Keskerakond: Riigikogus tuleb moodustada Rail Balticu erikomisjon

PÄRNU, Rail Baltic FOTO: ANTS LIIGUS/SCANPIX

Rail Balticu projekti isevoolu kulgemine tuleb lõpetada ning Riigikogus moodustada vastav erikomisjon ülesandega välja selgitada, millised on projektiga jätkamise reaalsed võimalused nii Eestis kui ka Baltikumis tervikuna, seisab Eesti Keskerakonna volikogu istungil vastu võetud avalduses.

“Balti riikide riigikontrollide hiljuti avaldatud raport Rail Balticu projekti hetkeseisust juhtis tähelepanu väga tõsistele probleemidele taristuprojekti juhtimisest, rahastamises ning valmimistähtaegade realistlikkuses,” lausus Riigikogu Keskerakonna fraktsiooni esimees Lauri Laats. “Vabariigi Valitsus aga pisendab probleeme, kriitilist raportit püütakse näidata tühisena ning olukorda ei suudeta adekvaatselt analüüsida. Ometi ei saa kahtluse alla seada fakte, et projekti maksumus on ajas neljakordistunud, Euroopa Liidu rahastuse määr ja maht on ebaselge ning korduvalt edasi lükatud valmimise tähtaeg ei ole realistlik.”

Balti riikide riigikontrollide poolt püstitatud küsimusse, kas Rail Baltic tuleb rajada iga hinna eest või on piir, kust edasi muutub see ebamõistlikuks, tuleb Lauri Laatsi hinnangul suhtuda täie tõsidusega.

“Keskerakond on Rail Balticu projekti toetanud ning töötanud selle õnnestumise nimel ka Vabariigi Valitsust juhtides. Muutunud julgeolekuolukorra ja majanduskeskkonna tõttu on vajalik aga senised arusaamad üle vaadata ning hinnata objektiivselt Eesti riigi võimekust iseseisvalt ja Balti riikide võimekust koostöös projekt edukalt lõpuni viia,” märkis Keskerakonna aseesimees Lauri Laats.

Keskerakonna volikogu liikmed tõdesid, et tänase valitsuse võimetus vastu võtta otsuseid, mis parendaksid meie majanduskeskkonda, valitsuskoalitsiooni sisulise koostöö puudumine ning ebakindlus isegi riigikaitseliste otsuste langetamisel viitab selgelt, et Rail Balticu projekti teostumise lootus on kahanenud minimaalseks.

“Lisaks erikomisjoni moodustamisele peab Riigikogu pöörduma ametlikult Läti ja Leedu parlamentide poole ettepanekuga luua sarnased komisjonid ning leppida kokku nendevahelises koostöös. Balti riigid peavad välja tulema plaaniga, mis selgitaks välja projekti teostamiseks reaalse tempo ning kas selleks vajalikud rahalised vahendid on ka reaalselt võimalik leida. Projektiga seonduvaid probleeme ja võimalikke lahendusi tuleb arutad esimesel võimalusel ka Balti assamblees,” lisas Lauri Laats.

 

EESTI KESKERAKONNA VOLIKOGU AVALDUS

Rail Balticu projekti isevoolu kulgemine tuleb lõpetada, peame moodustama Riigikogu erikomisjoni

Balti riikide riigikontrollid avaldasid 11. juunil raporti Rail Balticu projekti hetkeseisust, mis juhtis tähelepanu väga tõsistele probleemidele taristuprojekti juhtimisest, rahastamises ning valmimistähtaegade realistlikkuses. Probleemi ulatust ilmestab president Alar Karise kokku kutsutud nõupidamine riigikontrollide välja toodud probleemide käsitlemiseks.

Vabariigi Valitsus on valinud strateegia, kus probleeme pisendatakse, kriitilist raportit püütakse näidata tühisena ning olukorda ei suudeta adekvaatselt analüüsida. Ometi ei saa kahtluse alla seada fakte, et projekti maksumus on ajas neljakordistunud; Euroopa Liidu rahastuse määr ja maht on ebaselge; korduvalt edasi lükatud valmimise tähtaeg ei ole realistlik; jätkuvalt puudub sisuline nägemus raudtee ja rongiliikluse opereerimisest; jätkuvalt puudub nägemus hilisemate opereerimis- ja hoolduskulude katmisest.

Kolme Balti riigi riigikontrollid on püstitanud küsimuse – kas Rail Baltic tuleb rajada iga hinna eest või on piir, kust edasi muutub see ebamõistlikuks?

Eesti Keskerakond on Rail Balticu projekti toetanud ning töötanud selle õnnestumise nimel ka Vabariigi Valitsust juhtides. Muutunud julgeolekuolukorra ning majanduskeskkonna tõttu on vajalik aga senised arusaamad üle vaadata ning hinnata objektiivselt Eesti riigi võimekust iseseisvalt ning Balti riikide võimekust koostöös projekt edukalt lõpuni viia.

Vabariigi Valitsuse võimetus vastu võtta otsuseid, mis parendaksid meie majanduskeskkonda, valitsuskoalitsiooni sisulise koostöö puudumine ning ebakindlus isegi riigikaitseliste otsuste langetamisel viitab selgelt, et Rail Balticu projekti teostumise lootus on kahanenud minimaalseks.

