Majandus- ja taristuminister Kadri Simson osaleb teisipäeval Göteborgis isejuhtivate autode kõrgetasemelisel kohtumisel.
Ministri sõnul oleme isejuhtivate sõidukite liiklusesse lubamisega küll edasi liikunud, kuid endiselt on ees mitmeid väljakutseid. „Eestis on lubatud tänavatel testida isejuhtivaid autosid ja oleme juba ka bussidega katsetanud, kuid aega nõuab teiste liiklejate harjumine. Kasvama peab usaldus tehnoloogia vastu ning peame ohutuses lõpuni kindlad olema,“ ütles ta.
Samuti on ministri sõnul vajalik riikide ülene koostöö ja kokkulepped. „Eelkõige on vaja juurutada andmete vaba liikumise põhimõtteid, et tark transport saaks turupõhiselt ja piiranguteta arenda igal pool. Kuna tehisintellekt on väga andmemahukas, siis järgmine samm on 5G tehnoloogia arendamine,“ selgitas Simson.
„Oleme astunud Eestis ka mitmeid samme, et isejuhtivate sõidukite arengut kiirendada. Koostöös partnerriikidega investeerime 5,5 miljonit eurot, et luua koos ettevõtete ja teadus- ning arendusasutustega maailmas esimene isejuhtivate busside juhtimissüsteem,“ sõnas minister. „See hoiaks töös isejuhtivate busside parke ning nendega seotud teenuseid.“
Lisaks tuleb algatada dialoogi hariduses, et Eesti õppeasutused hakkaksid aegsasti üle vaatama oma õppekavade sisu, et kooli lõpetajad oleksid valmis nt olema bussioperaatorid korraga paljudele bussidele, saaksid hakkama kõrgelt automatiseeritud tehnika diagnostikaga jne.
Lisaks Simsonile osalevad Göteborgi kohtumisel veel üheksa riigi ministrid. Plaan on kinnitada dokument, mis paneb paika järgmised üle-euroopalised sammud seoses isejuhtivate sõidukitega.
Kesknädal
autodega on alati võimalikud igasugu õnnetused, sest isegi kui seal on GPS ja radar, mis arvutavad täpse liikumise, siis MITTE KUNAGI ei saa välistada inimeste vigu. Autod ei peatu silmapilkselt, juba veetavad inimesed saaks siis viga või surma. Kuid alati astub mingi jobu teele ning jääb auto alla. Eriti ohtlikuks läheb liikumine siis, kui isejuhtivate autode kõrval sõidavad eksivad ülbed noorsandid. Näen isegi ette, et siis on õnnetuste arv senisest palju suurem.
Seega on isejuhtivate autode liikumine ohutu vaid siis, kui teele ei roni inimesed ega sõida teised autod lihtsurelike juhtimisel.
Praegu lahendataks etehnilist külge ja kohandamist seadustega, kuid tähtsam jääb üldse arutlemata.