Valitsus pole tööandja lapsehoidja

Toomas Tamsar. Foto Tairo Lutter/Scanpix

„Tulge nüüd appi!“ kurdab Tööandjate Keskliidu juhataja Toomas Tamsar. “Valitsus teeb valimiste ootuses kohapeal ringe ja ootab, et asjad laheneks iseenesest. Ei lahene. Olukord pingestub iga kuuga. Ükskõik kuhu vaatad, kõikjal on inimesi puudu.”

See võib töötajate puudumisel õige olla, aga vaadakem, kuidas need lugupeetavad tööandjad ise elavad ja asjasse suhtuvad. Tööandja on see, kes suunab nii tööprotsessi kui ka töövõtjaid. Sellesse valitsus ei sekku. Millest siis selline nutulaul?

Eriti kummaline on seda kõike lugeda nii kuulsalt mehelt. Ta oli  Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektor, 1998–1999 Norma Grupi juhatuse esimees, 1999–2000 AS NG Investeeringud juhatuse esimees, 2000–2002 Tallinna Kaubamaja juhatuse esimees. Ja mis kõige tähtsam, üks OÜ Balti Juhtimiskonverents asutajaid ning on siiani Pärnu Konverentside eestvedaja, samuti coachingu-firma Tamsar Coaching omanik.

Loogilist arusaamist mööda peaks selline mees olema juba tasemel, et saab ise hakkama nii tööliste puudumise kui ka kõige muu lahendamisega. Aga näe, ei saa, kutsub valitsust appi. On täiesti arusaamatu, mida siis nendel „juhtimise konverentsidel” õpetatakse? Ja nimelt Toomas Tamsare juhtimisel.

2005. aastal kirjutas ta Eesti Päevalehes järgmist: ”Ettevõtluses on üpris tüüpiline olukord, kus firma juhid tunnevad, et neilt oodatakse muutusi. Aga napib mõistust.”

Järelikult annab lugupeetud Tööandjate Keskliidu juht ise võimaliku põhjenduse töötajate puudumisele. Paljud Eesti töötajad on läinud piiri taha saama seda palka, mida peaks Eestis tööandja neile maksma.

17 kommentaari
  1. Mida 6 aastat ago
    Reply

    kujutab endast see Tööandjate keskliit? Vastan: see on maffiaärikate ametiühing! Kas olete vähe lugenud või kuulnud, kuidas see ametiühing kirjutab võltsvalitsustele ja võltsriigikogudele ette, mida nad tegema peavad? Miks pole keegi avaldanud karmi tõde, et just see ärikate a/ü on peale sundinud pinsiea tõstmise, ehkki inimesed surevad ikka enne 112 eluaastat, mis juba üle poole sajandi on meie rekord. Miks keegi ei avalda tõde, et see rängalt kasvav eluiga on tegelikult matemaatiline pettus, sest nooremad lahkuvad ja vanemad pole veel eest ära surnud, tõstes nii ka elusolevate inimeste keskmist eluiga. Kas tõesti ükski statistik ei tea, et see oodatava eluea arvestamise valemkond on põhimõtteliselt vale, sest aastal 1918 olid hoopis teised suhted earühmade vahel kui täna.
    MIKS TE RAISAD KOGE AEG RAHVALE VALETATE? Kes ja palju teile selle eest maksab? Kas Kesknädal JULGEB sellele vastata?

