Kuigi kasutatud autode hinnad püsivad hetkel veel stabiilsed, ähvardab autoturgu peatselt kasutatud autode defitsiit, mis hakkab kergitama eelkõige nelja kuni viie aasta vanuste autode hinda, prognoosib Topauto.
Topauto müügijuhi Janek Eskori sõnul on kasutatud autode turule jõudnud kriis. Tendents seab löögi alla enim need inimesed, kes on harjunud endale sõidukit soetama nii-öelda teiselt ringilt ehk siis, kui masina esimene liisinguperiood on läbi ning see nelja kuni viie aasta vanuselt järelturule jõuab.
„Täna on olukord sama nagu koroona ajal ehk kui uusi autosid ei müüda ning välismaalt kasutatud sõidukeid sisse ei tule, siis tekib paratamatult defitsiit, sest needsamad nelja kuni viie aasta vanused autod ei jõua nii kiiresti ringlusesse,“ selgitas Eskor. „Kohapealsel turul ei ole hetkel suurt midagi võtta ning näiteks Saksamaal on autod nii kallid, et neid pole mõtet siia tuua.“
Kui eelmisel aastal toodi perioodil jaanuar-august Eestisse välismaalt 16 403 autot, siis sel aastal 8595, mis teeb languseks ligi 48 protsenti. Kui tarbesõidukid maha arvata, siis M1 ja M1G kategooria sõidukeid imporditi eelmisel aastal kuni augusti lõpuni 14 034 ja sel aastal 6942, mis on veelgi sügavam langus 51 protsenti.
„Kasutatud autode müük kukkus meil aasta esimese kuue kuuga 11 protsenti, kaheksa kuuga kokku juba 20 protsenti. Samas tempos langus jätkub eeldatavasti kogu sügise jooksul. See ei ole tingitud sellest, et inimesed ei tahaks kasutatud autosid osta, vaid sobiv valik jääb aina väiksemaks,“ rääkis Eskor.
Tema sõnul tegid need inimesed, kes plaanisid oma liisingusõiduki uuema vastu välja vahetada, tehingud automaksu ootuses eelmise aasta lõpus või käesoleva aasta alguses ära ning nüüd on hakanud kasutatud autode nappus endast teravamalt tunda andma.
„Kui kellelgi on auto täitsa läbi, siis ta saab hõlpsamini endale uue, eriti olukorras, kus hinnad ei ole tõusnud ning automüüjatel on ladudes piisavalt mudeleid. Näiteks meil on piisavalt saada kõiki populaarsemaid mudeleid, nagu Hyundai i20, i30 Tucsoni ja CUPRA Leon,“ ütles Eskor. „Kuid kes on harjunud ostma nelja kuni viie aasta vanust autot, siis peagi on valik väga kasin, sest inimesed lihtsalt ei müü neid ja sõidavad oma autodega pigem kauem.“
Mõningast hinnalangust ennustab Eskor uutele võimsamatele autodele, sest nende ostjaskond on kitsam ja selle kliendisegmendi võitmise pärast teevad turul pingutusi kõik müüjad.