Lauri Laats: silmipimestav uhkus pani koalitsiooni täbarasse seisu

Lauri Laats

Automaksu puhul on kohe esimesest päevast peale lihtlabaselt valetatud, rebitud endale ette keskkonnahoiu ning Eesti masinapargi uuendamise viigileht, kuid tegelikult on silmade ees lihtsalt rahanumbrid, mis maksumaksja käest kokku korjatakse.

President Alar Karis näitas otsusega automaksu seadust mitte välja kuulutada, et ei vaata vaikides pealt, kuidas valitsuskoalitsioon kasutab parlamentaarset enamust oma tahte läbi surumiseks iga hinna eest.

Tõsiasi on aga see, et kui praegu sai moraalse võidu riigikogu opositsioon ning 76 protsenti Eesti inimesi, kes on automaksu vastu, siis tänase koalitsiooni jätkudes saab automaks mõningate muudatustega paraku siiski reaalsuseks.

Planeeritav automaks on valitsuskoalitsiooni jaoks väga oluline eelarve täitmise meede ning kui teekond selleni poleks palistatud ebaõiglusega, siis võiks ehk isegi kaasa tunda, kuidas tänasega löödi suure tõenäosusega kõik ajagraafikud mitme kuu võrra uppi. Kuna aga parlamendi opositsioon juhtis korduvalt tähelepanu seaduse sisulistele puudujääkidele, tuleb nentida: kes tegi – ise tegid.

Automaks kui mugavusmaks

Riigikogu Keskerakonna fraktsioon valis automaksu eelnõu puudujääkidele tähelepanu juhtimiseks võimalikult konstruktiivse kriitika ning muuhulgas käsitles üks muudatusettepanekutest just presidendi välja toodud puuetega inimeste sõidukitega seonduvat. Riigikogu rahanduskomisjonis seda ettepanekut aga isegi ei hääletatud.

Olgu öeldud, et kindlasti ei püüa Keskerakond endale kahmata loorbereid tänase presidendi otsuse osas, pigem hoopis näitab see, mis võib olla opositsiooni täieliku ignoreerimise hinnaks.

Mul on väga raske uskuda, et Reformierakonna, sotside ning Eesti 200 saadikutest mitte keegi ei mõelnud ise sama asja – et sellisel kujul paneb automaks puudega inimesed väga keerulisse olukorda. Küllap mõeldi, aga uhkus või oravatelt peegelduv arrogantsus ei lubanud eksimust tunnistada.

Eesti Vabariigis otsustab seaduste kehtestamise riigikogu ning eri institutsioonid – nagu president või kohus – saavad anda hinnangu vaid nende vastavusele kehtivate õigusaktidega. Hinnangu sellele, kas tehtud otsused on ka õiglased, saavad anda vaid valijad. Kuivõrd järgmised korralised riigikogu valimised on alles 2027. aastal, läheb selle hinnangu andmiseni muidugi omajagu aega ning eks sellele koalitsioonipoliitikud loodavadki.

Valija mälu kipub olema lühike, räägitakse poliitikute seas. Pole aga sugugi kindel, et samamoodi läheb see automaksuga. Asi pole selles, et isiklik auto on vabaduse ja iseseisvuse sümbol ja tihti (ilma igasuguse irooniata) ka lausa pereliikme staatuses, vaid hoopis asjade ajamise stiilis. Automaksu puhul on kohe esimesest päevast peale lihtlabaselt valetatud, rebitud endale ette keskkonnahoiu ning Eesti masinapargi uuendamise viigileht, kuid tegelikult on silmade ees lihtsalt rahanumbrid, mis maksumaksja käest kokku korjatakse.

Kiusatus on arusaadavalt suur, sest tegemist on erakordselt mugava ja universaalse meetmega, mida saab lihtsasti kontrollida ning selle täitmist nõuda. Uut autot ostes ei saa seda registreerimata jätta, kasutatud sõiduki puhul pole samuti mõistlik omanikuvahetust mitte teostada. Kes aastamaksu tasumata jätab, seda peatab sinipunane välgatus isegi teekonnal mööda kruusateed surnuaiale.

Kas uus valitsus tühistab automaksu?

Käitumispsühholoogide pärusmaaks jääb analüüsida ja arutleda, kas automaksuga oleks võinud minna hoopis ladusamalt, kui valitsus lähtunuks kohe alguses aususe printsiibist ning vähemalt püüdnuks kujundada seda õiglaselt. Õiglaselt puuetega inimeste, maal elavate inimeste, suurperede ja veel paljude riivatud ühiskonna gruppide osas.

Õiglust lisaks isegi see, kui automaksu kehtestamisel saame vastu meetmed, mis võimaldavad tunduvalt soodsamalt uue auto soetada, nagu seda on tehtud paljudes teistes riikides. Praegu saab rahvas aga automaksu vastu teadmise, et riigi majanduslik olukord on ikka väga vilets ning raha ei jagu isegi laskemoona ostmiseks. Pole siis imestada, et teeb meele mõruks.

Valitsuskoalitsioon aga lepib kokku juba riigikogu erakorralist istungit, et hädavajalikud muudatused automaksu seadusesse ära teha ning sellele uuesti kummitempel alla lüüa.