Tulenevalt eeltoodust on Eesti Keskerakonna volikogu seisukohal, et Rail Balticu projekti isevoolu kulgemine tuleb lõpetada ning Riigikogus moodustada vastav erikomisjon ülesandega välja selgitada, millised on projektiga jätkamise reaalsed võimalused nii Eestis kui ka Baltikumis tervikuna. Ühtlasi peab Riigikogu pöörduma ametlikult Läti ja Leedu parlamentide poole ettepanekuga luua sarnased komisjonid ja leppida kokku nendevahelises koostöös.  Balti riigid peavad välja tulema plaaniga, mis selgitaks välja projekti teostamiseks reaalse tempo ning kas selleks vajalikud rahalised vahendid on ka reaalselt võimalik leida. Projektiga seonduvaid probleeme ning võimalikke lahendusi tuleb arutad esimesel võimalusel ka Balti assamblees.

Kutsume kõiki poliitilisi jõude üles seda ettepanekut toetama, et vältida Eesti ja Euroopa maksumaksja raha edasist kulutamist viisil, mis ohustab Rail Balticu valmimist.

8 kommentaari
  1. Eluvaatleja 3 kuud ago
    Reply

    Omal ajal rajati raudteed Eestisse eelkõige siinsete ettevõtjate vajadustest lähtuvalt ja nende rahalisel toel, kuid pole kuulnud, et antud projekti ka meie ettevõtlust kuidagi kaasatud oleks, kui siis üksnes maksumaksja raha eest ehitama teed, mille vajaduse ja otstarbekuse osas üha rohkem küsimusi kui selgeid vastuseid. See meenutab otsekui suurt hiina müüri, mis rajatuna kaitsmaks riiki põhjapoolt tulnud vallutajate eest, ei hoidnud aga vähimalgi määral ära selle langemist sajanditeks just müüri tagant tulnud mongolite valitsemise alla demonstreerides nii ilmekalt taoliste küll väliselt suurejooneliste, kuid olemuslikult rahva ja riigi resursse raiskavate suurprojektide täielikku mõttetust, kui mitte isegi kuritegelikkust.

    • NII VAJALINE RAUDATIE 3 kuud ago

      Nii tore, et saame sõita suora Saksamaale?!?
      PETTUS!
      POOLA ei lase läbi. Kaputmahhen.

  2. Nojah 3 kuud ago
    Reply

    Vaevalt et vaöitsus võtab neid avaldusi tõsiselt ja tegurseb ikka omamoodi. Pealegi on neil nupulevajutajaid kes on nõus kõigega mis valitsus teeb. Kerge elu ja raha tuleb ning miks siis mõelda sellele kui viletsaks muutub meie riik ja paljud inimesed aina vaesuvad. Keskerakondlastel on õigus ja selles erakonnas on tublid poliitikud kes mõtlevad meie rahva heaolule.Reeturid kadusid parematele jahimaadele ja ka Ratasel on nüüd neljaks aastaks hea teenistus, ainult et meie riigile see kasu ei too Need kes jäid truuks Keskerakonnale on parimad Eestimaa poliitikud,

  3. Nojah 3 kuud ago
    Reply

    Vabandan vea pärast peab olema valitsus.

  4. Jaak 3 kuud ago
    Reply

    Kirjuta nii või naa sõna valitsus see ei muuda midagi. Iga valitsus riigis on ikka selleks valitud et hoolitseks oma rahva heaolu eest. Vaitsus peaks kindlustama majanduse tõusu ja seadused peaksid olema sellised mis ei võta inimestelt raha vaid annavad juurde kindlustades inimväärse elu. Sobiks astmeline tulumaks. palju kulgeb isevoolu teed ja mitte ainult Rail Balticu projekt.

  5. Ohoo 3 kuud ago
    Reply

    Valitsevad erakonnad on nii haaratud sõjast et on unustanud selle miks neid on valitud.eks ijja oma riigi ja rahva heaks töötamiseks. abi andmine teistele riikidele ei muuda midagi maailmas. See in nagu tilk merre. pealegi pole mõtet provotseerida sest sõjaoht võib hakata meid hirmutama. Hirmutavad ka vaesuse kasv ja valed otsused. Milleks pingutada neil kellele tuleb raha ja kuulsus mujal mitte oma riigis.

  6. Lahend 3 kuud ago
    Reply

    oleks lihtne: Kui seda raudteed üldse vaja oleks, tuleks ta ehitada tavalise raudteena Pärnust Läti piirini ja sealt lätlased samamoodi Riiani. Meie osa on ju tühine. Nagunii saame kõvasti rahaga petta. Leedukatele toob ta sisse 70%, lätakatele 20-25%, meile 5-10%. Miks me peaks maksma ülikallist tobedusest kolmandiku?
    Ja pole meil kuskile kiirustada, 150km/t on täiesti piisav kiirus, saab ka rohelust nautida.
    Sepa Evelin aga lennaku Vilniusse ooperit vahtima lennukiga. Sedagi ehk 2 korda aastas.
    Meil pole ju midagi ega kedagi vedada. Ega Kremliski kavandata kiirraudteed Taimõrile või Tšukotkale.

  7. Jah 3 kuud ago
    Reply

    See raudtee pole üldse vajalik vaid neelab maksumaksja raha. Kindlasti saavad paljud inimesed sellest aru aga valitsevad erakonnad ei saa. Nupulevajutajad on harjunud poolt olema olgu see õige või mitte.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.