Taavi Aas: Reformierakonna otsus peatada Haapsalu raudtee ehitus peegeldab peaministri suhtumist Läänemaa ja Hiiumaa inimestesse

Elroni pikendatud diiselrong. Foto MIHKEL MARIPUU/SCANPIX

Reformierakonna poolt juhitava Vabariigi Valitsuse otsus peatada Haapsalu raudtee ehitus peegeldab peaministripartei suhtumist regionaalpoliitikasse ning Läänemaa ja Hiiumaa inimestesse, ütleb Riigikogu Keskerakonna fraktsiooni nimel peaminister Kaja Kallasele arupärimise üle andnud Taavi Aas.

“Turba-Risti raudtee ehitushange viidi läbi ettenähtud tähtajaks 30. juuniks ja pakkumised jäid prognoositud eelarvesse. Lepingu tekst AS Eesti Raudtee ja ehitaja vahel oli kokku lepitud ning ootas allkirjastamist ehk 1. juulil oleks saanud töödega alustada. Raudtee ehitamise korral hakkaksid töölised kohe palka saama, mille pealt laekuksid maksud riigile ja kohalikele omavalitsustele. Teisisõnu – 34 miljonit eurot Euroopa Liidu raha elavdaks Eesti majandust,” lausub Taavi Aas.

Endine majandus- ja taristuminister Taavi Aas märgib, et kui ehitust alustada juulis, nagu algselt planeeritud oli, siis oleks see töö enne Rail Balticut valmis ning raudtee-ehituse kõrghooaja hinnad ja kvalifitseeritud tööjõu puudus ei mõjutaks Haapsalu raudtee taastamist. “Reformierakond on keeranud selja hinnatundlikele ja rohelise mõtteviisiga Eesti inimestele. Ühistranspordi kasutajate arv on sel aastal rekordkõrge inflatsiooni tingimustes suurenenud, kuid lisaks Haapsalu raudtee tühistamisele soovib Reformierakond lõpetada ka tasuta ühistranspordi,” räägib Taavi Aas.

Keskerakonna juhatuse liikme sõnul on Haapsalu raudtee olulise regionaalpoliitilise tähtsusega projekt, mis kindlustab Läänemaa ja Hiiumaa elanikele kiire ning turvalise liikumisvõimaluse Harjumaaga. “Läänemaa on jätkuvalt ainuke Mandri-Eesti maakond, kus ei ole raudteed. Miks on rohepöörde eesmärgid olulised Tallinnast idas ja mitteolulised pealinnast läänes ning kuidas on Vabariigi Valitsusel kavas kompenseerida raudtee ehitusest loobumine?” küsib Taavi Aas peaminister Kaja Kallaselt.

10 kommentaari
  1. mõtlematus 2 aastat ago
    Reply

    Kaks vajalikku lasti reformikate poolt allavett – Tallinna Haigla ehitus, ometi teatakse- et ei ole Keilas, Loksal,Maardus normaalset teenindust piirkonnale, samuti Läänemaa ja saarte osale.
    Ravi tn., ja Meremeeste haigla on oma aja äraelanud ja remont maksaks edaspidi tohutult
    Raudtee ehitus, milline oleks võimalus pääsuks väga paljudele töökohtadele ja meditsiinile ligipääs, vähendaks sõiduautode arvu ja ka kaubavedu maanteel, säästaks Tallinna koormust sõidukitega.
    Rohukülast raudtee võiks isegi Tallinnast mööda raudtee valmimisel , olla isegi ühenduseks Maardusse. See on tegelikkuses suure potentsiaaliga ja töökohti andev kõikidesse piirkondadesse.
    Huvitav, et Isamaa ja SDE ei käratse sellise teguviisi vastu – sest pole ju mõtet toota Ülikoolides doktoreid ja pedagooge(kui kohalik elu hääbub õpilaste vähenemisega ja sellega seoses ka pedagoogide palgad ei kutsu sellistesse kohtadesse…), ka insenere pole lõpuks kuskil rakendada. Täna on ju näha – juriste on toodetud ülemäära ja ainult mulle puhuvad, kasu neist pole.
    Reformikate tahe on saada võimalikult kõik ehitamised oma erakonnale?!
    Tundub, et Kallas sihib ennast Euroopasse ja Ansip meediasse intervjuu andmisel oli liialt päikese käes viibinud

    • aeg lõpetada 2 aastat ago

      See partei ei vääri eksistentsi.