Millal automaks jõustuda saab, sõltub suuresti koalitsioonisaadikute puhkusereiside kaugusest, et hääled õigeks ajaks koju tuleksid. Muidugi on alati õhus võimalus, et peaminister lahkub Brüsselisse ning uus valitsus on hoopis teistsugune ja paneb ebaõiglasele automaksule piduri.

9 kommentaari
  1. Soo 2 nädalat ago
    Reply

    Küll tahaks teada et kas meie valitsus meie rahva heaoluks ka midagi teeb. Kas tegeletakse vaid maksude tõstmisega Mjnu meelest peaks valitsus holitsema oma rahva heaolu eest. See maksumaksja raha mis läheb mujale on nagu tilk merre ja ei muuda maailmas midagi. See pidev ässitamine võib meie jaoks halvasti lõppeda. Pidev elatustaseme langus ja hirm on meid tabanud.j

    • SOO 2 nädalat ago

      Minesin liiale.

  2. Jaak 2 nädalat ago
    Reply

    Kõik maksud mis kasvatavad vaesust meie rahvale on läbi läinud ja ega seegi erand pole. Nupule vajutajad nõusoleku märgiks hoolivad vaid oma rahakoti paksusest aga kuidas elavad vaesemad inimesed neid ei huvita.neile võikski panna automaks ja muud maksud aga vaesemad inimesed keda meil on palju ning nemad vajavad abi aga selle asemel tõuseb järjest maksukoormus. Astmeline tulumaks peaks olema ja valitsus peaks hoolitsema meie inimeste heaolu eest milleks ta ju ongi vaitud. Meie väike riik ei pea teis abistama sest vajame ise abi.

    • Eluvaatleja 2 nädalat ago

      Olgem ausad, tegelikult vaene meil autot omada üldse ei jõuakski. Kui siis, ehk üksnes mõne ammu läbiroostetanud romuna aianurgas nõgesepõõsas. Kui kahtled, siis uuri palju on näiteks sotsiaalkorterite asukatest autoomanikke. Ja siis vaata palju on neid meil perede kohta keskmiselt. Või tahad öelda, et maailma 40 rikkaima riigi hulka kuuluva Eesti inimesed on kõik puruvaesed? Seega vaesus pole küll see teema, millele automaksuga seoses rõhuda, kui vaeseks keegi end ise parasjagu siis ka ei peaks.

  3. Eluvaatleja 2 nädalat ago
    Reply

    Eks see auto ikka üks paras nuhtlus ole. Nagu pole tegelikult ka vahet, maksustab riik seda kütuseaktsiisi või mõne muu maksu kaudu, sest olgu valitsus meil milline tahes, kusagilt ta need vajaminevad summad kokku korjama peab. Nii ootaksingi tegelikult Keskerakonnalt hoopis uut ja terviklikku nägemust meie riigi tuludest ja kuludest, mis kardinaalselt erineks senistest valdavatest arusaamadest, millest võiks siis ühtlasi saada ka uus vundament programmile millega minna vastu uutele valimistele ja võita tagasi tänaseks kaotatud toetus.

  4. Nojah 2 nädalat ago
    Reply

    Toetus Keskerakonnale vähenes Ratase esimeheks olemise ajal mil ilmnes tema kahepalgeline loomus ja mis sai kinnituse veel erakonna reetmise näol et minna parematele jahimaadele. Arvan et kui Kiik oleks saanud esimeheks siis ei oleks peaaegu keegi hääletanud Keskerakonna poolt ja nüüd ilmneski tema reeturlik iseloom. Kindlasti saab praegune Keskerakond rohkem hääli sest sinna on jäänud poliitikud kes hoolivad meie inimeste heaolust ja Lauri Laats on üks parematest. Edu keskerakonnale-parimale erakonnale.

    • Eluvaatleja 2 nädalat ago

      Sul on õigus, Ratas koos oma mõttekaaslastega pani aluse erakonna langusele, mis sai võimalikuks tänu Savisaare pikaajalisele haigusele ja ütleks, et suuresti ka ülejäänud erakonnaliikmete ükskõiksusele erakonnas toimuva suhtes, mistõttu õnnestus Ratasel kohe esimeheks saades sooritada ühtlasi ka peaaegu 180° pööre erakonna peamistes poliitikates neile küll silmapetteks tihti otsekui endiselt ustavaks jäädes. Kõik edasine on aga juba loomulik tuletis eelnenust, sest nagu öeldakse, saatanale kord juba sõrme loovutanud pole enam raske ka kõigest ülejäänust loobuda, eriti kui saatan sind sealjuures veel ka korralikult kõrvust kergitab! Aga nagu ütlen, et vastutav sellistel puhkudel on siiski alati kogu erakond, kui õigel ajal otsustavalt sekkuda ei märganud.

  5. Eve 2 nädalat ago
    Reply

    Kui tuleb automaks ega siis vähem inimesi ei sõida oma autodega mööda linna päise päeva ajal. vaesemad inimesed on sel ajal tööl.

  6. robert 2 nädalat ago
    Reply

    Paistab et reformierakond on moraalselt juba nii põhjas et isegi peaministriks pole esitada ausa palega poliitikut Teades selle kamba poliitilisi kelmusi mis rahvasuus märksõnadena mälus Rhooldus kümme limooni Rahapesu Kilekotid roosamanna sadama geiss Arvan et kukkumine on juba alanud ja see tuleb valus Huvitav kas Kajake oma vihmavarjuhoidja Ligi ka äuroopasse viib mingiks nõunikuks

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.