Elukutseline Adolf Hitleri teisik

Raul  RATMAN

20.aprillil täitus  130 aastat Adolf  Hitleri (noorpõlves Schickelgruber)  sünnist.  Progressiivne  inimkond, muidugi,  taoliste  isiksuste juubeleid  ei  tähista. Mulle  aga  meenus  ta,  kuna  olin  isiklikult…  füüreriga  tuttav. Kui tõsiselt, siis  muidugi  mitte  reaalse  Adolfiga,  vaid  Hitleri  teisikuga, kes  1990-ndail teenis  Moskvas raha oma  välise  sarnasusega, mis tal oli  XX sajandi  kõige  suurema  natsiga.

Füüreri teisiku  nimi  oli Aleksandr Šiškin. Pärit oli ta  Uzbekistani pealinnast  Taškendist ja kuumadel 90-ndatel, kui stagnaaja soost tõusis  pinnale igasugune  vaht, saabus „blitzkriegina“  igal suvel Moskvasse raha teenima, et oma koduses  Taškendis  saadud   rahaga kuni  järgmise aasta suvise sõjaretkeni enam-vähem hinge sees hoida. Venemaa pealinnas  me  tegelikult tutvusimegi. Ajakirjanduslik saatus poetas minu teele igasuguseid  persoone, kusjuures ka  selliseid veidraid.

Šiškin oli füürerile sarnane, kuid  ma märgin ära, mitte  kui  tegelik, vaid too karikatuurne tüüp, millisena  kujutati Hitlerit  Teise  Maailmasõja-aegsetes  satiirižurnaalides ja „tõestes“ ajalehtedes.

Kui ajaleht «Комсомольская правда» kuulutas üle maa välja  Teisikute  konkursi, kasvatas Šiškin oma näole juurde  vaid  tükikese vuntsi nina  alla ja  kammis laubale hästituntud juuksetuka. Konkursi läbiviija Leonid  Jakubovitš (praegu  tuntud Esimesel kanalil „Imede põllu“ saatejuhina),  oli tookord heatahtlikult soovitanud: „Ära  teda ainult  lollina kujutama  hakka, et  pärast  mitte ise lolliks  jääda.“ Esialgu  siiski kopeeris  Šiškin kõiki hitlereid,  keda  ta  oli  näinud  nõukogude  sõjafilmides. Pärast,  kui see  kuju   teda  tõsisemalt juba  köitis, hakkas ta uurima  Kolmanda Reichi dokumentaallinte, et viia   oma rolli sisse ilmekat  tõepärasust.

Hitler-Šiškin oli ka „Leniniga  sõbralikes  suhetes“. Vladimir  Iljitši teisiku nimi  oli Anatoli  Kotlenkov, kes  samuti nagu Šiškin natsivormis, käis  Lenin (kuigi lamas mausoleumis) Moskvas  ringi  vastavas pintsakus ja  tuttavlikus  sonimütsis. Kord  viis  (!) “Lenin“ oma  sõbra  Hitleri kommunistlikule  miitingule, kus praeguse  Kommunistliku  Partei liider seltsimees  Zjuganov oleks füürerit  natsimundris nähes  tribüünilt  peaaegu alla kukkunud. Hitler pajatas veel,  et Lenin saabus  Moskvasse ka  regioonist, aga  oli  end  Moskvas  hästi  sisse seadnud, leidnud endale  Teisikute  teatrist isegi „Krupskaja“ (kirjutades sisse  reaalselt tema  juurde Moskva  korterisse). Ja kaebas füürer, et  Leninil polnud muidugi kuigi  raske  endale eakat  Nadežda Konstantinovnat leida. Aga proovi  temale, vananevale poissmehele  noort Eva  Brauni leida, kes  oleks  nõus   ebavõrdse  abieluga.

Muide, nii nagu  jutustab Šiškin-Hitler, kuidas ta  Teisikute teatri koosseisus, mis  käis  ringreisidel ja   saabus ka Tallinnasse, tutvus Eesti  pealinnas juhuslikult  naisega, kelle  nimi  oli  Nataša. Et  naisele  oli üheaegselt meeldinud nii Hitler kui ka  Tomas  Anders (mäletate „krasavtšhikut“ grupist „Modern Talking“), kuid  lõpuks   eelistanud  füürerit. Šiškin oli  temalt  pärast veel kirju saanud, seejuures  Tšehhovi Vanja moodi – „Taškent. Adolf  Hitlerile“ ja  kirjad  jõudsid  adressaadini.

