Tallinna Linnavolikogu Keskerakonna fraktsioon esitas volikogule ettepaneku taotleda Vabariigi Valitsuselt omavalitsustele suuremaid õigusi kergliikurite, pisimopeedide ja jalgrataste kasutamise reguleerimisel.
Seadusandluse muutmine võimaldaks Tallinnal ning teistel kohalikel omavalitsustel kehtestada vajaduspõhiseid meetmeid, mis aitaksid suurendada liiklusohutust, parandada avalikku korda ja ennetada konflikte kergliiklusvahendite kasutajate ja teiste liiklejate vahel. Samuti toetaks see otsus linna õiguskaitseorganite tööd ja parandaks järelevalve tõhusust.
Tallinna linnavolikogu liikme ja endise abilinnapea Tiit Teriku sõnul soovitakse, et Vabariigi Valitsus algataks seadusemuudatuse, millega laiendatakse kohalike omavalitsuste õigusi reguleerida kergliiklusvahendite ning nende kasutamise tingimusi kohaliku omavalitsuse haldusterritooriumil. „Viimastel aastatel on Eestis oluliselt kasvanud erinevate kergliiklusvahendite kasutatavus ning sellest tulenevalt ka liiklusõnnetuste ning avaliku korra rikkumiste arv. Kehtiv liiklusseadus sätestab üldised reeglid nende liiklusvahendite kasutamisele, kuid ei anna piisavalt paindlikkust kohalike omavalitsuste liikluskorralduslike ja avaliku korra eripärade arvestamiseks,“ rääkis Terik ning lisas, et vajaduse selleks tingis pealinna tänavatele lisanduvad 1000 rendimopeedi.
„Tallinna kui tiheda liiklusega ja mitmekesise linnakeskkonnaga omavalitsuse puhul on vajalikud paindlikumad võimalused reguleerida kergliiklusvahendite kasutamise tingimusi, sealhulgas näiteks liikumiskiiruse piiranguid, keelualasid, parkimiskorraldust ning tehnilisi nõudeid nagu näiteks helkurite ja tulede olemasolu. Samuti on oluline tagada tõhus järelevalve nende nõuete täitmise üle, mida praegu ei ole kohaliku tasandi õiguspädevuse piires võimalik piisavalt teostada,“ selgitas endine abilinnapea ning lisas, et tegemist on olulise teemaga, millele ametis olev Tallinna linnavalitsus ei ole õigel ajal piisavalt palju tähelepanu pööranud.
Transpordiameti andmetel on viimastel aastatel Tallinna haldusterritooriumil märkimisväärselt suurenenud kergliikurijuhtide ja jalgratturite osalusel toimunud liiklusõnnetuste arv. Perioodil 2021–2024 on kergliikurijuhtide osalusel registreeritud liiklusõnnetuste arv tõusnud 145 juhtumilt (2021. aastal) lausa 232 juhtumini (2024. aastal). Vastavalt on kasvanud ka õnnetustes kannatanute arv, ulatudes 2024. aastal 234 isikuni, kaks neist õnnetustest lõppesid surmaga. Jalgratturite osalusel toimunud liiklusõnnetuste arv on samal perioodil suurenenud 110 juhtumilt (2022. aastal) 148 juhtumini (2024. aastal), seejuures vigastada sai 150 isikut. 65% õnnetustes kannatanutest olid mehed, 26% kannatanutest olid õnnetuse hetkel joobeseisundis ning 34% juhtudest ei oldud kasutatud nõuetekohast turvavarustust. Aastane hooajaline kõikumine näitab õnnetuste koondumist eeskätt kevad- ja suvekuudele, mil kergliiklusvahendite ja jalgrataste kasutusaktiivsus on kõrgeim.
Keskerakonna ettepanekul tuleb täiendada liiklusseadust ja muid asjakohaseid õigusakte selliselt, et kohalikel omavalitsustel oleks õigus: kehtestada täiendavaid tehnilisi ja liiklusohutust tagavaid nõudeid kergliikuritele, pisimopeedidele ja jalgratastele ning nende kasutamisele; kehtestada nende liiklemise ja parkimise piiranguid vastavalt kohaliku liikluskorralduse ja avaliku korra vajadustele; anda kohaliku omavalitsuse korrakaitseüksustele volitus teostada järelevalvet kehtestatud nõuete ja piirangute täitmise üle.
Ettepaneku esitamise Vabariigi Valitsusele peab heaks kiitma Tallinna Linnavolikogu.