Nädala juubilar Emil KIO 125

EMIL KIO

Kõigist olemasolevaist näitekunstižanreist on vahest kõige  mõistatuslikum  illusionistlik kunst. Kuid veelgi suurema tähelepanu kui taibukad hookuspookused kutsub esile selle inimese isiksus, kes  neid välja mõtleb ja esitab.

Emil  KIO – justnimelt  nii kirjutatakse see perekonnanimi – suurtähtedega, sest see sai apellatiiviks, illusionisti saladuslikuks sümboliks. Ta  põletas  laval inimesi  ja  saagis  neid pooleks, torkas  mõõgaga  läbi ja sundis  inimese pea kehast  lahus elama.

Emil  Teodorovitš KIO (tegelik  nimi Giršfeld) töötas Moskva  Miniatuuride Teatris näitlejana, hiljem mitmetel administratiivsetel ametikohtadel  kuulsas Poola Tšiniselli-tsirkuses. Ja  ükskord  jäi seal esinev  fakiir  haigeks ning  Emilile  tehti  ettepanek teda  asendada.  Nii  leidis aset KIO  kui illusionisti  debüüt. Olid XX sajandi  kahekümnendad  aastad.

Lavapseudonüümi  KIO tekkimisest on  mitu versiooni. Ühe  järgi  nägi  näitleja  kord  kinoteatri fassaadil neoonsilti „KINO“, millest täht  „N“  oli kustunud ja  ülejäänud helendav pealkiri tundus  talle sobiva lavanimena.

Kuid  perekonnapärimuse järgi  olevat  olnud  nii, et kui Emil  Teodorovitš  töötas  Varssavis, siis elas ta korteris, mis  asus sünagoogi  kõrval, kus igal  laupäeval ja pühapäeval  toimus palvus. Kuigi  ta oli rahvuselt  juut,  ei  osanud  ta heebrea keelt, aga  refrään,  mis  selles  palvuses kõlas, jäi  talle  meelde: „Tkio, tkio,  tkio…“.

Ja  kuna tollal oli  näitlejate seas  moes  võtta  endale  ebatavalisi välismaise kõlaga  pseudonüüme  ja noor  tsirkuseartist  oli just selliseil otsinguil, otsustaski  ta võtta  endale  nimeks  KIO.

Enne lõplikku üleminekut  tsirkusesse  esines   ta  mitu  aastat  estraadilaval. Sel  ajal esitasid  illusionistid oma numbreid  müstilistena,  ja ka KIO  polnud  erand. Tema  lavakostüüm  oli  välja  peetud idamaises stiilis (turban, lai  halatt, neiud-assistendid  tegid  kõhutantsu nagu  sultani  haaremis), aga  trikid olid  mähitud  salapärasuse  oreooli. Mood aga  on teadagi muutlik ja liigne  mitmetähenduslikkus lakkas   sisendamast  vaatajaisse  usaldust, kirjatsurad  aga  hakkasid KIO etendusi nimetama palaganiks.

Emil  Teodorovitš loobuski  siis täielikult  india  stiilist, riietus  frakki ja muutis  esimesena kolleegidest  žanri: tegi müstilisest-nõiduslikust trikitamisest illusioonikunsti, millele  oli  omane kullaprooviga  peen  huumor, esitades  oma  numbreid irooniliselt ja kaasates neisse isegi klounid.

KIO alustas  esinemistega pärast  revolutsioonijärgseid  ümberkorraldusi. Noored  reformijad  toppisid  igale  poole  „oma poliitiliselt  õige nina“ ja muu hulgas  heitsid  pilgu  ka tsirkusesse (muide, Lenini kõigile tuntud lause „Kõigist  kunstidest  on meile tähtsaim kino“ on  lühendatud ja kõlab algkujul tegelikult  nii: “Senikaua kui rahvas on harimatu, on meie jaoks kõikidest kunstidest tähtsaimad kino  ja … tsirkus“. Kuid poliitilised reformid, mida viidi läbi tihtipeale kirjaoskamatute bolševike võimuletulekuga, paistsid  alati  silma mingi tobedusega. Näiteks  töötasid  KIO trupis liliputid ja tsirkuse kuraator-partorg käsutas nad kõik komsomoli astuma (et näha, kas nad siis saavad suuremaks, kui neil tuleb asuda komnoorte ridadesse, kuigi liliputid  võisid juba olla  neljakümne  lähedal).

Või nagu  1948. aastal algas kosmopolitismi vastu võitlemise sildi  all  kõige  välismaise väljarookimine. KIO  atraktsiooni poolpaljad  tüdrukud  sunniti riietuma sarafanidesse ja    pähe panema kokošnikud. Vähe veel sellest, nõuti, et ka Emil  KIO võtaks  seljast  fraki ja ilmuks  publiku  ette punases särgis balalaikamängijana.

