Vesterbacka uuring: Eesti võidab Helsingi tunneliga kümneid miljardeid

Peter Vesterbacka Tallinn-Helsinki tunneli plaanide hetkeseisu tutvustus. Pildil punase pusaga Peter Vesterback. FOTO: MIHKEL MARIPUU/SCANPIX

TALLINN, 13. september, BNS – Peter Vesterbacka juhitava Finest Bay Area tellitud ja Soome firma Taloustutkimus poolt läbi viidud uuringu kohaselt toob Tallinna-Helsingi tunneli ehitamine ja käitamine aastani 2050 kahe riigi majandusse juurde ligi 300 miljardit eurot, millest 47 miljardit peaks tulema Eestisse, vahendab Postimees.

Taloustutkimuse uurija Pasi Holm ütles lehele, et tunneli ehitamisperioodil aastatel 2021–2025 lisab see SKT-le 600 miljonit eurot aastas, mis tähendaks 2,5 protsenti Eesti SKT-st. Vastavad arvud Soome poolel oleks 2,4 miljardit eurot, mis on SKT-st 1,1 protsenti. Lisaks võib Holmi sõnul veel juurde arvestada võimendusefekti, mille kordaja on tema väitel 1,8.

Lisanduv raha tekiks Holmi selgitusel nii tunneli ehitamise, sellega seonduvate elamute ja kontorite ehitamise, uute elanike tarbimise, kinnisvara väärtuse tõusu ja kaksiklinna tekke sünergiast. Vesterbacka visiooni järgi tekib tunneli mõlemasse otsa ja ka rajatavatele tehissaartele kaasaegne ja kohati utopistlik elukeskkond, mis meelitab juurde uusi elanikke.

Seejuures ületab Vesterbacka prognoos reisijate kohta enam kui kaks korda riikidevahelise tunneliprojekti FinEst Link uuringu oma – Taloustutkimuse hinnangul tehakse 2040. aastal tunnelirongiga ligi 52 miljonit reisi. Ühtlasi teeksid 19 miljonit reisi uued pendelrändajad.

Holmi sõnul võib kinnisvarahindade ja üldise elukalliduse suure erinevuse tõttu Soomest Eestisse kolida umbes 20 000 soomlast, kes jäävad edasi Soome tööle. Samamoodi kolib uuringu järgi umbes kolmandik Soomes töötavatest eestlastest Eestisse, kuigi jäävad tunduvalt suurema palga tõttu edasi tööle Soome.

Arendaja plaanide järgi hakkab tunnelirongi aastapilet maksma 2499 eurot. Ühe otsa pileti hinnaks plaanitakse 50 eurot.

Uuring räägib ka lisanduvatest tuludest, mida toovad uute elanike kulutused ning nende jaoks ehitatud kinnisvara. Suurimat kasu näeb Holm Tallinna ja Helsingi sisulisest ühinemisest tekkivas lisanduvas tulus. Tema arvestuste järgi lisab ainuüksi kaksiklinna teke kuni 2050. aastani igal aastal Eesti SKT-le 0,15 protsenti ja Soome SKT-le 0,1 protsenti. Tunneli ehitamisperioodil 2021–2025 lisanduks Eesti SKT-le 600 miljonit eurot aastas.

Uurimuse aluseks võttis Holm Rootsi ja Taani vahelise Öresundi silla. Malmöt ja Kopenhaagenit ühendav sild tekitas samuti sisuliselt kaksiklinna ja aitas kaasa Kopenhaagenist vaesema Malmö majanduslikule tõusule.

Vesterbacka juhitav Finest Bay Area Development Oy ja Touchstone Capital Partners Ltd sõlmisid märtsikuu alguses 15 miljardi euro suuruse vastastikuste kavatsuste protokolli Soome ja Eesti vahelise tunneli rahastamiseks, mille kohaselt antakse kolmandik rahastusest omakapitalina ning kaks kolmandikku laenuna.

Hiina fond saab vähemusosaluse ning kohustub andma projektile laenu. Varem on tunnelit nõustunud rahastama Dubai fond ARJ Holding 100 miljoni euro ulatuses.

Vesterbacka soovib tunneli valmis ehitada juba 2024. aasta lõpuks, riigihalduse minister Jaak Aabi hinnangul pole see aga realistlik.

Vesterbacka kinnitab seejuures, et tehnoloogiliselt on Hiina ettevõtete China Railway International Groupi (CRIG) and China Railway Engineering Companyga (CREC) võimekus piisav, et tunnel valmis ehitada 2–2,5 aastaga.

