Telefoniküsitlus kui iseennast täitev ennustus

Kantar-Emori telefoniküsitluses on Reformierakond tipus nii valitsuses kui opositsioonis. Sama näitab Norstat 2 viimase aasta kohta.

Valimiste vahelisel ajal elavad poliitikud reitingute järgi, mida tehakse telefoniküsitlusega või internetis. Avalikult on teada vastajate arv, aga mitte telefoninumbrite päritolu.

Inimese telefoninumbri tõenäosus küsitletud saada ei ole ühesugune. Enamik inimesi ei ole küsitlusfirmalt mitte kunagi või palju aastaid telefonikõnet saanud. Osade inimeste vastu on küsitlusfirmadel suur huvi ja võidakse helistada mitu korda aastas. Erinevus võib tulla telefoninumbri avalikustamisega ja selle levikuga riigi andmebaasidest(Äriregistrist) neile, kes koguvad firmade infot või tegelevad telefonimüügiga.

Kellele helistatakse?

Küsitlusfirma eesmärk on leida valimisõigusega inimesed, kes on 18 aastat vanad Eesti Vabariigi kodanikud, omavad (mobiil)telefoni numbrit ja on nõus küsimustele vastama. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti(TTJA) lehe andmetel oli mullu IV kvartalis mobiiltelefoni numbreid Telia Eesti AS-il 839 602, Tele 2 Eesti AS-il 469 918 ja Elisa Eesti AS-il 641 531. Rubriigis „Numbriliikuvus” ei ole toodud  väiksemad sideoperaatorid ega lauatelefonide numbrite arv. Ainuüksi kolme firma võrgus on mobiiltelefone 1 951 051. Seda on poole rohkem kui oli mullu märtsis parlamendi valimisõigusega inimesi (887 420). Parlamenti valis 565 045 inimest ehk erinevus on 1 386 006 mobiiltelefoni numbrit.

Arvuti valis numbri

Osadel inimestel on mitu mobiiltelefoni numbrit, osad numbrid on kasutusel mobiilse interneti sideseadmes. Lisaks mobiiltelefonidele on sadu tuhandeid lauatelefoni numbreid (koos töönumbritega) aga nende arvu TTJA lehel ei leidu.

Küsitlusfirma ei vali numbreid juhuslikult, vaid tsiteerides Kantar-Emori küsitlejat, siis „tema arvuti valis numbri.” Kuidas teadis arvuti valida minu numbri? See küsimus tekkis mul siis, kui sama küsitlusfirma helistas kahe tunni jooksul minu kolmel numbril(pangateenuse uuring). Selle juhtumise tõenäosus oli üliväike, 3 numbrit ligi 2 miljonist. Kuid võttes arvesse, et neid numbreid oli riik küsinud Äriregistrile, siis küsitleja arvuti valis andmebaasist numbri. Hiljem helistas Kantar-Emor mulle 20.05.2019 ja 16.10.2019, aga poliitilise eelistuse küsimusele jätsin vastamata, sest küsitlus ei ole anonüümne.

Samasugune telefoniküsitlus toimub ka +3727660300 numbrilt tulevate kõnedega, mis on Norstat Eesti AS. Nemad on minule helistanud viimati 2.10.2018, 4.09.2019 ja käesoleval aastal 10. veebruaril, 19. ja 20. märtsil. Nad ei ole veel valinud minu sellist mobiilinumbrit, mis ei olnud riiklikus andmebaasis. Lisaks erakondade populaarsusele teevad ka teisi tellitud küsitlusi.

Erakondade populaarsuse uurimiseks küsitlevad telefoniga nädalas 1000 inimest ja tulemused avalikustatakse www.reitingud.ee aadressil. Lauatelefonide osakaal 10-15%. Aastaga küsitletud 52 tuhat inimest tähendab, et iga 17. valimisõigusega inimene on sellele firmale vastanud ning seda saate oma tuttavatelt küsimisega järgi kontrollida.

Norstat Eesti AS piirkondlik juht Kaspar Küünarpuu vastas, et helistatakse juhuslikele numbritele. „Eraisikute küsitlemisel koostatakse iga küsitluse jaoks juhuslike numbrite kogum lähtuvalt Eestis kasutusel olevate mobiiltelefonide algustest ning numbri formaadi pikkusest. Seejuures puudub meil info selle kohta, kas genereeritud numbri taga on tegelik telefonikasutaja või on see omistatud hoopis mõnele seadmele või kas number on üldse kasutusel. Seetõttu tuleb igaks küsitlusprojektiks genereerida mitmeid tuhandeid värskeid numbreid.”

