Aasta väljapaistvama sportlase Ott Tänaku kurvilised teed

Spordiaasta Tähed 2017. Foto: Konstantin Sednev / Scanpix

Uuema ralliajastu imelaps Ott Tänak nägi ilmavalgust Saaremaal Kärla vallas 15. oktoobril 1987, kui Maarjamaal puhusid juba vabaduse tuuled. Oma lapsepõlve veetis ta uues riigis.

Küllap see sära ja tohutu püüe edasi jõuda oli ka Otile kannustuseks edaspidises elus.

Esimest korda sai Kärla valla poiss  sõidumaitse suhu kaheaastaselt, kui isa ta kardirooli sokutas. Isa Ivari enda debüüt “Edasi Karika” nime kandnud autorallil oli seljataga ja esimese meistrivõistluste kullani jäi aega veel viis aastat. 1994 oli Ivar Tänak Eesti parim, 1995 ja 1996 kuulusid temale meistrivõistluste hõbe ja 1997. aastal tuli ta koos Tõnu Kurvetiga E-2000 klassis Eesti meistriks.

Kaardilugejana aastaid koos isa Ivariga rallidel sõitnud,  andis Tõnu oma kogemusi edasi nüüd juba nooremale Tänakule.

Ott Tänak asus võistlusrajal mehetegusid korda saatma juba õige varakult. 2001 aasta märtsis tegi noormees Saaremaal oma debüütvõistluse jäärajal ning oli seal üllatuslikult üks kiiremaid, jäädes alla ainult oma isale. Sellega oli asi otsustatud – Ott sai perekonnapea võistlusauto ning proovis kätt ka muudel autospordivõistlustel. Sama aasta suvel, sõitis ta Kogula rallikrossi Volkswagen Scirocco’ga. Sai noorteklassis teise koha, olles vaid 16-aastane.

Ott rääkis, et suurema osa oskustest on ta omandanud isalt. “Ta koolitab mind võistluste käigus. Ja õppida on mul veel palju. Vahest kõige keerulisem on legendi koostamine,” sõnas tookord Ott.

Oti isa koos Tõnu Kurvetiga asutasid Ralliklubi, millel sai olema kaks eesmärki. Plaaniti juhendada noori autosportlasi ja korraldada võistlusi. 2002. aastal debüteeris Ott Tänak koos Alvar Aasmaga noorterallis ja oli hooaja lõpuks kolmas.

2008. ja 2009. aastal tuli Ott autoralli N4-klassis Eesti meistriks ja VRC debüüt sai tehtud Portugalis, samuti aastal 2009.

2010. aastal võitis saarlane PWRC-klassis nii Soomekui ka Suurbritannia ralli.

Oma esimesed WRC punktid teenis Tänak 2011. aasta Mehhiko rallilt. 2012 sõlmis lepingu M-Sport Ford World Rally Teamiga, saades meeskonna esisõitjaks. Osales kõigil 13 rallil. Parim tulemus oli 3. koht, mis saadi Sardiinia rallilt.

Järgnevad aastad ei olnud eriti edukad ja 2016 proovis Ott õnne  DMACK World Rally Teamiga.

Pidevalt oli raskusi DMACK-rehvidega, mis ei andnud asfaldil ja kuival kruusal nii head pidamist kui konkurentide Michelinid ja kulusid kiiremini. Suuri vigu vältides suutsid Tänak/Mõlder siiski esimeselt kolmelt etapilt punkte koguda.  Mis parata, nad olid rehvide katsetajad.

Aasta 2017 tõi uue hingamise, ja Ott Tänak sõlmis lepingu M-Spordi rallimeeskonnaga, kus tema meeskonnakaaslased olid  Sebastien Ogier ja tema kaardilugeja Julien Ingrassia. 2017. aastast alates on Tänakul uus kaardilugeja Martin Järveoja, kellega koos saavutati juba hooaja esimesel etapil Monte Carlos 3. koht. Sardiinia rallil sai Tänak oma esimese MM etapivõidu. Võideti ka Saksamaa asfaldiralli.

Hooaeg lõpetati 191 punkti ja 3. kohaga. Eestimaa mehed maailma kolmandad! See juba on midagi.

Ka see aasta on olnud närvesööv, kuid edukas. Tänu lepingule Toyota rallitiimiga võideti Argentina, Soome,  Saksamaa  ja Türgi ralli. Maailmameistri tiitel oli käeulatuses. Kahjuks üks auto purunemine hüppel ja üks sõiduviga jätsid Ott Tänaku koos Martin Järveojaga taas individuaalselt kolmandaks.

