Jaan Lukas
Eestlased juba on üldiselt sellised tegelased, kes kohe ja kiiresti kiitma ei kipu. Nii polnud ka hurraavaimustust 1. juulil, mil ka Jõgevamaa sisestel bussiliinidel esmakordselt tasuta sõita sai. Kui aga reisijatega põhjalikumalt vestelda, siis kostus arvamusi uuenduse vajalikkusest küll.
Tasuta bussisõidu avapäeval istus bussirooli ka ainus Jõgevamaa naisbussijuht (andku soolise võrdõiguslikkuse volinik mulle sellise ametinimetuse kasutamise eest andeks) Elen Uustal firmast ATKO. Buss sõitis marsruudil Pala-Halliku-Voore-Palamuse Jõgeva. Sõit algas Jõgeva bussijaamast, mille omalaadse arhitektuurilise lahendusega hoone ehitamist koordineeris omavalistuse poolelt kunagine Jõgeva abilinnapea Aare Olgo, kes tänase Jõgeva vallavanemana oli tasuta bussiliikluse Jõgevamaal käimalükkamise üks tõsisemaid initsiaatoreid.
„Võimalik, et mõnedki rõõmustavad tasuta bussisõidu üle. Minu rahakotile see eriti ei mõju, sest mul on niigi sooduspilet,“ ütles nooremaapoolne naine, kes sõitis Jõgevalt Voorele. Ta on sinna uue kodu rajanud. Varem elas aga Soomes.
Mitme peatuse juures inimesed seisid, lehvitasid bussijuhile, kuid bussi peale ei tulnud. „Nad ootavad teist bussi, mis sõidab Tartusse,“ ütles bussijuht.
Linna on vaja sõita
Varem vallakeskuseks olnud Palal, mis nüüd Tartumaal paiknevasse Peipsiääre valda kuulub, muutus taevas halliks ja vihmasadu tugevnes. Võimalik, et loodus leinas kauaaegset Pala vallavanemat kohalike inimeste poolt austatud ja armastatud Jozsef Weinrachi, kes laupäeval Tartust Pauluse kirikust igavikuteele saadeti. Buss peatus aga Palal ligi pool tundi. Nii oli võimalus bussipeatuses juttu ajada kahe mehega, külafilosoofiga, kes meenutavad teatud tegelasi filmist „Naabriplika“. Üks neist nimega Valdo ütles: „Me oleme siin vihmavarjus. Ega me bussiga palju ei sõida. Palal on ju kõik käejala juures. Veidi arusaamatuks jääb aga asjaolu, et näiteks Tallinna elanikud saavad Jõgevamaa sisestel liinidel tasuta sõita, jõgevamaalased ja tartumaalased Tallinnas aga ei saa.“
Bussi sisenes keskealine hallide dressipükstega daam, kes pärit Põltsamaalt, kuid kelle maakodu Palalt. Kaasas oli tal korv koduaiast korjatud maasikatega. „Tasuta bussisõit võib siiski mõjutada mõnegi pensionäri igapäevaelu. Kui nad varem käisid maakonnakeskuses Jõgeval näiteks kord nädalas ja rohkem külastasid maapoode, siis nüüd ehk minnakse sagedamini maakonnalinna sisseoste tegema,“ arvas bussijuht Elen Uustal.
Palamuse–Kuremaa teel tuli Änkküla bussipeatusest peale töötav pensionär Heino Kiisk, kes sõitis Jõgevale. „Maakonnalinna on vahel ikka asja. Pileti eest jõuaksin maksta. Ma pole aga nõus nendega, kes arvavad, et tasuta bussisõitu vaja pole. Inimesed saavad ju nüüd paremini ühest paigast teise sõita. Heino Kiisk rääkis sellestki, et oli nõukogude ajal ametis Tartu kontrollaparaatide tehases, pooleldi salajases ettevõttes, kus N Liidu sõjatööstusele toodangut valmistati. Töötajatest moodustasid enamuse venelased. Ettevõttes valitses üldiselt asjalik töömeeleolu, enamus ülemusi oli viisakaid ja intelligentsed,“ meenutas Heino.