Enne seda on vaja, et Eesti valitsus algataks riigi eriplaneeringu. Esialgne taotlus ei olnud aga riigi hinnangul piisava infoga, nüüdseks on riik juba kolmandat korda selgitusi küsinud ja ootab juulikuust alates vastust.

7 kommentaari
  1. podumai 2 kuud ago
    Reply

    Ei ole need kaevandused Ratta välja mõeldud, vaid reffide ja sotside jt. vastu võetud, ära teha lubatud , mis neile ette kavandatud. R-Baltica jutt ei hakanud Ratta valitsuse ajal peale jms.
    Kui fosforiidi vastu laulsite, siis arvasite venelaste vastu laulvat.
    NSVL oli nii suur maa, et vast poleks hakanudki siit nii kiiresti kaevama.
    Aga seda ei mõelnud, et kui maa sees midagi väärtuslikku on, siis seda KEEGI himustab ja kaevandama asub.
    Seda saate näha, kes asub, kui saate. Aga nõusolekut pole raske saavutada. Viletsus ja stress ühtedel + ahnus teistel ja ongi ükskõik.
    Tahaks näha, kes veel kaevanduse vastu sõna võtab.
    No ja Araabia Ühendemiraadid jt. naftamaad, kes vahepeal rikkaks said, enne kui neile käpp peale pandi, nemad lagastasid ka oma maad ja said rikkaks. Osad said. Ja osad said väga rikkaks. Osad jäid ilma muulaajajaks nagu ikka. Kannatas loodus, nagu ikka.
    Kui vee ära rikute, surete maha. Looduslik valik.
    See on liberaalne turumajandus. Päästab sellest vaid plaanimajandus. Aga seda kapitalismis olla ei saa.
    Sotsialism vananes, sest surus maha EMPAATIAVÕIME KOGU LOODU VASTU /seda ei tulnud talle pähegi/
    inimesed õppisid teesklema, ahnitsesid, Jossifi surmaga suri ka vastutustunne ja hirm karistuse ees, nii grotesksel kujul ta säiluda muidugi ei saanudki, aga ikka…,ateism kui omamoodi kommunismiusk ei kaasajastunud .Lääs aitas lagundada kõll võidurelvastumise, naftahindade allalaskmise / milleks muidu läksid USA-s moodi suured bensiinineelavad autod, sest nii sai kütusehinda alla lasta – toota rohkem,odavamalt – nii pandi Araabia jm.nafta konkureerima NSVL omaga, mida ta eksportis/jne.jne.

  2. Varsti ei ole tööl vaja käie. 2 kuud ago
    Reply

    Tiit Vähi sõnul ei ole eestlastel sada aastat vaja tööd teha Kui laseme fosforiiti kaevandada. Nüüd saame tunneliga veel igapäevase kopsaka raha suurteks pidevateks rõõmudeks. Mõelge ise kui hea elu tuleb. Narvast Tallinnani ulatuvast kaevandusest jääb suur auk. Eesti isiklik magevee meri. Õnnelikud inimesed istuvad pervel ja õngitsevad kalu. Kas saab veel paremat elu olla.
    See ongi põhjus, miks meie valitsuses Ratas tahav meid õnnelikuks teha läbi kaevanduste. Selle nimel palju tööd tehtud. Nüüd tuleb isegi raudtee, millel sõidavad maagi vagunite vahel reisijatele vagunid. Kui siin kala püüda igav, siis võime mujale vabast ajast reisida ja mujal kala püüda.
    Raudteel jaamaülemad kohe võtta. Üks on kohe olema >A>adu Musta näitel. Teine Raukas jne. Ees terendab õnn, vabadus ja rikkus. Kadunud siis riik kes lopsab oma rahvast nagu kolhoosi lehmi. Elagu ees terendav õnnelik elu. Ainuke takistus on silmapiir, mille varjust tuleb Ansipi lubatud viie rikkama riigi rikkus. Oleme ju õnnelik rahvas.