  2. Uskmatu-Toomas 2 aastat ago
    Reply

    Reformi erakonda ja eriti pr.Kallast ei huvita Eesti inimesed,nende elujärg vaid näilise kõva tegija maine loomine euroopa struktuurides ja enda tuleviku kindlustamine sealsel hästitasustatud töökohal !
    Mis puutub hr.Ansipisse siis tema on kogu elu olnud üks nürimaid kriite aga väga oskuslik karjerist.Seda näitab tema teenistuskäik alates väga punasest ideoloogia sekretärist kuni eriti sini must valge peaministrini !

  3. Stu 2 aastat ago
    Reply

    Miks see Haapsalu raudtee üldse omal ajal üles kaevati? See jõhkard, kes selle käsu andis, on nüüdseks täiesti unustatud. Ometi oli tol ajal (Eesti taasiseseisvuse algul) seda raudteed isegi rohkem vaja kui praegu. Vaat selle mehe käest peaks asja uurima. Rööpad müüdi vanarauaks, ja kes sellest kasu sai, võiks nüüd ka sõna võtta, miks omal aja nii toimiti.

    • Õieti 2 aastat ago

      tehti. See on puhtalt ebamajanduslik ettevõtmine, ainult Karilaiu Jannu häältekorjamiseks.
      Elanike arv väheneb, Haapsalust ja Rohukülast pole midagi vedada, seal pole mingit suurtööstust. Inimesed käivad tööl kus iganes. Nende mõnesaja Tallinnas käija jaoks pole raudteed vaja. Piisab 5-st bussist.
      Samasugune rahakülv ärikatele nagu meie lennundus. lennunduse puhul vähemalt teame, et papp läks Taskilale ja läheb ka edaspidi Palmeerile. Kuhu Rohuküla raudtee raha läheb, ei tea seni keegi. Kui avalikustatakse, hoiavad kõik pead kinni “Oi kui lollid me olime!”

    • to Õieti 2 aastat ago

      ilmselt lahmid niisama- rahakülv lennundusele oli kelle valitsuse ajal ja kes oli majandusminister või peaminister ? Parts ja reformierakond ajal.
      Ilmselt ei tea sa ka kuipalju on Ristil ja vana-Haapsalu mnt poole planeeringuid, samuti kuipalju Saaremaa suunalt kasutaksid rongi Tallinnasse, jättes auto Ristile. Haapsalus aga asub üks suurimaid kuurorte, lisaks taastus-hooldushaiglaid, samuti Noarootsi kant, Vormsi praamile samuti ühendus. Samuti on kutsehariduskeskus ja see on hea kool. Haapsalus on palju suveüritusi ja ka muidu vaadata.
      Kogu piirkonna areng taastuks ja tekiks nii tagasiasujaid kui töökohti. Ka veokite osakaal väheneks maanteel, taastuks ka kaubajaama osa. Ja liinibusse pole vaja ülevedada praamiga Hiiumaale, vaid tekiks kohalik vedu.
      Sa oled ikka nii rumal ja väga rumal oma 5 liinibussi jutuga – liinibuss kihutab mööda maanteed, millised on peatused- üksikute vajadused kokkuvõtlikult aga rong läbib kõiki suurimaid alevikke ja linnu.
      Sinu arvamus on – Tallinn-Kärdla-Haapsalu kiirbuss? ja 7* ümberistumisi, rongi peatused katavad aga kogu piirkonna infrastruktuuri vajaduse – isegi piirkonna vajaduse -Keila , Haigla-polikliiniku ja hooldeosakonnaga.