Valla kulud vähenevad
Jõgeva vallavalitsuse finantsosakonna juhataja Kaja Ferschel-Pärn sõidab tööle nii auto kui autobussiga. „Pelgalt tasuta bussisõit enamat sõitmist ei motiveeri. Pigem koosmõjuna bussiliikluse tihedus, busside turvalisus, kasutusmugavus ja rongi väljumisaegadega arvestamine. Kui ikka külmal talvepäeval bussijuhi vaateväli otsevaates on vaid 60×30 cm ja buss ukseni reisijaid täis, siis mõtled kas ikka jõuad sihtpunkti või.., puudub toimiv kliimasüsteem. Memmeke tuleb toidukottidega, aga bussis olev reisijate vahekäik ja istmed on nii kitsad, et sinna annab pugeda. Koolivaheaegadel ei sõida õpilasliinid, mis tekitab ebamugavust ja tarbetut ootamist. Kindlasti jätab tasuta bussisõidu võimalus maal elava inimese rahakotti „seemnekese“, mida on võimalik millekski muuks kasutada, kuna elukallidus maal on kõrgem kui linnas,“ arvas Ferschel-Pärn
„Busside vajadusliku liiklustiheduse kaardistamise tulemusena on kujunenud liinid ja kasutusmugavus. Koduküla inimestega teemat ei ole arutanud, kuna tööpäevadel on suhteliselt hea linna ja koju saada. Aga nädalavahetusel on küll nii, et saab hommikul linna ja õhtul koju, rääkimata ajasäästlikust võimalusest rongiga edasi sõita ja taas koju jõuda,“ arvas ta.
Kaja Ferschel-Pärn märkis veel, et Jõgeva valla kulusid mõjutab tasuta bussiliiklus eelkõige õpilastranspordi kulude vähenemisega, eeldatavalt 70 000 eurot aastas.
Tallinnas sai esmaspäeva õhtul esimest korda näha tantsutrupi Young Boy Dancing Group provotseerivat, julget ja seksuaalset esinemist, kus trupi liikmed torkasid lasereid tagumikku ja omavahel aelesid.
“Kui nad varem käisid maakonnakeskuses Jõgeval näiteks kord nädalas ja rohkem külastasid maapoode, siis nüüd ehk minnakse sagedamini maakonnalinna sisseoste tegema,”
———————–
Nii ongi. Ja maapoed surevad välja. Aga ju see on siis Keskerakonna poliitiline tahe.
Ja mis on Isamaa tahe – et vanad välja surevad ?
Tasapisi piinustada .
Raadio kuulutas, et Isamaa tahab tasuta sõiduvõimalused ära võtta.
Maapoed EI SURE välja kui nad müüvad norm.hinnaga. Kes siis välja peab surema ,mitte jõukad inimesed ? Istute neil turjal juba niigi kui rotid viljasalves. Kel raha sel õigus. Kasutades ära eluvõõraid seadusi mis lubavad ebavõrdset jagamist ja tohutut ülekohut ,soodutades teistel eludel trampimist.
Küll on VASTIK ! Välismaa peab teatama, KUI viletsalt omad inimesed elavad. Ja ikka mõhkugi.
Ja nüüd tued sina, ja irised alatult selle imepiskugi üle, mis keskid tegid.
“õige aeg lasti mööda”, ära aja naerma. Neil lihtsalt ei õnnestunud see ja ütle palun kasvõi üks asi, mis neil õnnestunud on. Isamaa on nagu kits kahe heinakuhja vahel, küll püüavad ennast kehtestada üht ja siis järgmisel hetkel teistmoodi. Välja paistavad nagu pooletoobised ja ma võin Sinuga kihla vedada, et seda moodustist järgmises Riigikogus enam pole .Erinevalt Sinust usaldan ma valijaid palju rohkem ja nemad saavad väga hästi aru, kes selle maksusegaduse tekitas, kes 4-s maakonnas selle ühistranspordisegaduse tekitas, kes aktsiiside prognoosimisega puusse pani ja kelle initsiatiivil aktsiise üldse tõsteti. Oleks võinud rahulikult need pakendimaksud ära kehtestada, siis poleks olnud vaja aktsiise nii kõvasti tõsta. Isamaa on oma hingelt ja olemuselt hallorav ja pruunoravatega koos suudavad nad isegi pensionärid siit riigist minema peletada.