  3. to seda 2 kuud ago
    Reply

    SEe JAA SÕNA ÖELDI JUBA REFFIDE SOTSIDE AJAL
    . Ole ikka õiglane. Praegune valitsus muidugi kinnitab…
    Ja SARNASED JAAD ON ÖELDUD KA TEISTE SIDITEE OSADE KOHTA TEISTES EUROOPA MAADES., JA MITEE AINULT EUROOPA.
    SIIDITEE – HIINA HUVI JA INITSIATIIV, RAHA JA VÕLAUSALDUS JA SISSENÕUDMISKAVA /meile veel tundmatu/
    Kui tuleb siiditee kas siis jääb 3.sõda ainult maakera teusele poolele ja seda asendab see tee – ÜKS TEE ÜKS EESMÄRK- ütles Hiina. Ta juba teab milline on meie eesmärk.
    KullaA poliitikud, teie tegelege parem sots.küsimustega ja andke vanadele ruttu nende pensionisuurendus kätte, et nad saaksid veidigi rõõmu tunda oma viimastest aastatest ja ära surra enne kui kollane rass siia koeri sööma tuleb.ja kasse keetma . Muus ei ole teil kardetavasti sõnaõigust kõigist Eurokogudest ja istungitest hoolimata. Piiblis kõik kirjas. Te ei viitsi lugeda raamatut. No kutsuge siis endile jehoovalaste valvepunktist selgitajAD.

  4. Seda 2 kuud ago
    Reply

    tunnelit ei hakkaks ehitama eestlased ega põdrad, ehitajad tuuakse sisse väljastpoolt ning raha läheb ennekõike nende tasku. Meie saame vaid sendid, kuid pärast peame hakkama miljonitega ülal pidama nagu Reilpeldikutki. See kava Nordkapist tunneli ja Reilpeldiku abil ruttu kuskile Berliini muslimite juurde vanaema sünnipäevale sõita on niivõrd ajuvaba, et selle pakkunud tuleks tuleriidale siduda. Alustada tuleks meie totakast võltsvalitsusest, kes seda heaks kiidab ja lollusi levitab. Vaja oleks kindlat EI sõna aga seda sa Jurka suust ei kuule.

  5. rass kuldjuukseline 2 kuud ago
    Reply

    Varjendi sest saaks, et sinisilmne ja heledajuukseline tõug säiluks ikka aga praak töö uputab tunneli ja praaki tehakse ka palju.

  6. ??? 2 kuud ago
    Reply

    TOHIB KÜSIDA, KES ON TEGELIK RAHASTAJA JA KAS TA KINGIB MEILE SELLE RAHA?
    MILLISTE VAHENDITEGA TA VÕLGA TAGA NÕUAB?
    MIKS AJAB EESTI JUST EHITUSSEKTORIT KOGU AEG TAGA. KAS SEE KALEVIPOEGADE AINUS SOODUMus.
    Kust need rikkad võetakse, kes neid uusi kortereid ostavad? Pilet maksab ka veel 50.-euri.
    Ja kui nad ,soomlased edasi Soome tööle jäävad ja eestlased ka, kuidas siis Eestile maksuraha laekub, sest kodakondsus võetakse ju siis töökoha järgi enamasti.

  7. Siin 2 kuud ago
    Reply

    on esitatud hunnik valesid. Ega siis mingi tunnel too reisijaid juurde, nende arv on püsiv. Kel ikka sõita pole vaja, see ei sõida ja kel on vaja, sõidab niigi. Ja kui tunnel läheb ropult kalliks aga ärikad tahavad ruttu kasu saada, siis kes suudab osta pileti, et pimedas torus end lasta teisele poole lahte? Laevapilet on ju kordi odavam ning paljud tahavad laevaga sõita just mugavuse ja mere pärast. Iga rott laevale ei lähegi.
    Meil pole sadu miljoneid inimesi, kes selle tunneli kinni maksaks. Samuti ei tule sinna kaupa, sest meritsi on kaubavedu ikkagi odavam. Et hiinlased hakkavad oma kaupa just siin vedama, jäägu lollide lõbuks.
    Samuti on tunnelil oma iga ning kes maksab selle kasvava kahju? Ka on tunnel tervik, juba mingi väike viga paneb tunneli tervikuna seisma. Samal ajal saad laevadega vabalt mängida, ka 1 reisi asemel 2 teha.
    2…3 tundi sõidule praegu ja pool tundi tunneliga ei anna mingit ajavõitu meie elus.
    Ärme unusta ka seda, et esimene ehitis on ikka kordades kallim kui 10. vi 25. sarnane tunnel. Miks peame meie need lollid olema kes lullutaja haige mõtte kinni peavad maksma?
    Ja mis siis, kui Vesterbacka ja kamp kuulutab välja pankroti? Mida me tema torudega teeme, kui nad on sinnani kahju toonud? Kas suurendame oma kahjumit edasi?
    Miks Vesterbacka ei ehita esmatunnelit Soome ja Rootsi vahele? Või Hispaaniast Aafrikasse? Või Göteborgist Taani?

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.