      Õieti –
      ilmselt oled sa üks selline täissöönud magu, kel nutimobla peldikus ka ja voodis aga tarkust sealt ammutada ei oska ja džiip on s/a sinu arvates, millistele kehtestaks mina kui kogumass on üle 2700 kg (kõigile) veokimaksu.
      Pealegi on rongis teatud võimalus ka jalgrattaga olles oma teed osaliselt lühendada ja lastevankritega mugavam reisida , kaasaarvatud iseseisvalt ka INVA vajadustega kodanikel.

      Ja jäta veel meelde kui koolis pole õppinud ja nutist pole mõistust juurde saanud – Haapsalu jaam on Eesti Raudtee 0 km punkt.

    • Osalt 2 aastat ago

      kindlasti lahmin, sest mul pole täpseid andmeid, palju tõi see raudtee KASU enne mahaparseldamist. Ning kust nüüd tulevad uued reisijad ja kaubaveod, et üldse kasumisse jõuda.
      Mida kindlasti Haapsallu veetaks, on kütteõli. Teravili viidi Taeblast Viljandisse, kadus kivisöevedu ja kalatoodete vedu. Kui kadus varasem Venemaa toorainel tootmine (juba 19990ndatel), kadus tööstus ka Haapsalust. Saematerjali veeti ainult kümmekond vagunit kuus!
      Toon võrdluse kaubavaguniti: 1998 – 678 vagunit, 2004 – 106 vagunit. Lang 6,4 korda, mahult 6,68 korda. Kogu see kahjum maksti kinni ülejäänud Eesti arvelt. Aga ükski arukas majandusmees seda ei taluks.
      Kuid 5 otsebussi Haapsalu-Tallinn mahutab 250 sõitjat, 2-korruselised 350. Kas praegu on sõitjaid iga tööpäev tuhandetes?
      Õhtul viivad bussid töötajad Haapsallu, hommikul Tallinna. Vahepeal päeval sõidetakse muid liine, nt korra Tartusse, korra Pärnu või Narva.
      Jaga bussi bensukulu 50 inimese peale ja auto benduskulu 1-5 inimese peale. Vahel lepitakse kokku, et sel nädalal sõidame 5kesi minu autoga, järgmisel sinu autoga jne. Kuid valdavalt on autodes 1-2 inimest. Mine tee äärde ja vaata ise.
      Samuti käiks peale selle tavalised liinikad, need korjaks muud reisijad mujalt peale. Kuid jääb küsimsu, miks peab käima 100km taha tööl? Siis on juba oma elu vigaselt korraldatud. Saaksin aru kaugusest, mis ei nõua üle 20 minuti. Lisaks veel kodunt bussikasse või muusse jaama.
      Inimene epab olema peast soe, kui 3 tundi päevast kulutab sõitudele. Mis pereelu see on? Lapsed juba magavad ja hommikul veel magavad.
      Millised suured asulad on raudteel Haapsalust Keilani? Sest edasi sõidetakse juba linnalähirongiga. Taebla, Risti, Ellamaa, Turba. Elab neis Viki järgi 820+540+170+930 = 2480 elanikku. Lisan Haapsalu 9500 = 11980 ehk 12000 elanikku. Vahepealt lisaks 2000, saan 14000.
      Palju aga neist käib Tallinnas või Keilas tööl? Juba earühmadest kukuvad välja lapsed ja mittetöötavad noored, samuti surmaeelikud ja sandid. Jääb earühm 22-55, mis on umbes pool. Seega 7000. Oma ümbruskonda kaedes käib kaugemal tööl iga 40. Jagan 7000:40 = 175. Seegi on üle pakutud. Täpset arvu muidugi teada ei saa, sest pole taolist loendust korraldatud. Osa sõidab ju oma kärudega ja mitmekesi. Osa aga vaid 2-3 korda aastas.
      Üldiselt on Tallinn-Haapsalu raudtee ühesuunaline, st hommikul sõidetakse Tallinna poole ja õhtu eel tagasi. See tähendab ümmarguselt 50%-list täituvust. Mäletan ise aega kui päeval oli peale minu vagunis 3-4 inimest. Soojal ajal Haapsallu aga oli raske istekohta saada. Kuid see oli Eesti NSV ajal.
      Nii et inimesed ei suuda seda kahjumit oma piletitega kuidagi kinni maksta, kaupa selle kahjumi hüvitamiseks aga pole. Ka pole see kahjum inimese või kildi kohta niivõrd pisike, et võib mööda vaadata, peaasi et inimestel oleks kena aknast välja vaadata.
      Ka väheneb pidevalt meie rahvaarv, iga km läheb aina kallimaks. Kas Putin maksab selle kinni?
      Me ei tohi asju vaadata oma mätta otsast, vaid Eestis tervikuna. Saan aru, kui vald kulutab rohkem oma kolkasse surutud elanike varustamiseks, kuid mõttetutest kulutistest tuleb hoiduda.
      Pane talutavalt täpne äriplaan lauale, siis näeme palju virukas või võrokas peavad sinu raudteele annetama.