Eestis oli  “Hitleril” veel meeldivaid  mälestusi. Ammu  enne oma  täherolli, kui Šiškinil polnud  veel  füüreri  vuntsikesi,  olles suureks  kinosõbraks „Uzbekfilmis“ läks  ta  ükskord  isegi  omal  kulul koos filmiekspeditsiooniga välisvõtetele: „Oli alles  aeg!“ («Какие наши  годы!»), pakkudes seal teeneid pakikandja ja  jooksupoisina. Filmis mängis kolm  noort  vene  näitlejannat (praegu  väga  tuntud) ja  eesti  näitleja – noor naistelemmik Lembit  Ulfsak, õrnema  soo  õhkamiste  objekt. Aleksandr  viskas  nalja,  et  eesti keeles  teab  ta  ainult  kahte  sõna – – „Lembit“  ja  „Ulfsak“. Heledapäine  baltlane, nagu meenutab  Šiškin, jõudis   kruttida  romaane kõigi  kolme  naispeaosatäitjaga. Filmigrupis  teati Aleksandri materiaalsest  kitsikusest (ta  magas vaksalis,   oli poolnäljas) ja  hinnates  tema  püüdlikkust ja  omakasupüüdmatust, aitasid teda  tasapisi. Kes  andis kakskümmend kopikat  lõuna jaoks, kes  ulatas võileiva…  Aga  meie  Lembit  Ulfsak oli aga talle  heldelt   muinasjutulise summa – tervelt   kolm rubla lennutanud.  Ja  lausunud: „Annad  tagasi, kui rikkaks saad“. Mulle  ütles  “Hitler”: „Sa korrespondent; kuule, kui näed Tallinnas Ulfsakki,  anna  talle  see kolmeline tagasi!“ (Sai koos  naerdud.)

Kuid,  tõesti, kümne aasta  pärast – see oli aastal 2007 – osalesin ma  filmivõtetel „Issajev“ (film „algajast“ Štirlitsist, filmiti Julian Semjonovi  romaani „Briljandid  proletariaadi  diktatuurile“ põhjal, mille tegevus  toimus  Tallinnas). Filmis  tegi kaasa Lembit  Ulfsak. Ma  rääkisin  talle ammusest loost ja isegi  naljaviluks pakkusin  tagasi Hitleri  võlga – siis  juba  teises  valuutas – kolm  eesti krooni. (Ka  temaga sai koos loo üle  naerdud.)

Talvel  elas  Šiškin kodumaal,  aga  sooja saabudes sõitis  Moskvasse  „suvetöödele“. Üks  püsivaim töökoht oli tal kuulsal Arbatil, pikal  jalakäijate  prospektil, mis  on  antud  igat sorti  kunstnike-artistide käsutusse. Koos  teiste  teisikutega, kes  rahva seas olid  populaarsemad (enamasti Jeltsin,  Gorbatšov, Leninite paarike, vahel Stallone Rambo rollis) laskis ta end  kõigi soovijatega  pildistada. Mõistagi, mitte tasuta. Kogu  selle  vennaskonna   seas  oli  Hitler  kõige  nõutavamaks, kõige populaarsemaks  fotomodelliks.

Hitlerit  kutsuti ka  telesaadetesse esinema ja  filmidesse mängima. Samuti pulma  ja  sünnipäevale. Tavaliselt  olid  need allilmategelaste pidusöömingud. Honorar oli  priske, dollarites, pluss boonusena  söök-jook ja lusti. Tõsi küll, Šiškin  püüdis  neile  üritustele  kauaks  mitte jääda. „Aga  muidu  on nii,“ kaebas ta mulle: „Alguses, hoi Hitler,  lööme  kokku! Aga  kui   võtavad  nina  täis, siis lähevad raevukaks, tuletavad  meelde, kes  nende vanaisa  sõjas  tappis ja  segavad  mind ära  prototüübiga!“

Nagu seda  ikka  juhtub, hakkas  Hitleri  teisik tõsiselt oma rolli võtma  – Mask kasvas Näo külge kinni. Hitler uuris hitlerlikku üleskutset „Mein Kampf“ ja  süvenes füürerlikesse ideedesse. Rääkis  mulle, et tema  on samuti „aaria rassi puhtuse“ poolt: „Mustlaste ega juutide vastu  mul midagi pole, aga  ma ei talu, kui Moskva tänavail jalutab  valge neiu  käevangus  neegriga!“

Hitler esines  nii  agaralt  üritustel, et  isegi  Žirinovski  märkas  teda ja  käskis  endale  mitte  läheneda,  kui  teda  pildistavad  reporterid. „Ahah, lõi kartma,“  hooples  Hitler. „et hakatakse selles süüdistama,  et  tervitab  fašismi.“

On  avaldatud arvamust, et  Hitleri  teisikusse  ei  tasu  suhtuda  kui mingisse koomilisse  nähtusesse. Kui ta kutsub esile  sümpaatia, siis küllap pole ta ainult kloun. Sotsioloogidel ja politoloogidel  oleks  siin mõtteainet…

 

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.