Nädala juubilar DEAN REED 80

Dean Reedi, „punaseks Elviseks“ nimetatu looming oli tuntud kogu maailmas. Kõik naised õhkasid selle  andeka, galantse ja  karismaatilise  laulja  naeratuse, sportliku  figuuri ja imelise hääletämbri järele. Temast sai legend juba  eluajal. Nagu arvatavasti mehed õhkasid Marilyn Monroe järele. Ja nagu selle filmidiiva  elugi, lõppes ka Reedi elu traagiliselt ja arusaamatutel asjaoludel.

Lapsepõlves jumaldas Dean kauboifilme John Wayne’iga peaosas. Viimane oli tuntud oma  antikommunistlike vaadetega. Väike  Dean uskus pimesi oma ebajumalat, pidades  kommuniste kurjemaiks vaenlasiks. Seda  tähelepanuväärsem on see, et  küpsemas eas  muutus ta „punase katku“ – nii nimetasid vastased Läänes  kommunistlikku liikumist – apologeediks.

Vaimustudes  filmikauboidest, unistas  Dean  muidugi ratsutamisest ja oma hobusest. Terve aasta  teenis  ta raha: niites  suvel muru ja kühveldades talvel lund. Lõpuks, kui koos oli sada dollarit, aitas isa tal osta hobuse, kelle nimi oli Blondy.

Ehk see  kõnekas nimi, julgen eeldada, kaudselt mõjutaski tema  armumist täiskasvanuks saades just blondiinidesse. Seda  aga, et ta  eelistas  heledajuukselisi  neide, teame  hästi, sest viisteist  aastat  kestis  Dean Reedil  romantiline armulugu Eesti kõige  tuntuma blondiini  Eve Kiviga.

Kui poiss sai 12-aastaseks, kinkis isa talle kitarri, sest poeg oli  peale ratsutamise huvitatud ka kantrimuusikast. Nooruk hakkas mängima koolipidudel ja kolledži lõpetamise järel  restoranis.

Neil aastail elas kantrimuusika üle uue buumi, mille  kutsus esile rock’n roll (rokk), mille Ameerika  propaganda võttis  kohe piikide vahele ja liigitas kommunistide  salasepitsuste hulka: “Mõtlesid  välja sellise  lõdva  stiili, et  Ühendriikide noorust hullutada.“ (Aga N Liidus  loeti seda vastupidi – jänkide  viguriks.) Seepärast ergutas USA riiklik poliitika alguses Dean Reedi loomingut.

Temaga  sõlmis lepingu seitsmeks aastaks plaadifirma „Capital“, nähes temas  perspektiivikat  artisti. Rokk oli publikut juba veidi tüütama hakanud, loovutamas kohta popmuusikale. Dean aga esitas ühtmoodi  hästi nii  kantrit – mis oli rahva  seas populaarne – kui ka  lüürilisi ballaade, ning  kompanii omanikud otsustasid teha temast teismeliste ja  koduperenaiste  ebajumala.

Lasti välja palju minjoone tema lauludega, keerutati singleid raadios ja teda lindistati televisioonis. Kui teda hakati  tänaval ära tundma, tekkisid mitte ainult austajad, vaid juba ägedad fanaatikud. Ja kuigi Dean Reedil oli nõrkus õrnema soo vastu, ei pretendeerinud ta armuvõitude osas estraadilauljate seas esikohale… Aga  ka mahajäänute hulgas ta polnud.

„Capital“ võttis  nõuks „kobestada pinda“ Ladina-Ameerika  regioonis; seepärast laulis Dean Reed  oma  laulud  ümber hispaania keelde. Ja  juhtus  sensatsioon: sealsetes kauplustes hakati Dean Reedi plaate küsima sagedamini kui Frank Sinatra ja  superpopulaarse  Elvis  Presley omi.

Vaatamata edule  muusikavallas, ei rahuldunud Dean Reed sellega: ta otsustas tagada endale seljataguse ka draamanäitleja  elukutsega. Hollywood huvitas teda samapalju kui sõubisness. Ja  ta  astus kinokompanii „Warner Brazzers“ filmikooli. Õppetöö toimus seal Stanislavski  süsteemi kohaselt ja vene teatrikooli  traditsioone järgides.

Dean Reedi jaoks oli see suureks avastuseks, sest enne seda suhtus ta kõigesse, mis  puudutas venemaist –  õigemini nõukogulikku – eelarvamuslikult: ta pidas  N Liitu kõige mahajäänumaks  maaks, kus  tänavail  kõnnivad  ringi karud ja  neid kamandab Hruštšov.

Reedi näitlejameisterlikkuse õppejõud Paton Price oli kuuldavasti patsifist ja oskas ka õpilasele oma vaateid külge pookida.

Ladina-Ameerikas  huvitub Dean Reed vasakpoolsest poliitikast ja temast saab  ühiskondlik aktivist, kes asub võitlusse kogu maailma vaesusega. Ta  tutvub Salvador Allende, Che Guevara ja Victor O’Haraga. Elurõõmsa  ameeriklase  poliitilised vaated arenevad hoogsalt. Kogu maailm  arutab laulja tegu, kui ta  demonstratiivselt pesi Ameerika lipu puhtaks „Vietnami laste verest“.

Ta  ilmutab  huvi kohaliku poliitika vastu ja osaleb  ühiskondlikus  dialoogis, kuid see ei lõpe hästi – rahvusrevolutsiooni ajal pannakse Dean vanglasse, seejärel aga deporteeritakse Argentiinast.

