Kodanikuühendused pöördusid automaksu osas riigikogu liikmete poole

Autoromu. Foto: Scanpix

Kuus kodanikuühendust saatsid riigikogu liikmetele mootorsõidukimaksu puudutava kirja, millega kutsutakse rahvasaadikuid üles rahandusministeeriumi algatatud eelnõu mitte toetama.

Pöördumisele on allkirja andnud Eesti Autoomanike Liidu (EAOL), Eesti Maksumaksjate Liidu, Eestimaa Talupidajate Keskliidu, Eesti Lasterikaste Perede Liidu, Eesti Pensionäride Ühenduste Liidu ning Full Throttle Club juhid.

EAOL-i juhatuse esimees Priit Tammeraidi sõnul on niivõrd laiapõhjalise allakirjutanute ringiga pöördumine selge märk ühiskonna tugevast vastuseisust mootorsõidukimaksu kehtestamisele. “Automaksu kehtestamine on ebaõiglane nii maa- ja pereinimestele, pensionäridele kui tegelikkuses kõigile maksumaksjatele – maksu eesmärk on arusaamatu ning mõju meie autopargile negatiivne,” ütles Tammeraid.

Tema sõnul peaksid kirja saanud riigikogu liikmed tõsiselt mõtlema sellele, kes on ta valija. “Suur osa rahvasaadikutest esindab piirkondi, kus autota ei ole võimalik elada. On raske ette kujutada seda piinlikkust, mida need poliitikud automaksu poolt hääletades peavad järgmisel valijatega kohtumisel tundma.”

Viielehelises pöördumises tuuakse muuhulgas välja tõsiasi, et Eestis on ühe ruutkilomeetri kohta väga vähe autosid: kui Saksamaal on ühe ruutkilomeetril kokku ligi 140 autot, siis Eestis on vastav näitaja ligi 23 autot. “Kui arvestada maha peatatud kandega ja ülevaatuseta sõidukid, on Eestis vaid 16,4  autot ühe ruutkilomeetri kohta,” ütles Tammeraid. “Autode rohkus ruutkilomeetri kohta näitab seda, et Eesti on hajaasustusega riik, mille puhul ei saa täna rääkida autode rohkusest või “autostumisest.”

Pöördumises tuuakse välja ka kalkulatsioon, mille kohaselt tuleb praeguse kavatsuse kohaselt autoomaniku aastaseks keskmiseks maksukoormuseks 493 eurot ja 58 senti – sellise tulemuse saab siis, kui jagada 236 miljonit eurot autoomanike arvuga, kokku 478 139-ga. “Näiteks oleks ERR-i automaksu kalkulaatori kohaselt ühe 2018. aasta esiveolise kaheliitrise diiselmootoriga Prantsuse päritolu mahtuniversaali aastamaks 291,92 eurot ja kasutatult registreerimine 3254,60 eurot. See ei ole marginaalne summa, vaid oluline koormus isegi senini võrdlemisi hästi toime tuleva perekonna rahakotile,” seisab pöördumises. “Mis puutub maksu väidetavasse eesmärki suunata inimesed keskkonnasäästlikumate sõidukite suunas, siis antud sõiduki sihtrühma (ehk lastega pere) puhul ostetakse olude sunnil ikka samade suurus- ja võimsusnäitajatega auto, ent uue maksu rakendudes vaatab ostja hoopis automaksu võrra odavama,  vanema ja saastavama sõiduki poole,” leiavad allakirjutanud.

Pöördumise lõpus märgitakse, et mootorsõidukimaksu toetamine on kahjulik nii Eesti elanikkonnale kui riigikogulase enda jätkamisele poliitikas, sest koalitsioonierakondade toetus on just automaksu debati ajal drastiliselt langenud. “Suur osa toetuse langusest põhineb tõsiasjal, et tänane valitsus on käitunud vääritult ja valelikult. Teie võimalus on olla mõistuse hääleks ja tuletada rahandusministrile meelde, et riigikogu pole kummitempel,” seisab pöördumises.

Pöördumine saadeti digitaalselt allkirjastatuna riigikogu kantseleile, kes toimetab selle edasi kõigile 101 rahvasaadikule.

BNS

6 kommentaari
  1. Nii 1 aasta ago
    Reply

    Midagi peab nende autodega ette vütma küll. Ebameeldiv on käia linnades sest õhk on rikutud ja sõiduautod vuravad päev otsa mööda tänavaid.Tööasju saab ajada ka arvuti teel aga enanus peaks ikka keset päeva tööl olema. Inimeste tervis on tähtsam kui nende mugavused. Automaks peaks olema astmeline aga maal elavad inimesed peaksid olema sellest maksust vabastatud.

    • Nalja nabani 1 aasta ago

      Tartus on mitmel mehel lausa muuseumid vanadest autodest. Tore, kui maksma hakkavad?!?

  2. Juhan 1 aasta ago
    Reply

    Astmeline tulumaks oleks normaalne küll. olen nõus et maal ei tohi automaksu peale panna. mina olen väga vana inimene ja mul pole kunagi autot olnud. Kasutasin ühistransporti ja tööl olin 8 tundi.eks paljudel on praegu aega sõitmiseks küll. kujutage erre et kas vajutad nuppu nõusoleku märgoks või üldse puudud istungitelt ja kodus ka olla ei taha ja siis ongi põhjust kihutada müüda linna. Vanasti kui autosid polnud või oli väga vähe sai kõik asjad aetud. Linnades panna peale automaks ja kui ei tehta nii siis tuleb vaesematel linlastel autod maha müüa ja sõita ühistranspordiga. See autodevool päev otsa rikub õhku.

  3. Oh00 1 aasta ago
    Reply

    Halastage rikkuritele. neile peab rüümu valmistama teadmisega et saavad vaesemaid aidata ja õhku puhtamana hoida kui nad saavad automaksu maksta õilsatel eesmärkidel ja nende raha ülejääk läheb ka õpetajate abistamiseks.

  4. Sergei. 1 aasta ago
    Reply

    Fašistlikus riigis tehakse nii, nagu reziim soovib. Pole teil siin krõbiseda midagi. Terve Euroopa on pasalasu all aga poolenisti pededest Euroopa parlamendi liikmetest ei huvita kodanike käekäigust midagi: käivad kallistavad ja lakuvad teine teist- vaadake nende ilbeid nägusid. Mis siin ikka rääkida- kui suure riigi eesotsas olijadki käivad nõrgukeste juures. Lasevad sealsete riigijuhtide päid segi peksa ja või otsast rebida ja siis õela irvega VOU . meie õel irve istub ka riigi eesotsas. Virelege ja hädaldage see ongi teie katsumus.

  5. Andrea 1 aasta ago
    Reply

    Kas otsite kiiresti laenu maja ostmiseks? Auto ostmiseks? Kas vajate kiiresti laenu, et oma võlgu tasuda ja end mugavalt tunda? Mingil põhjusel pakun teile koheselt reaalajas laenu 3000 € kuni 3 000 000 € intressimääraga 2%. Garanteerin teile 100% ohutu ja väga kiire rahulolu. Küsimuste korral võtke ühendust:

    E-post: andreafrasca1@yahoo.com

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.