No mida kesikud siis tegid? Mine maale ja küsi metsakülas elavatelt pensionäridelt Juulilt või Jaanilt, mida nad arvavad sellest “tasuta” ühistranspordist, mis nende külas käib korra nädalas ja siis ka ainult ühes suunas. Või mine küsi samas metsakülas elavatelt Marilt ja Jürilt, kelle 2 last käivad koolis ja 1 lasteaias, mida nemad sellest arvavad? Kas nad saavad nüüd odavamalt (ilma autosid kasutamata) lapse lasteaeda, kaks last 3km kaugusel olevasse koolibussi peatusesse ja ise tööl käia. Simson ju lubas, et maainimesed saavad nüüd kaugemal tööl käia.
Simsoni arvates on maakoht suurem alevik või maakonnakeskus. Need inimesed, kes PÄRISELT maal elavad, ei koti kedagi.
Sellise haja-asustuse puhul, kui meie riigis on, süvendab “tasuta” ühistransport ebavõrdust ja lööb valusalt nende pihta, keda nagunii kogu aeg kotitakse – MAAinimese pihta.
näha ole, kellega siis Isamaa nüüd asju ajab, aga kõik viitab sellele, et tahetakse vägisi Valitsus veel enne valimisi lõhki ajada. Kuulsin ka raadiost seda uudist kuidas Isamaa algatab seaduse muudatuse, et kogu võim anda Ühistranspordikeskustele. Tule taevas appi, ütleks sellise asja peale. Mida see tähendab, eks ikka seda, et missuguse erakonna lähedalseisvad isikud juhivad neid keskusi, siis selle pilli järgi hakatakse ka tantsima. Ja IRL on ju läbi aegade hiilanud sellega, et oma inimesi on sokutanud aina ja aina maksumaksja turjale igasugustesse riigiasutustesse. Kui erakonnal endal enam toetajaid väga järgi jäänud ei olegi, siis läbi ametkondade teevad ikka mis tahavad. Ise nad kahtlemata arvavad, et on mõjuvõimsad, aga eks see märtsis paista ole, mis valijad sellest arvavad. Siin KE järeleandmisi teha ei tohi, pigem võiks selle ebamäärase 4 maakonna erisustega asja ära lõpetada ja kõik tasuta sõitma. Nurinat on väga palju ja mure kommertsliinide ja rongiliikluse pärast ei päde. See on otsitud põhjus. Targa ühistranspordi korraldamise juures on võimalik reisijaid juurde tuua nii kommertsliinidele kui ka rongidele. Selleks on mõistust ja tahet vaja, mida Isamaa tegelastel pole.
Ei aeta valitsust enne valimisi lõhki, õige aeg lasti mööda. Maksusegaduse ajal oleks pidanud lõhki ajama. Nüüd ei ole kahjuks muud teha kui oodata, kuidas valimiste ajal kesikud peadpidi oma rokamoldi kaovad.
Nagu näit. Justiitsministeeriumis …?
See koalitsioonivärk on jube värk. Eesti ei ole demokraatiamaa. Me inimesed on mugandujad, mitte arenejad.
Seadused aga tehtavat EELDUSEL /seadus ei saa toetuda eeldusele, lootusele, usule jms/, et kodanikud jt. kasutavad head tava, on mõistvad ja hoolivad teiste suhtes ega aseta neid võimatutesse oludesse ja raskustesse. Ja vaat sellised seadused ei toimi! sest inimestel pole unist aimugi heast tavast, hoolimisest,mõistmisest, tervest arust jms. Nad trambivad kui rotid viljasalves vähemkindlustatutel ja mängivad äravõtmise mängu -ärastamise mäng on selge ja tulus.
Ehk sa räuskaja selgitaksid, kuidas töökad ja edasipüüdlikud inimesed trambivad sinusuguste “vähekindlustatute” peal. Mida sina oled ühiskonnale andnud, et siin kõva häälega nõuad. Ainult nõudmised ja õigused, kohustuste olemasolust ei tea sa midagi. Teised orjaku sind ja sinu tahtmisi. Jäle tyegelane oled!
Lisaks tasuta bussidele saavad ka tsikli,auto,traktori,rekka ,ATV-de omanikud poolmuidu transporti kui bensiini ja diisli asemel valavad mootorisse vett !!
Mootorile asetatakse paukgaasi aparaat ja sellest saadud vesinik juhitakse garburaatorisse. Sedasi hoitakse kokku kuni 90% bensiini voi diislit !!!