Marina Riisalu, Keskerakonna Tartu piirkonna juhatuse liige, Tartu linnavolikogu liige
Tartu on läbi aegade olnud Eesti vaimne pealinn ehk „heade mõtete linn“. Siin on sündinud Eesti teater ja Eesti riik, alguse sai siin ka laulupidude traditsioon. Rahvuslikul ärkamisajal oli Tartu tuntud kui Emajõe Ateena. Tartut läbimata pole võimalik avastada teisi kauneid Lõuna-Eesti paiku.
Tartu on jätkuvalt teaduselinn. Siin asub Põhja-Euroopa üks vanemaid ülikoole – 1632. aastal asutatud Tartu Ülikool, mis on andnud Eestile rahvusvaheliselt tunnustatud teadlasi ja õpetlasi. Tänu tudengkonnale põimuvad Tartus nooruslik elurõõm ja akadeemilised traditsioonid.
Kultuuri- ja linnamelu nautides kohtab kindlasti ka ainulaadset Tartu Vaimu.
Selleks et aktiivne ja haritud noor otsustaks oma kodu rajada just Tartusse, peab Tartu talle piisavalt atraktiivne olema ka peale ülikooli.
Kahjuks on Eestis üks suuremaid probleeme see, et tegusad inimesed lähevad ära n-ö tõmbekeskustesse. Tartusse tullakse peamiselt Lõuna-Eestist, kuid siit liigutakse Tallinnasse ja sealt Soome. Soome tõmbab inimesi muidugi kogu Eestist, ja selles valguses näen Tartu provintsistumist kui üht suuremat probleemi, mida ei tohi lubada ning mille ärahoidmisse tahan panustada oma jõu ja teadmised.
Näen Tartu suurima probleemina seda, et Emajõelinnal puuduvad normaalsed ühendused lähedalasuvate tõmbekeskustega, nagu seda tartlaste jaoks on just Tallinn, Riia ja Helsingi.
Jah, Tartu on proovinud erinevatel viisidel ja võimalustel arendada ka lennuliiklust, kuid kahjuks on see ikkagi jäänud kiratsevaks katseks, seda pole suudetud toimivaks saada. Usun, et praegu, kui linn kogu Tartu lennujaama toimimisele juurde maksab, peab ta seda kindlasti jätkama, ja isegi suuremalt, et natukenegi Tartust lennata saaks. Reaalselt on mure siiski suur, sest ka riiklik lennufirma Nordica tõmbab hetkel oma liine koomale.
Liikudes mööda maanteid, näiteks Tallinna või Riiga, pole ilmselt saladus, et see on piisavalt pingeline ja eluohtlik, kuigi probleem on vana. Minu meelest on lausa kummaline, et Reformierakond juba Andrus Ansipi võimuloleku aja jooksul ei saanud aru, et Tallinna–Tartu mnt on rohkem ikka Tartu–Tallinna mnt!
Kahjuks ka täna väga selgeid lahendusi sellele probleemile, et Tartu–Tallinna mnt turvaline oleks, ei paista, sest head lahendused on väga kallid, kuid kindlasti on kiired ühendused piirkonna püsimajäämise ja arengu seisukohalt väga olulised. Olgu siis kasvõi läbi laenu, kuid need tuleb lahendada, sest vastasel juhul lähevad inimesed Tartust minema.
Kohalik omavalitsus ju otseselt ise töökohti teha ei saa. Oma kodulinnas näen suure riskina seda, et Tartus on üliolulise osana ülikool ja sellega seotud töökohad, aga muu ettevõtluse osas on Tartus tööjõupuudus suurem kui Tallinnas.
Võib-olla oleks mõttekas ja mõistlik ehitada noortele normaalse hinnaga üürimaju, et nad saaksid tulla ning alustada oma elu ja tööd Tartus, aga hiljem, jõukuse kasvades, soetada endale siia päris oma elamine. Linnas, kus noorte osakaal, tänu ülikoolidele, on üsna suur, igal juhul on selline turg ehk vajadus kindlasti olemas. IImselgelt see üürimajade-projekt üksi eraettevõtjaid ei saa huvitada. Kindlasti võiks tõsiselt mõelda siin avaliku ja erasektori koostöö võimalikkust, sest elukeskkonnana on Tartu ju väga hea, kui mitte koguni parim. Suur probleem ongi, lihtsustatult öeldes, see, et kuidas siia saada ja kuidas siit vajadusel ära käia.
nutad, küll varsti ehiattaks erikkuritele villasid ka jõeäärsesse parki. Võetakse eeskuju Aasa Taavist ning puud saetakse maha, sest just see rohelus segab.