    • ka rikkad nutvad 6 aastat ago

      Tartus tegutseva autovedaja Baltic Cargoline Pro OÜ juhi Kaido Peikeri sõnul on riigi majandus- ja maksupoliitika viinud veondussektori kriisi ääreni ja tõenäoliselt tuleb neil endilgi varsti pillid kokku pakkida.
      Peiker alustas kirja majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile traagilise noodiga: temale kuuluv viie töötajaga ettevõte Baltic Cargoline Pro OÜ, mis tegeleb maanteedel kaubavedudega, on ilmselt sunnitud tegevuse lõpetama. Põhjustena nimetas ta riigi majandus- ja maksupoliitilisi otsuseid, ohjeldamatult kasvavaid tööjõukulusid, hinnatõusu ja ülitihedat konkurentsi.
      Peiker tõi ka ühe konkreetse näite. «Oli plaanis krediidiettevõtte liisingu abil 11 aastat vana veok välja vahetada säästlikuma vastu. Paraku keeldus krediidiettevõte meiega lepingut sõlmimast, küsides, kas Baltic Cargoline Pro on Eestis kehtivate majanduspoliitilistest otsustest johtuvate sisendkulude tingimustes võimeline äri jätkama…» kirjeldas ta.
      Ettevõtja möönis, et kütuse maailmaturu hinna vastu valitsus ei saa. Küll aga on poliitikutel võimalik kütuseaktsiise muuta. Peiker võrdustas Eesti kõrge kütuseaktsiisi trahviga ja lisas, et see seab Eesti vedajad võrreldes kasvõi Läti, Leedu ja Poola konkurentidega tugevalt löögi alla. Probleem on ka see, et turul valitseb ebaaus konkurents, kus ümbrikupalkade maksjad ja odavad vedajad löövad veohinnad alla.

    • to Ka rikkad nutavad 6 aastat ago

      no ei usu seda juttu väga. Eks veonduses on konkurents kogu aeg tihe olnud ja mida puutuvad siia kütusehinnad, nad ju tangivad juba pikka aega piiritaga. Sel aastal lisandus maanteemaks, kõik muu on endine. Näiteks minu kodukohas on ka veondusega tegelev firma ja pole kuulnud et kavatseksid lõpetama hakata.
      Ja seda juttu, nagu oleks autojuhid nõus aina mustalt tööd tegema…no ei usu samuti. Ütled ühes teises kommentaaris kuidas firma hingusele läks ja autojuhtidele joosti tormi ja siis pakutakse ümbrikupalka Midagi nagu ei klapi.Kui rekkamees on hinnas tööjõud, siis dirigeerivad asju juba nemad, mitte tööandja. Rekkameestel on eraldi teema päevatasu välismaal, võib-olla sellega kuidagi mängitakse, ei tea täpselt. Seda ümbrikupalga teemat võimendab reformierakond, aga praegu ju laekub riigikassasse makse rohkem, seega ootaks tõestust selle kohta, et ümbrikupalkade osakaal on tõusnud ja veel sellises sektoris nagu veondus.
      Aga diislikütuse aktsiisi ju ei tõstetudki, aga hind kappab ikkagi nagu oleks seda ka tõstetud.
      Milles majandusministri süüd nähakse. See kartellindus on siin riigis alguse saanud väga kaua aega tagasi ja siin korra loomisega läheb ilmselt rohkem aega kui 2 aastat. Nafta hind langeb, aga palju see tanklatest välja paistab, nad otsivad aina põhjendusi, miks seda alla lasta ei saa. Siin peaks riik küll midagi ette võtma, see ei ole konkurents vaid kartellindus. Mina mäletan veel aega kus iga nurga pealt said kütust osta ja siis oli konkurents, aga see lõpetati õige ruttu ära ja nüüd on näha miks seda vaja oli.

  2. õnnetud mõisnikkud 6 aastat ago
    Reply

    Küll oleks kena panna need tööandjad ise pingi taha traati tõmbama, keevitama.
    Vaat siis oleks alles lõbusad laulud.
    Ei enam nutaks valitsuse ees.
    Aga rikkurid koguvad jõudu ja astuvad rahva vastu.
    Mõisnikkud ikkagi.

  3. mälud ei kustu 6 aastat ago
    Reply

    No tuletame siis meelde Andrus Ansipi poolt juhitud valitsusi, kus prognoositud pehme maandumise asemel viidi meie riik hoopis maailma ühe suurima majanduslanguseni. Peale seda seisime paigal nagu kana takus. Olime vaesuslõksus, palgalõksus, tööjõud voolas välja. Pensionid seisid paigal, kuigi valimistel lubati topelt pensioni.
    Nüüd tööandjad nutavad koerapissarasi.