    • to Osalt 2 aastat ago

      väga lapsik arutelu. ei tea sinu haridust ega haritust aga infrastruktuuri toimimisest ja selle tugi piirkonna rahvastiku taastumisele, on sul arusaam 0.
      Pealegi on planeeritud raudtee taastada Lääne Kaluri aegselt Rohukülani(Haapsalu on rahvalik nimetus). Rong on kõige kindlam liiklusvahend igasuguse ilmaga ÜT osas, kaubavoog – kui see on ka 3* nädalas 20 vagunit, vajadusel ka külmvagunid jms., suured veosed. See tähendab ca 5000 tonni veo kadumist maanteelt ehk siis 166 veoki kadumist liiklusest. Liinibussid – seisukohti ei saa müüa, rongile saab ja sinu arvutus – 350 reisijat bussis , on 3 või 4 rongi + jalgratastega sealt või huvilised. Seega suvine aeg on hoopis mäsu, kasvõi Ameerika autode näitusele võinuks minna rongiga. Tundub, et sa vaatadki oma mätta otsast, vahe on selles- et Eesti on 1 mätas ja rong on mugavus kõikidele liiklejatele.
      Sinu kaubaveo vähenemise jura – võta siis teadmiseks, raudtee ei kannatanud EV algaastail enam ronge kasutada, sest liiprid olid mädad…. Piirati algselt reisijate vedu ja siis kaubavood. EnsV plaanis oli nii Tapani kui Haapsallu elektrirongid ja kapitaalremont.
      Ja huvitav, kus sa leiba teenid – et oled sellise kohtlase arvutuse saanud ja kuskandis sa elad?
      Sulle sobib Tallinn-Tartu sirge tee nagu kõrbes, kus pole äripäeval ühtki liiklejat peale 21 (nii võibki öelda – Põltsamaa ristis on pisut melu, Jõgeva ja Viljandi suunaga seotult ja edasi on vaikus….)
      Tundub, et su vaimuvaegus ei saa aru – et Ristilt teenindab raudtee ka Virtsust ja Saaremaalt tulijaid, sa oled selline kommija- kes ei loe ja Eesti kaarti ei tunne

  4. Eve 2 aastat ago
    Reply

    Reformierakond teeb pidevalt valesid otsuseid. Juba Ansipi valitsemise ajal oli see nii. ma ei tea ühtegi õiget otsust.

  5. Nojah 2 aastat ago
    Reply

    Meie riigis oleks palju parem elada kui poleks Reformierakonda. Nad ei hooli meie inimeste heaolust ja egutsevad väga vaöesti.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.