Avalikustatud ja riigi andmebaasides olevate telefoninumbrite küsitlemine kergendaks küsitlusfirmade tööd, sest välja jäävad mobiiliside seadmed, koolilapsed ja tõenäoliselt valimisõiguseta inimesed. Mais 2019 oli Äriregistris 29 944 FIE-t, 240 747 äriühingut, 23 192 MTÜ-d ja 23 045 korteriühistut, mille telefonile vastab suure tõenäosusega valimisõigusega inimene.

Küsitlusel on mõju

Küsitluste avaldamine on saanud meedias erakondade vahelise võitluse vahendiks, sest pealkirjaga osad tõusevad ja teised langevad. Valimistel põhjasolijaid ei valita, mistõttu ongi küsitlusfirma ennustus sarnane valimistulemuse pingereaga. Küsitlus on iseennast täitev ennustus valimistele. „Nelja nädala koondtulemuste presenteerimine andis kõikide viimaste valimiste eelsete küsitluste seas kõige täpsema tulemuse, erinedes tegelikest valmistulemustest vaid 0,9%,” kirjutas Kaspar Küünarpuu.

Eestit on juhitud 1300 päeva ilma Reformierakonnata. Telefoniküsitluste järgi on tegemist jätkuvalt Eesti populaarseima erakonnaga, kelle reiting on ülikõrge nii valitsuses kui opositsioonis. Parafraseerides riigimees Otto von Bismarck’i, siis „Telefoniküsitlused on nagu vorstid. On parem, kui sa nende tegemist ei näe.”

Virgo Kruve

3 kommentaari
  1. Neist 4 aastat ago
    Reply

    moblaküsitlustest olen kõrvale jäänud tänu kaardikasutusele. Sest mu mobla on pidevalt väljas ja sisse panen harva, kui vaja on. Kuna kasutan ka laetavat kaarti, siis ei salvestu midagi ka mällu. Läbi on tulnud vaid mõni Telia enda teade.
    Nutikas on Elisa kaart, samuti saan laadida 1€ päevas. Ja taas kindel kaitse peal, et ei tülitataks.
    Kuid ukse taga on käidud. Koguni paaril korral viimase 10 aasta jooksul. Kuid olen neile tädikestele kohe selgeks teinud, et meil on 21. sajand ja saatku oma küsimustik e-kirjaga. See aga neile ei sobinud. Kas oli põhjuseks nende endi veebitundmatus või polnud neil midagi ette näidata palga saamiseks, ei tea. Ühele mutile ütlesin, et kui kuskil on mingi küsimus valitsuse või riigikogu hindamiseks, siis pangu minu nimel kõige ebameeldivam. Aga see ka ei sobinud.
    Ükskord tülitasid mind ka teistmoodi küsitlejad – vist jehoovalased. Nad käivad reeglina 2kesi. Kohe küsisid, kuidas ma suhtun jumalsse. Taipasin asja kohe läbi ja vastasin, et vastan otse jumalale endale, mul pole midagi häbeneda. Ja jutt sai otsa.
    .
    Kuid Virgole õpetuseks: las sm Kesknädal pakub ka kommijatele vastamiseks mõningaid valupunkte hinnata. Siis selgub ka mõne esitatava küsimuse ülesehituse nõrkus. Sellest saab aga õppida. Olen nimelt mõnes küsimustikus kohanud selliseid, et vastates osa kattuvad või jääb üldse lünk, sest küsimused ei näe selle täitmist ettegi. Ehk meil ei osata isegi küsimusi koostada.

  2. Selgitan 4 aastat ago
    Reply

    miks bandede poplusküsitlused on vigased ega vasta tegelikkusele. Selleks on AINUeelistuse pärimine. Nii selgub küll 100% hinnang, kuid välja jäävad 90% ja 75% hinnangud. Äärmused toovad endaga kaasa alati suuremaid vigu kui järjestus küsitletavate hõlmatavuse järgi. polegi vaja reastada 10 meeldivamat, piisab 3…4-st. See annab juba 99% rõese pildi.
    Kuid meie nn küsitlejaid see ei huvita, neile on tähtsam mingid udused arvud ja et kiiresti ning odavalt saaks kätte. Kui tekib märgatav erinevus, siis viidatakse erinevale küsitlusviisile või vea määrale.

  3. ? 4 aastat ago
    Reply

    MILLEKS SÄHERDUNE JAMA ???
    TEGELEGE PALUN REAALELU PROBLEEMIDEGA.
    SELLEKS TEILE PALKA MAKSTAKSE 30x SUUREMT KUI PENSIONÄRI SISSETULEK. KAS OLETE ISE KA 30x SUUREMAD ???

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.