Näitleja  kolis üle Euroopasse, asudes elama Saksa Demokraatlikku Vabariiki  ja  alustades  aktiivset gastroleerimist.

Dean Reed osutus äärmiselt vastuoluliseks  isiksuseks: ta jäi oma  kodumaa patrioodiks, kuid pooldas marksistlikku maailmavaadet. Igatses siiralt USA järele, kuid kritiseeris Ameerika  võimude tegevust ja õigustas  otsuseid, mis võeti  vastu N Liidus. Paljud pidasid Reedi  reeturiks, kuid  tema vaid lahutas koduarmastuse poliitikast.

Reed kutsuti  N Liitu  külalisetendustele: hea, et SDV oli sel ajal sotsialistlik maa. Esinemistel  oli tohutu menu. Temast sai hoobilt üleüldine rahvalemmik: kontserdid toimusid kõigis  suuremates linnades ja ta esines isegi BAM-il, sellel nõukogulikul „sajandiehitusel“. Läänes  aga  hakati Dean Reedi nimetama „punaseks kauboiks“. Väliselt sobis  ta selleks hästi; peale selle esines ta kauboikaabus „Stetson“.

SDV-s tehti kümneid filme, kus ta mängis uljast kauboid, istudes  toredalt sadulas ja lauldes kantrilaule. Muide, juba  varases nooruses reisis Dean mööda Amazonast, kohtudes eksootiliste hõimudega, kes pidasid jahti  vibudega ja praktiseerisid kannibalismi, samuti rändas ta mööda  preeriaid, kus kohtas  indiaanlasi, kes kandsid sulgi nagu Fenimoore Cooperi romaanide kangelased.

Dean Reed mängis indiaanifilmides, sealhulgas koos teise meie publiku välismaise lemmiku – jugoslaavlase  Goyco  Mitichiga, kes elas Saksamaal.

Et  Dean  Reed  sotsialismileeri külge siduda, „pandi ta mehele“ tolleaegse SDV juhi Erich Honeckeri  õetütrele.

Aga N Liidus juhtus tal armulugu näitlejanna Eve Kiviga. Nad olid mõlemad  abielus ja kohtusid esialgu salaja, kuid suhted muutusid nii tõsisteks, et mõlemad lahutasid, et ametlikult abielluda. Dean Reedil oli kavas juba Moskvas korter osta. Kuid…! Komsomolijuht, kes ta oligi siia esinema kutsunud, korraldas peapesu: „Sul võib NLiidus  olla  nii palju kallimaid kui tahad, aga abielluda  Nõukogude kodanikuga me sind ei luba!“

Armunuil ei jäänudki muud üle, kui salaja edasi kohtuda neis maades, kuhu Eve Kivi tihti  filmidesse mängima  kutsuti: KGB-lased, kes olid pandud  näitlejannat jälgima,  pigistasid  juba silma kinni nende kohtumiste suhtes, olles mõistnud, et on  mõttetu keelata inimesi teineteist armastamast. Ja ehkki Reed  pandi uuesti  paari – seekord saksa näitlejanna Renate Blumega –, käis Dean Reed  ikka Tallinnas, et laulda Eve Kivi akna all talle serenaade.

Meie rahvuslik aare Eve Kivi purustas paljude meeste südameid. Oma südame aga kinkis Ameerika  lauljale Dean Reedile.

17. juunil 1986 avastati kuulus näitleja ja laulja surnuna Zeutheni järves tema kodu lähedal Ida-Berliinis. Tookord kuulutati ametlikult, et ta uppus. Kuid näitleja perekond arvas, et siin oli mängus Stasi (KGB idasaksa analoog),  sest viimasel ajal tahtis laulja naasta USA-sse. Teadaolevalt tegi Reed  aastail 1976–1978 koostööd salapolitseiga.

Dean Reed pettus oma vaadetes ja  teda  hakkasid vaevama kahtlused: kas ikka on  need vaated õiged? Aga selline artist polnud süsteemile enam vajalik…

Kord imbus Renate Blumelt teavet, et abikaasa tapeti viie noahoobiga. Hiljem, kui Stasi arhiivist võetud  toimikut hoolikalt töödeldi ja uuriti, kuulutati näitleja surma põhjuseks enesetapp.

Siin on palju segast, aga see, et tuhastamisega oli suur rutt, tõendab, et Ida-Saksamaa võimud tahtsid midagi varjata. Kuhugi kadusid ka juhuslikud tunnistajad. Paljudes kutsub hämmingu esile veel üks detail: kui see oli enesetapp, siis miks olid  tema kehale laotud suured kivid?

Pärast Stasi (SDV riikliku julgeoleku  ministeerium) likvideerimist said Ida-Saksamaa elanikud teada, et kõigi nende kohta oli sisse seatud toimik. Selline persoon nagu Dean Reed ei  saanud  olla väljaspool selle salateenistuse teravat silma. Kuid Stasi muuseumi eksperdi sõnul mingit Reedi-toimikut Stasi arhiivides ei ole. Ja polegi tõepärast teavet, kuidas näitleja hukkus.

Nõukogudemaa  elanikele jäi Dean Reed igaveseks  meelde oma „Bella, chao!“-ga, aga kõige legendaarsemaks momendiks  temalt on laul  „Elizabeth“, mis kõlas uusaastaööl Kesktelevisiooni peakanalil. Dean Reed armastas rahvast ja rahvas vastas talle samaga.

Raul Ratman

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.