Võistkondlikult on aga maailmameistri tiitel toodud Eestisse. Ott Tänaku üürike puhkus on läbi, sest töö käib juba jaanuari lõpul algava uue hooaja edu nimel. Monte Carlo MM-ralli peetakse 24.–27. jaanuarini ning Tänak ja  Järveoja testivad juba praegu sealsetel teedel.

Aivo Oina

21 kommentaari
  1. Kirgitus riigile 6 aastat ago
    Reply

    See on aasta perim kink meie rahvale!
    Tore, et ajaleht ei häbene oma poliitilisele joonele ka tavaelu näidata.
    Valimised on ees ja küllap ka väliseestlased tulevad valima ja valivad Jüri Ratase meid edaspidiseks juhtima. Ikkagi Ott Tänaku riigist oleme! Maailmameistri riigist!

    • õnne teile 6 aastat ago

      No on tõesti sümpaatsed ja tublid noored mehed.Mina ei ole üldsegi mingi spordifänn,aga Otti ja Martinit vaatan alati,kui võimalik.Ilusaid pühi teile! Õnne ja edu uueks aastaks! Elame teie tegemistele alati kaasa.

    • sommid ikka veel eespool 6 aastat ago

      Praegu on veel palju ära teha järelkasvu pärast.
      Seda meil pole.
      Vaja on noori saata sõitu. Asmeri taolisi jotasid küll mitte.

    • õnnetus ei hüüda tuleb 6 aastat ago

      Saksamaal mõisteti süüdi politseinik, kes eemaldas partneri teadmata vahekorra ajal kondoomi.
      Kui see oleks olnud ralli aegu? Mis siis?

    • kuritegu 6 aastat ago

      Küsimus on eelkõige selles, kuidas me oleme jõudnud olukorda, kus politsei ja prokuratuur kuriteole ei reageeri ja seda uurima ei hakka? Miks see nii on?
      Savisaare vastu pandi toime kuritegu!

    • ootuse järel 6 aastat ago

      Järveojal tuli hetke WRC_autosse istumiseks oodata 2017. aastani. Ott Tänakuga oldi Monte Carlo rallil M-Spordi Fordiga viimase võistluspäeva eel veel teisel kohal, kuid eestlase masinal oli mootoriga probleeme. Kahe kiiruskatse vahel üritasid mehed oma autot paremini töökorda saada ning seetõttu hilineti päeva teise kiiruskatse starti 5 minutit. Selle eest määrati neile 50 sekundi suurune ajaline karistus, kuid sellest piisas kolmandaks kohaks.

    • auto lagunemine 6 aastat ago

      Niikaua, kuni inimeste ajud ei suuda aru saada, et tänu tehnika lagunemisele kannatavad tulemused, ei muutu universumis mitte midagi. Tänak sõitis autoga tee peal, täpselt nii nagu ralliautoga peab sõitma, tee peal. Ma pean seda veel kordama, ralliauto sõitis keset teed ja see lagunes keset teed ära. Ei sõitnud teelt välja, ei ramminud kedagi, ei teinud sõiduviga, lihtsalt sõitis tee peal. Kas kuulsid? Ma kordan, ralliautoga sõidad teepeal ja see pudeneb ise laiali, sest auto ei pea normaalsele ralli oludele vastu. Kui midagi jäi arusaamatuks, ma võin veelgi rohkem täpsustada seda, et ralliauto lagunes keset teepeal sõitmist ära.

  2. kaks hea udist 6 aastat ago
    Reply

    Kaks meeldejäävat sellel aastal. Savisaare piinamine sai lõpuks läbi ja meil on maailmameeskond!

  3. kesknädal muutus paremaks 6 aastat ago
    Reply

    Viimased aastad on leht paksem ja huvitavam. Endine toimetaja nägi vaid üht jumalat.
    Nüüd on vilksamisi ka lisaks parteid ülistavale nii mõndagi uut lisatud. Kasvõi tänane Oti lugu. Mees tegi sellise propaganda Eesti nimele, mida pole kaua suudetud. Tore, et seda mõistetakse.
    Loomulikult ei saa mööduda ka Savisaare vintsutamise lõppemisest. See oli seitse aastat kestnud piinamine ja mitte tuhkagi ei suudetud süüdistusest tõestada. Muidugi löödi viimane prokurör minema, aga ega see ei puhasta tolle organi häbistatud nime. Partei looja tuleb rahule jätta ka nüüd pealtvoolava ajakirjanduse poolt! Aitab.
    Igaljuhul, ilusaid Jõule!