See oli juba liiast,  ja artist suundus Vorošilovilt abi  otsima (too oli Stalini ajal suunatud kunsti kureerima). Tema  abi Abolimov (kes hiljem sai  Moskva  Vernadski  Tsirkuse  esimeseks  direktoriks), olles kuulnud  KIO  probleemist, võttis  selle lahendamise  enda  peale ja hüüdis  lihtlabaselt: „Saatke  nad  kõik p…sse! Kõik teavad, et frakk on  diplomaatiline  rahvusvaheline kostüüm. Töötage  selles  edasi,  nagu  seni töötasite!“

Tuleb  öelda,  et Emil  KIO polnud lihtsalt artist, vaid ka oma ala  novaator ja  kreatiivne  eksperimentaator, loovisik. Ta  ei  täitnud  laval tavalisi ammuaegseid trikke, vaid  mõtles  välja iseäralikke  numbreid, mida  pärast  teda  ei  suutnud  ära  mõistatada ega  esitada mitte  keegi. Muide,  fragmendid  taibukate seadeldiste jaoks  tellis  ta  erinevates  ettevõtetes ja sätitas ise pärast  oma  laboratooriumis tervikuks.  Saladuslikkus  KIO töös oli rangem kui mõnes kaitsetehases.

Oma  tsirkuseetendused muutis  ta vaieldamatult  elitaarseks. Emil  Teodorovitš oskas hinnata  naiste ilu ja  tema  atraktsioonides  töötasid ainult  kõige efektsemad daamid, sama  kaunid nagu Buhaara sultani  haaremis. Tal  oli  ka selline  number nagu „Naise  põletamine“. Kui  temalt  küsiti, milles  on kunsttüki  saladus, naljatas  ta  tõsise  näoga: „Mingisugust fookust pole! Lihtsalt mul on piisav hulk naisi, nii et ma võin igal etendusel ühe neist ära põletada.“

Ja  veel: nagu tõeline  sübariit lõunatas  ta üksnes  kõige  kallimates  restoranides, peatus luksusnumbrites ja  sõitis  ainult  taksoga. Seepärast oldi  arvamusel, et  olgu  kuidas  teistega  on,  aga KIO  on  kindlasti  miljonär. Kuigi illusionist, keda tasustati kõige NLiidu  kõrgeima tariifi järgi, võis tunda enne palgapäeva  rahapuudust ja pidi arukamatelt klounidelt laenu tegema. Tasub  lisada, et raha  kulutas  ta  põhiliselt oma  töö peale: sel ajal,  kui  kolleegid  varusid mustadeks  päevadeks  briljante  ja  kõikvõimalikke väärtusi, tellis KIO,  nii kui sai  suurema  rahasumma, kohe  järjekordse uhke reklaamplakati või ostis uue  aparatuuri. Ta oli peadpidi oma  töös, elades üksnes armastatud  tööle.

Nagu  paljud  illusionistid, valdas  KIO  ka  hüpnoosi. Kunagi  hiljem  jutustas  mulle üks teine kuulus tsirkusetegija  Juri Nikulin (keda mul muide oli  nooruses õnn  lähemalt tunda) kord sellise  loo: Sõitis Emil  KIO  kuhugi taksoga. Taksojuht  tundis ta ära ja uuris kahtlevalt muiates: kas  on ikka  tõsi, et illusionist  suudab ka teda näiteks ära hüpnotiseerida? Trikikunstnik vastas: Sõidame võõrastemaja  juurde, ma  annan teile sõidu eest  kümnelise, teie  aga  annate  mulle  raha tagasi nagu  sajalisest. Arve tasumisel andiski taksojuht nagu  katsealune jänes boamao ees kuulekalt tagasi  suuri kupüüre. KIO väljus  autost ja  läks juhiakna  juurde, et liigsed rahatähed taksojuhile tagastada. Kuid  taksojuht vajutas ehmatusest gaasipedaalile –  tont  teab,  mida  sel  hüpnotiseerijal veel  pähe  tuleb! – ja  kihutas  patust  kaugemale.

Tsirkusemaailm on  kuulus  oma  perekonnaklannidega:  elukutset  antakse  edasi  põlvest  põlve. Emil  KIO pole  ainult trikkide looja, vaid  ka illusionistide dünastia  looja. Mõlemad  pojad  – Emil  ja Igor – said kuulsateks  illusionistideks. (Tavalugejat  huvitab ehk ka see, et Igoril oli tõsine armulugu Brežnevi tütre Galinaga: tema oli 18, temake 35; nad isegi abiellusid salaja, kuid  kõikvõimas Leonid Iljitš lahutas  nad KGB  abiga – see abielu kestis vaid üheksa päeva.)

Kui tulla  tagasi tõsise publikatsiooni juurde,  siis  mainiksin,  et KIO  dünastia liikmeid nimetatakse õigusega XX sajandi suurimateks võluriteks.

Suri  Emil KIO nagu  tõeline Artist – otse laval, peaaegu kohe  pärast üht  oma etendust. Tal  oli hakanud  halb  juba esinemise ajal, kuid keegi  vaatajaist ei  märganud seda. Tema isiklik mõttetera, mille ta palju aastaid enne seda oli välja öelnud  – „Kasvõi sure, aga etendus vii lõpule!“ – osutus tol õhtul saatuslikuks.

Oma viimase etteaste täitis  Emil  KIO nagu  alati laitmatult  ja  hiilgavalt.

Karoliina Gryn

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.