12-aastaselt läks Laima Riias noorte talentide konkursile, mida korraldas kuulus helilooja Raimonds Pauls. Lõpetades keskkooli, tahtis tüdruk saada arstiks ja asuski õppima meditsiini, kuid samas ei unustanud laulmist.
Laima esinemismaneer, tema efektne lavakuju, sh hääle madal tämber ja jäljendamatu aktsent, said kohe alguses omapäraseks visiitkaardiks. Tema lauljakarjäär on olnud muljetavaldav. Esimesed sammud laval tegi ta, kui tutvus luuletaja Ilja Reznikuga: laulud tolle sõnadele lõid kohe laineid. Lauljatar külvati üle kutsetega raadiosse ja telesaadetesse.
Mõni arvab, et kuulsuste elu on üks lust ja lillepidu. See pole kaugeltki nii ja ka Laimal on olnud elus kibedaid momente. Kuid tal on õnnestunud saavutada uskumatut edu paljuski tänu Läti suure naabri avaratele võimalustele.
Erakordse huvi osaliseks Vaikule sai Raimonds Paulsi autoriõhtul, lauldes duetis Leontjeviga hiljem hitiks saanud laulu „Vernisash“. 1990-ndail sõitis ta välismaale, esines Ameerikas, mis oli tollal muusikute unistustemaa. Seal vändati temast isegi film, võrreldi teda Madonnaga. Muidugi on Vaikule hoopis midagi sisukamat – see võrdlus on täiesti sobimatu. Ameerika elu Läti lauljatarile ei meeldinud ja ta otsustas kodumaale tagasi pöörduda. Kodumaa aga oli selleks ajaks vaba; igaüks võis teha, mis tahtis – aga teha polnud midagi: „Inglismaa oli lukku pandud, lukuvõti katki murtud…“
Laima heliloojaks on Raimonds Pauls. „Никому тебя я не отдам!“ („Mitte kellelegi ma sind ei anna“) laulab Vaikule. See tähendab, et ka mitte Pugatšovale ta oma Paulsi ei anna. Nad on heliloojaga väga head sõbrad, teineteisele toeks nii rõõmus kui ka mures.
Pauls ja Vaikule on mõlemad Läti sümbolid. Peale selle – kes ei teaks Laima kompvekke ja Laima lõhnaõli. Parfümeeriaäri hakkas ettevõtlik lauljatar organiseerima juba 90-ndail. Elu sundis, sest kultuuriinimesed jäeti ka seal pärast perestroika’t hätta, niiöelda – tuulte tõmmata ja tõugata.
Laima Vaikule populaarsus on olnud üüratu ja üllatav. Kui ta järjekordselt välja ilmub – on ta alati uus! Armastab eksperimenteerida nii välimuse kui ka lavanumbritega. Režiikoolitus (1984. a. läks ta seda õppima kinoinstituuti) annab tunda kõigis tema etteastetes. Neid on tal aga olnud tohutult, üks grandioossem kui teine. Laima Vaikule on mänginud ka kolmekümnes filmis, mis tõestab tema talendi mitmekülgsust.
Duette on Vaikulel olnud ka koos teiste kuulsate lauljatega, sest kes poleks tahtnud temaga koos esineda: Leontjev, Moissejev, Kirkorov, Levtšenko, Vinokur, isegi Verka Serdjuka, rääkimata läti nooresinejatest – nii lauljaist kui ka tantsijaist. Viimased jätavad külmaks liigse rafineerituse tõttu: rõhk on pandud vokaal- ja tantsutehnikale. Meremeeste trios on Laima aga lihtsalt võrratu. Milline tantsuseade ja kostüümid, kuidas ta hõljub meespartnerite keskel! Matkida teda on võimatu.
Alustas aga Laima laulmist kunagi restoranis, esines kabarees, kus ta kord ka avastati. Siis oli ta tumedate juustega ja kräsupäine. Oma välimust muuta ta armastab: paljud ei teagi, et ta on esinenud ka Marylin Monroe ja Marlene Dietrich’ina, kes, muide, mõlemad olid algselt satäänid.
Laima Vaikule tipptund oli mõned aastad tagasi. Tema populaarsus oli saavutanud hiigelhaarde. Tänaseks aga on asutud kodumaal tema tiibu kärpima. Lätimaal toimuvatel festivalidel pole enam seda menu, tempot tuleks maha võtta. Viimast Laima-revüüd Jurmalas vaadata oli väsitav, sest pingutati üle. Ülemäära palju oli glamuuri ning partnerlauljad – tüsedusele kalduvad läti poisid – ei olnud staarile kuigi sobiv raamistus.
Paulsile korraldas Moskva mõni aeg tagasi juubeli puhul ilmatuma uhke austusõhtu… Seal esitasid tema laule nii noored interpreedid kui vanad kalad, praeguses pruugis: tipptegijad. Õhtu lõpuks ilmus lavale ka Primadonna ise. Laima oli seal muidugi ka aukohal.