    • hääletama! 6 aastat ago

      Lähedased toetavad rallimehi jäägitult. Me harjume nende võitudega ära, aga tundes Martinit ja Otti, on nad ülimalt pühendunud ja maksimalistid. Siit pidi hakkama tulema.
      Mida teeb spordiavalikkus?

  4. saarlane kuri on 6 aastat ago
    Reply

    Ott, sinu toetajatest 90% on eestlased, miks ei võiks sa oma postitusi teha eesti keeles Fastesbookis ja panna alla vajadusel võõrkeelse tõlke? Tõeline suurmeister Loeb teeb enamus oma postitusi prantsuse keeles. Hakka ka tõeliseks!

    • setu saarlasele 6 aastat ago

      Kuule sina naljamees! Prantslane oli ka Moskva all suur mees.
      Ott on pisikene ja pisisaarelt. Peab ikka välismaalast mängima.
      Varsti ei kosta enam eesti keelt kusagil.
      Jääb vaid meie keel!

  5. ka sarlane on imeneme 6 aastat ago
    Reply

    Näe, saarlane kah võtab sõna. Mida see Ott siis valesti tegi?

  6. Soovid uueks aastaks 6 aastat ago
    Reply

    Kena poiss ja tublid meheteod!
    Ikka õnne peresse ja anna gaasi!

  7. jõulukurved sirgeks 6 aastat ago
    Reply

    Ilusaid Jõule ja ikka rallit!

  8. ikka vaidlevad 6 aastat ago
    Reply

    Ülivõimsa võidu saavutas autoralli MM-sarjas kolmanda koha võitnud ekipaaž Ott Tänak – Martin Järveoja, kes kogusid 139 punkti 147-st võimalikust. Kõigil ankeetidel, kus Tänak – Järveoja polnud kantud võitja lahtrisse, oli seal 2019. aasta EM-finaalturniirile kvalifitseerunud ja Euroopa Kuldliigas esikoha võitnud Eesti meeste võrkpallikoondis, kes kogus 83 punkti.

  9. küll on lihtne 6 aastat ago
    Reply

    Mis viga autoga sõita. Teised jooksevad, loobivad ketast või kuule.
    Kes on parem? Kas see, keda sõidutatakse?

    • Loeb võitis 6 aastat ago

      Jälle olid rallisõbrad ärevil, kui liidrikohal kihutanud Tänak ja Järveoja pidid esikoha rehvipurunemise tõttu käest andma. Oma karjääri 79. rallivõidu sai legendaarne Sebastien Loeb.

    • Raq 5 aastat ago

      Ma usun ,et see on pigem tohutu mentaalne pingutus. Sellistel kiirustel kaarti lugeda ja rahulikuks jääda pole lihtne.

  10. olgu kuda on 6 aastat ago
    Reply

    Igatahes ilus kink aastavahetuseks! Meil on jälle maailmameister olemas.
    Näe, vehklejad virisevad? Aga ega see vehkimine mingi sport ka pole.
    Saskia on samuti tubli.
    Krissu enam dopingut ei pane ja tahab olla riigikogus.
    Ainult unistus.

  11. Üks Kristjan, kaks meest 6 aastat ago
    Reply

    “Eks paistab,” muigas Järveoja. “Tegin EOKle väikese niiöelda ettekirjutuse, et võiks ju igale võistkonnaliikmele [autasu olla]. Ma ei tea muidugi… kui järgmine aasta peaks võrkpallivõistkond Kristjani võitma, siis skulptoril läheks natuke rohkem aega. Aga eks vaatame, arvan, et kõige õigem oleks viia see Kristjan äsjavalminud Toyota Gazoo Racing Eesti tehasesse, kus tegelikult tohutult palju inimesi meid igapäevaselt abistab ja kogu selles protsessis osaleb.”
    “Olen teistele ajakirjanikele ka öelnud, et eks see kogu Eesti spordirahva emotsionaalne auhinnagala ole. Teistpidi – ilma spordisõpradeta oleks me mitte keegi. Kindlasti ta auhinnalauale asetub.”
    Rallihooaeg on pikk. Viimane etapp sõideti novembri keskel Austraalias ja uus hooaeg algab juba jaanuari teises pooles Monte Carlos. Kas Järveoja puhata on saanud?
    “Kui päris ausalt ütlen, siis rallikalender on niimoodi üles ehitatud, et ega väga pikka pausi kahe hooaja vahel ei ole. Juba oleme teinud uueks hooajaks teste ja pärast aastavahetust lähme uuesti testima. Peab suutma mõneks päevaks sellest rallimaailmast end välja lülitada, aga väga pikka lülitust olla ei saa.”

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.