. Lumbumba nimeline ülikool asub siiski Moskvas mitte Washingtonis ja kui Venemaa otsustas tänavu ära jätta 9. mail peetavad Surematu polgu marsid, siis üks selline korraldati siiski Aafrikas – Kongo Demokraatliku Vabariigi pealinnas Kinshasas.
Kunagisest Teise maailmasõja ohvrite mälestusüritusest Vene agressiivse patriotismi sümboliks saanud marsi korraldas Kongo DV-s tegutsev Venemaa saatkond, vahendas Ukrainskaja pravda Vene riigimeediat.
“Saatkond korraldas 1. mail juba kolmandat korda Surematu polgu aktsiooni. Kinshasa tänavatel toimunud marsist võttis osa umbes sada inimest, nende seas saatkonna personal, kaasmaalased, Vene sõjalised vaatlejad, ÜRO politseimissiooni [venelastest] liikmed ja Venemaad armastava kongolased,”