Automaks ja edasi lükatud autoostud on ekspertide hinnangul kiirendanud autopargi vananemist, mis muudab sõidukikindlustuse eelistusi.
Samal ajal on ka kindlustuse hinnad märgatavalt langenud, mis võimaldab hinnatundlikul kliendil saada sama raha eest sisukama kaitse. Nõudlus sihitud lisakaitsete järele kasvab, sest vanema autoga kaasneb rohkem väikekahjusid, rikkeid ja ootamatuid kulusid.
Peagi aasta kehtinud automaks on toonud kaasa uute autode ostmise edasilükkamise, sellega koos Eesti teedel sõitvate autode keskmise vanuse stabiilse kasvu. IIZI sõidukikindlustuse tootearendusjuhi Kristiina Ritsoni sõnul on mõjud jõudnud ka kindlustusturule – näiteks on tekkinud reaalsusega kohandatud alternatiivid.
Ritsoni sõnul ei ole kindlustuslepingute sõlmimine vähenenud, kuid on muutunud selle loogika. Vanemate autode puhul ei peeta täiskaskot enam alati mõistlikuks, mistõttu eelistatakse kitsamaid, kuid täpsemaid lahendusi.
Näiteks on kõige kiiremini kasvanud liikluskindlustuse lisakaitsete kasutamine – kaitsed, mis hüvitavad auto väikekahjud, kokkupõrke loomaga või tagavad ööpäevaringse kahjuabi.
„IIZI ja Norstati uuringu järgi peab 89 protsenti autojuhtidest väga oluliseks lisakaitseid, kuhu oleks auto plekimõlkimise ja loomaga kokkupõrke risk sisse arvestatud,“ selgitas Ritson.
Samast uuringust tuleb veel välja, et 70 protsenti Eesti sõidukitest on vähemalt kuus aastat vanad ning keskmine autopargi vanus ulatub 15 aastani. “Tegemist on ühe kõrgeima näitajaga Euroopas. Automaks on uute autode müüki selgelt pidurdanud, mis tähendab, et Eesti teedel kasvab kiiresti vanemate sõidukite osakaal,” osutab Ritson.
Sellega seoses ei osteta kindlustuslepinguid enam üks kord ja pikaks perioodiks. Selle asemel pannakse kokku personaalne kaitse vastavalt auto vanusele, kasutusele ja riskiprofiilile.
„Kliendid soovivad lahendusi, mida saab vajaduse põhjal kombineerida. Nii palju kui vaja, nii vähe kui mõistlik,“ kirjeldab Ritson.
Seda toetab ka IIZI statistika: ööpäevaringne kahjuabi on muutunud üheks nõutuimaks lisakaitseks. Teenus on populaarne eriti vanemate autode puhul, kus ootamatud tehnilised probleemid on tõenäolisemad ka ilma liiklusõnnetuseta.
Euroopas paistab Eesti liikluskindlustuse turg silma jätkuva hinnalangusega. Turu maht on vähenenud, sest uusi autosid müüakse lihtsalt nii vähe ja konkurents teenusepakkujate vahel aina kasvab.
„Hinnatundlik klient saab täna sama raha eest varasemast märksa sisukama kaitse. See on tekitanud ideaalse keskkonna toodetele, mis pakuvad lisandväärtust ja paindlikkust,“ lisab Ritson.
Vananeva autopargi mõju ei tunne mitte ainult kindlustusettevõtted, vaid ka professionaalsed autopargihaldurid ja rendiettevõtted. Europcar Eesti tegevjuhi Argo Rebase sõnul on viimase aasta muutused kinnitanud, et autopargi uuendamist ei saa lõputult edasi lükata. Ettevõtted otsivad järjest aktiivsemalt lahendusi, mis aitaksid maandada tehnilisi ja finantsriske.
„Näeme, et ettevõtted, kel on suurem ebakindlus tulevaste maksude või võimalike kõrvalkulude osas, lükkavad investeeringuid edasi. Vananev autopark suurendab aga hooldus- ja rikkekindlustuse vajadust. Rendi ja pikaajalise liisingu lahendused on viimasel ajal tõusnud seega tugevalt fookusesse. Täisteenusliising kui aina enam populaarsust koguv ja pikaajaliselt kulusid prognoosida võimaldav toode on praegu meie portfellis kõige kiirema kasvuga,“ märkis Argo Rebane.
Rebase hinnangul peitub põhjus selles, et nii saab klient kogu perioodiks oma kulud fikseerida. Nii ettevõtted kui eraisikud eelistavad järjest enam teenuseid, kus nii kindlustuskaitse, hooldus kui tehniline abi on koguteenusesse sisse arvestatud.
Eesti on aktsepteerinud (Oravad ise on käinud toetamas ) ja rahvas on näinud- kuidas asjad peavad lahenema.
Tuleb korraldada Maidan ja tuleb välja vahetada -maha võtta puu otsast oravad.
Oravad närivad rahva ja riigi kassa raha. Maidanil kasutati vintrelvi- millega tulistati päid segi aetud mässulisi ja ka ( meie mõistes K komandot).
Riigivõim peab raha kuidagi kokku ajama,et saaks oma võimu teostada selle segasumma suvilaga:)Nõukogude ajal oli nii et oli rahva võim kes ise majandas oma riiki ja majandusest saadav tulu läks kõik rahva eluliste huvide tarbeks.Riigivõim pidi kindlustama inimesele,töö ja leiva,arstiabi hariduse,eluase.Töötasu pidi olema selline,et võimaldas rahuldava äraelamise kui inimene raha maha ei joonud.Nüüd võtab riigivõim inimeselt viimase,et aga ise saaks soojadel liivadel peesitada ja rahvas on jäetud jumala hooleks.Mis puutub auto maksustamisse kliima ettekäändel siis siin on diskuteerimist kuid ta ei tohiks hätta jätta ka vaesemat elanbikkonda,kes ei tahaks ka jala käia ja ainult vett juua:)Muidugi meie praegune valitsus võim on alla igasugust mõistuse piire,puudub inteligentsus,tooni annab lapselikkus ja tänavapoisiklikkus,ebakompetentsus ja mingi absurdi pealesurumine…
Mina arvan et automaks võpks olla kui see raha läheks selleks et abistada meie vaesemaid lapsi.Aga see maks peaks olema astmeline ja maksavad need kes saavad riigilt rohkem raha. Maal ei tohiks automaksu pldse olla. Pealinnas võib ühistranspordiga tasuta sõita ja ehk polegi autot vaja.Terve päeva sõidavad sõiduautod mööda linna ja see pole meeldiv vaatepilt.