Automaksu kehtestamiseks on valitud halvim aeg üldse – praegu, kui Eesti inimeste ostujõud väheneb ning tarbijatel ei ole jaksu poes käia ja ettevõtted ei julge teha investeeringuid, tuleks seada esikohale toimetulek mitte lisakoormised, ütles Riigikogu liige Lauri Laats pärast seda, kui rahandusminister Mart Võrklaev oli vastanud täiskogu istungil Keskerakonna fraktsiooni vastavasisulisele arupärimisele.
“Rahandusminister Mart Võrklaev ei taha aru saada, et kui Tallinnas ja selle lähiümbruses on võimalik säästliku väikeautoga igapäevatoimetusi teha, siis maapiirkondades on võimsa sõiduki olemasolu sageli hädavajalik. Kaotada ära reisijate poolt hästi omaks võetud maakondlik tasuta ühistransport ja koormata inimesi veel automaksuga, näitab üleolevat suhtumist. Automaks jätab inimestele vähem raha kätte ja mõjutab otseselt nende toimetulekut,” lausus Lauri Laats.
Rahandusministri väide, et uue maksu eesmärk on autostumise pidurdamine, on Lauri Laatsi sõnul elukauge ega arvesta äärealade elanike vajadustega. “Ma ei ole tähele pannud, et väikelinnade tänavatel oleksid ummikud või õhusaaste ületaks lubatud piiri. Arvestades elukalliduse tõusu ei ole kuigi hea mõte soovitada inimestele uue ja keskkonnasõbraliku auto soetamist. Eestis kasvab suhtelises vaesuses elavate inimeste ja pankrotistunud ettevõtete arv, kuid valitsusel puudub majanduspoliitika ning selle asemel minnakse lihtsama vastupanu teed ja võetakse inimestelt viimasedki säästud,” rääkis ta.
Selle asemel, et automaksule keskenduda, tuleks välja töötada riiklik programm, mille eesmargiks on toetada neid inimesi, kes ei saa endale lubada keskkonnasõbralikumat autot, leidis Lauri Laats. “Täna on Eestis auto keskmine vanus üle 13 aasta, kuid enamik vanemate autode omanikke ei saa endale lubada keskkonnasõbralikumat masinat. Pealegi muutub uue auto soetamine registreerimismaksu tõttu veelgi keerulisemaks. See tähendab, et kavandatav automaks tabab kõige raskemalt vähemkindlustatuid ega täida oma eesmärki. Eesti teedel suureneb romusõidukite hulk. Mõned on sunnitud autost loobuma, kuid me teame, et paljudele on auto kui mitte ellujäämise, siis kindlasti elukvaliteedi säilitamise küsimus,” märkis Keskerakonna aseesimees.
Miks siis kohe romusõidukid? 20-25 aasta vanuseid hästi tsingitud kere ja suurepäraste EURO 3 (milledel ei ole mõttetuid EGR-e ega DPF-e) diiselmootoritega Volvosid ja Audisid ei saa kuidagi romusõidukiteks nimetada.
See oleks väga äge kui Eesti muutuks Euroopa Cuba-ks vähemalt selles osas mis puudutavad vanasõidukite väärtustamise ja kasutuses hoidmist.
Viva la Revolucion, Viva Fidel, Venceremos!