Taavi Aas: Riik ei saa avaliku teenuse osutamisel lähtuda vaid tulususest, vaid peab tagama kättesaadavuse kõigile elanikele!

Foto: Albert Truuväärt

Maakondlikud bussiliinid on oluline avalik teenus, mida tuleb osutada nii tihe- kui hajaasustuses, mistõttu hinnangu andmine kogu ühistranspordisüsteemile pelgalt kulu pealt näitab vaid teenuse ühte tahku. Tasub meeles pidada, et riik ei saa avaliku teenuse osutamisel lähtuda vaid liinide tulususest, kuna riik ja omavalitsused peavad tagama eluks vajalike teenuste kättesaadavuse üle Eesti kõigi piirkonna elanikele.

Meie viimaste aastate ühistranspordi kasutamises on olnud palju positiivset. Üleminekuga riiklikult tasuta maakondlikule ühistranspordile on kasvanud inimeste bussisõitude arv kolmandiku võrra. Reisijate arv on jäänud samale tasemele, kuid see-eest teevad nad rohkem igapäevaseid käike bussiga. Tasuta ühistranspordist on eelkõige võitnud eakad ja kooliõpilased.

Oleme ühistranspordi kasutajate vähenemisele piduri peale saanud, kuid peame arendama töötavat süsteemi, et tuua rohkem inimesi isiklikest autodest ühistransporti. See eeldab põhimõttelisi uuendusi kogu ühistranspordi süsteemis. Riigikontrolli ettepanekuid arvestades töötame edasi ühistranspordi süsteemi ja korralduse arendamiseks.

Näiteks tahame pakkuda inimeste vajadustele vastavaid bussiliine, muuta piletisüsteem lihtsamaks ja selgemaks ning bussiga sõitmise kogemust mugavamaks. Eriti otsib Transpordiamet võimalusi toomaks neid inimesi ühistransporti, kes hetkel ei näe seda reaalse alternatiivina. Lisaks on töös Harjumaa ühtse liinivõrgu arendamine koos Harjumaa omavalitsustega. Loodav kontseptsioon peaks olema laiendatav kogu Eestile.

2 kommentaari
  1. Tasuta 7 kuud ago
    Reply

    bussid on muidugi mugavad, kuid majanduslikult täielik totrus. Ning miks peab buss mingit liini sõitma iga päev, kui sealt tuleb nädalas peale vaid 1..2 inimest. Just maakohtades tuleb bussiliinid liikuma panna 2 korda nädalas ringliinidel, et inimesed saaks sobivaid sihtkohti ise valida ja teise ringiga tagasi sõita. Mäletan ise, kuidas päevas liikus 3 bussi Kohtla-Järve – Jõhvi – Kauksi – Vasknarva – Jõhvi – Kohtla-Järve ja ümberpöördult samuti. Sai vabalt oma käike sättida ja Jõhvis ostlemas käia. Kõik maakohad olid sõidukõlblikud.
    Alati tuleb bussiliin tekitada nii, et ka tagasi saab ning et buss sõidaks kõige sobivamal ajal. Töölkäijate jaoks olgu eri bussid. Ühes suunas viiakse, tagasi tuuakse. Ja õhtul samuti. Saadaks käia tööl, teha sisseostud ja koduski mõne tunni olla.
    Linnas aga tuleb teha nii, et eraautoga sõit tuleb maksustada – 100€ jooksva tunni eest. Kohe on 95% autodest sõidust väljas. Pargitaks nad linna piirile suurtesse parklatesse, kuhu saab bussiga ligi. Tahab keegi aiamaale sõita, sõidab kilakolaga auto juurde ja siis autoga aiamaale. Või korra ohverdab 100€ ja võtab asjad kodu juurest peale.
    Ning linnas ühisvedu õitseb, pole ka avariisid senisel hulgal.
    Tehke või kuu aega proovi, kohe on tulemus näha. JA EI ÜHTKI ERANDIT! Ka Taavi peab maksma, 8-tunnise tööpäeva eest 800€ päevas ja OMAST TASKUST!

  2. bussid ja rongid 7 kuud ago
    Reply

    AGA BUSSIS JUST NAKKUSED SAADAKSEGI. Minul näit.oma autot pole ja just praegu tunnen vajadust ta järele.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.