Vaikulet oleks samasugune suursündmus ees oodanud, kui mitte poleks seda õnnetut Krimmi-intsidenti. Oma loomeinimesi kodumaa hinnata ei oska, aga teistel ka ei lase… Läti mastaabis aga „pole staar enam see“. Sealgi korratakse nagu mantrat: „Käib Venemaal laulmas!“ Ei saada Lätiski läbi ilma tibariikide kompleksideta.
Teatavasti on Laima Vaikule suur Läti patrioot: minu Läti, minu Riia, minu väike Pariis… Mis aga ei välista teisi maid austamast, sealseid esinemisvõimalusi hindamast. Lasta käest nii tohutusuur auditoorium! Ja kus teda mitte ainult ei kuulata vaimustusega – teda armastatakse seal!
Eestikeelses Wikipedias on Laima Vaikule kohta ehmatavalt napilt infot: ainult, et kus ja millal sündis ja et on läti laulja. Laimat aga teatakse terves maailmas ja meilgi väga hästi. Miks temast siis nii vähe? Kas sellepärast, et laulab KA vene keeles (nagu meie Jaak Joala ja Georg Ots ja Anne Veski)? Kas sellepärast, et Laimale kirjutab laule ka Igor Krutoi ja et ta laulab Ilja Rezniku tekstidele loodud laule? Need aga olla ju kõik impeeriumimeelsed!?
Alati pakub rahvale huvi kuulsuste eraelu: kus ja millal sündinud, kas on abielus, kas lapsi on, kas iluoppe on teinud? Mitu suvilat on ja kus? Ja muidugi, kellega semmib?
Lühivastused Laima Vaikule puhul oleksid sellised: Sündinud Cesises 65 aastat tagasi. Iluoppe pole olnud. Üks mees, armukesi ei pea, lapsi ei ole. Karusnahka ei kanna, lilli ei murra. Vanemad: ema töötas kaupluses müüjana, hiljem juhatajana, isa tegutses ettevõttes. Peres oli kaks vanemat õde ja vend. Riiga kolis pere, kui Laima oli kolme-aastane. Lapsena oli ta täis protestivaimu, ulakas ja isepäine.
Mis semmimisse puutub, siis kogu tema isiklik elu on seotud ainult Andrei Latkovskiga. Kunagine ansambli kitarrist ja üksiti terve Laima-impeeriumi direktor, lauljanna impressaario (nagu Anne Veskil on Benno Beltšikov). Elatakse Jurmalas juba kakskümmend aastat, praegu kavatsetakse tagasi Riiga elama asuda, sest tihti on vaja edasi-tagasi sõita – teadagi, mida tähendab šõubisness. Peale kontserttegevuse leitakse aega heategevuseks. Koduses elus ei armasta kamandada, ei löö jalga vastu maad, ei tõsta kunagi häält. Kui on nõus, siis asutakse küsimust arutama, kui ei, siis vaikib. Sama põhimõte on loomingulises tegevuses.
Aasta tagasi kaikus õhus skandaal (skandaaliks puhutu!), kui Vaikule kutsuti esinema Krimmi. Talle torgati mikrofon nina alla ja nõuti vastust: „Kas Krimmi sõidate?“ Vastus trükiti ära kontekstist väljakistuna ja tekitas nördimust mitmes leeris. (Vaikule vastas tegelikult: “Ei sõida! Meile, eurooplastele on see keelatud!“ andes mõista, et Euroliidus ju ei tohi. Siit võeti ainult: „Ma ei sõida sinna.“ Niiviisi aetaksegi ka kultuuriinimesi omavahel tülli, et edasi oleks ikka põhimõttel „Jaga ja valitse“. (Alustasime lauluga, lõpetasime poliitikaga – Kesknädal on ikkagi rahva poliitikaleht.)
Anne Ratman
teadnudki, et ta juba 65 on. Kuid peale nime tõesti tast midagi ei tea.
Võrratu esineja ja võrratu muusika. Kasvõi näiteks see a capella esitus.
https://www.youtube.com/watch?v=66ai4525RR8&list=RDOpLCfBFeR3s&index=14
Artiklis on: “Duette on Vaikulel olnud ka koos teiste kuulsate lauljatega, sest kes poleks tahtnud temaga koos esineda: Leontjev, Moissejev, Kirkorov, Levtšenko, Vinokur, isegi Verka Serdjuka…”
Parandaksin: Peab olema …koos teiste Venemaa kuulsate lauljatega…sest kes tunneb mujal neid loetletud leontjeveid?Ja see Verka pole mingi laulja, vaid ukraina kloun.
Ärge minge Lenki kombel oma venevaimustuses lolliks.