    • nii onjah 6 aastat ago

      „Rohkem raha inimestele kätte!“ „ Maksuvabad reeded!“, „Rohkem punaseid maasikaid!“ Hapusid maasikaid jagati eelarve vastuvõtmisel isegi riigikogu saalis. Tegelikult aga järgnesid hinnatõusud. Olime sellega ju korduvalt ka Euroopa „ esiotsas“.
      Praegu räägib Reformierakonna esimees Kaja Kallas sellest, et sotsiaalmaksu peaks ära kaotama ja looma tervishoius erakindlustusele! Sellist süsteemi ei rakendata Euroopas mujal kui Šveitsis, sest see lihtsalt pole kõrge hinna tõttu inimestele jõukohane.
      Valimiseelsetel aastatel on Reformierakond rahvale alati lubanud maksulangetusi.

  4. rikas elu ikkagi 6 aastat ago
    Reply

    Jälle ühe elamuse võrra rikkam! Vahur Kersnal (56) õnnestus koos rahvasaadikust abikaasa Liinaga (38) mekkida Eesti Vabariigi sünniaastal Prantsusmaal pudelisse villitud märjukest. „Meie veinieksperdist tuttav Jaanus Lajal kinkis endale juubeli puhul võimaluse avada teadaolevalt esimest korda Eestis sedavõrd vana, et mitte öelda ürgne vein,“ kinnitab Liina, „ja see koos sõpradega ära juua.“
    Ja teil siin äda tööliste leidmisega?
    Palun vääga!

  5. vinokur ossedyn 6 aastat ago
    Reply

    Õiged mehed on ammu Soomes tööl. Paljud ka kaugemal.
    Kui siin palka ei saa, pole mötet mõkutada.
    Pankurid ülbitsevad telepurgis ja hooravad ringi. Neil on riigipidu.
    Ei neile küll ennast me ei müü.

  6. Aivar 6 aastat ago
    Reply

    Paraku on “ka rikkad nutavad” õigus. Pärnus pani uksed kinni suur (16 veokit) veofirma, sest probleemid samad- kõrge kütusehind ja ebaaus konkurents. Vabaks saanud juhtidele jookstakse tormi, kahjuks enamusele pakutakse ümbrikupalka. Nii, et näitame 500 ära, aga kätte maksame mustalt.

    • mitte ainult hind 6 aastat ago

      Meil on ka elu kallis. Seda ongi teinud rikkad kaupmehed ja muud pätid reformi kambast.
      Kui neist saaks lahti,läheks elu veits paremaks.

  7. veel lisaks 6 aastat ago
    Reply

    võtsin selle konkreetse firma andmed välja

    Tasutud maksud:
    2018 III kv kvartalis tasus ettevõte

    riiklikke makse 21 285.35 EUR
    tööjõumakse 13 989.01 EUR
    Töötajate arv:
    5 (seisuga 30.09.2018)

    Maksustatav käive:
    87 328.39 EUR (perioodil 01.06.2018 – 31.08.2018)

    Head arvutamist ja nuputamist, numbrid räägivad vahel rohkem kui kõik see muu taustamüra.

  8. rikka nutust kasu ongi 6 aastat ago
    Reply

    Kui rikas pannakse nutma, läheb elu paremaks.
    Hea artikkel jällegi.
    Tabavalt kirjutatud ja kõigile arusaadav.
    Valitsus ei pea poputama popusid.
    See reformlaste hiilgeaeg on möödas!

    • kalasilma seltskond 6 aastat ago

      Olete ansiipi seltsimehed.
      Enam te valimistel hääli ei saa. Töötav rahvas ei salli orjapidajaid.
      Elagu töö väljaspool eesti anastajatest

    • õige 6 aastat ago

      Kiidan tagant täiega

    • juuralased 6 aastat ago

      Tänasel isapäeval võiks oopis tööle minna.

    • tööd ju on 6 aastat ago

      Palka pole. Kõik. Ainult me minema siit mennän!

    • elust enesest 6 aastat ago

      Tööjõu sisserändest saab mõelda kaht moodi – kas lugedes põhiseadust või raha. Põhiseaduse järgi on Eesti rahvusriik, mis on loodud eesti rahva, keele ja kultuuri säilimiseks. Seega on sisseränne põhiseadusega põhimõtteliselt vastuolus, kuna eestlaste, st eesti keelt emakeelena rääkivate inimeste osa rahvastikus võib seetõttu väheneda.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.