Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni esimees Anastassia Kovalenko-Kõlvart tegi tänasel Rail Balticu projekti rahastamist ja sellega seotud riigi kohustusi puudutaval avalikul istungil ettepaneku moodustada Balti riikide ühine parlamentidevaheline järelevalvekomisjon.
“Tegemist on Balti riikide sajandi suurima taristuobjektiga, mida on tabanud suured tagasilöögid, millega on riiklikul tasemel seotud Eesti, Läti ja Leedu,” lausus Anastassia Kovalenko-Kõlvart. “Sellise suure projekti juures puudub koordinatsioon riikide vahel vajalikul tasemel. Me ehitame suurt projekti ja raudteed kolme riigi vahel, aga tegelikkuses iga riik teeb oma asja ega kooskõlasta oma samme vajalikul määral oma partneritega. See viib selleni, et iga projekti osa ehitatakse omas tempos ja pole näha, et valmimise osas oleks ühine arusaam. Rääkimata sellest, et see võib mõjuda kogu projekti kvaliteedile ja ohutusele, sest igal riigil on oma prioriteedid.”
Anastassia Kovalenko-Kõlvarti sõnul puudub riikidel lisaks projekti valmimise tähtajale arusaam, kui suureks kujuneb selle kogumaksumus. “Rail Balticu ehitus on läinud kordades kallimaks, kuid puudub kindlustunne, et vajaminev rahastus leitakse. Mõned lahendused ja otsused oleksid pidanud olema juba vastu võetud. Arusaadav, et rahastuse probleemid mõjutavad projekti valmimist,” lausus Keskerakonna saadik.
“Suure tõenäosusega ei sõida rongid Rail Balticul 2031. aastaks. Eesti Riigikontroll osutas, et alates rongide ostmise analüüsist kuni nende tööks valmis olemiseni võib kuluda 10 aastat. Majandusminister on aga öelnud, et nad alustavad selle küsimusega tegelemisega järgmisel aastal. Oleme ilmselgelt sellega hiljaks jäänud,” lisas ta.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart ütles, et Rail Balticu projekti on niivõrd palju kiirustades kärbitud ja seda eelkõige Eesti elanike arvelt. “Viadukte ehitatakse kümme tükki vähem. See mõjutab raudtee läheduses elavate inimeste elukvaliteeti ja kogu piirkonna mobiilsust. Lisaks on meil kartus, et kärped mõjutavad kogu projekti ohutust,” rääkis Anastassia Kovalenko-Kõlvart. “Me kindlasti soovime näha täiendavaid riskianalüüse, mis puudutavad rahastamise vähendamisega seotud ümberkorraldusi.”