Kristian Jaani: Politseile terviseameti aitamiseks tõhusamad tööriistad

Politsei tööd tegemas. FOTO: MARIANNE LOORENTS /SCANPIX

Kriisis on informatsioon kõigile osapooltele ülitähtis. Inimesed on ärevil ja infonäljas ning tavapärasest enam on seetõttu ka hirme. Nii on palju hirme tekkinud seoses nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse muudatusega. Tegelikult on ju seaduse muudatuse eesmärk lihtne – vähendada bürokraatiat ja muuta tervishoiu kriisi tingimustes meie kõigi sisejulgeoleku tagamine efektiivsemaks. 

Keegi ei arva, et purupurjus või narkojoobes inimese tänavalt kainestusmajja viimisel peaks politsei kutsuma teise, kolmanda või neljandagi ametivõimu endale appi. See ei oleks lihtsalt pisikeses Eestis efektiivne ressursi kasutus. Niisamuti on vaja politseil pandeemia olukorras terviseameti abistajana õigust viia COVID-i piirangute rikkumise korral läbi iseseisev menetlus. 

Väljaspool hädaolukorda ei palu terviseamet politseid appi. Praegu on meil aga tervisekriis, mille edukas ohjeldamine on ainus tee kriisist välja. Terviseamet saab politseid kaasata ainult nakkushaiguse epideemilise leviku tõkestamiseks juhul, kui ta ei saa ise tulemuslikult teatud ülesandeid täita. Terviseameti ülisuurest töökoormusest ja ametkonna väiksusest on juttu olnud palju. Seda ilmnenud probleemi eelnõuga leevendamegi. Muul ajal puudub terviseametil vajadus ja voli politseid oma tegevustesse kaasata. 

Terviseametile appi

Kaasamine ja eelnõuga loodav uus väärteokoosseis on selgelt seotud ainult epideemia olukorraga ja seda ei muuda ei valitsuse vahetus, liiginnukas minister ega politseijuht. Politseil ei ole lihtsalt võimalik igal ajal omaenese soovist tulenevalt tervisameti ülesandeid täitma asuda. Seda saab teha vaid juhul, kui terviseamet selleks ametliku taotluse teeb ja politsei selle vastu võtab. Praegu vajab terviseamet abi ja politsei seda abi terviseametile ka annab. Mõistlik on anda politseile tööriistad, et terviseametit tõhusalt aidata. 

Jutt sellest, et seadusemuudatuse järel tekivad politseile praegusega võrreldes suuremad õigused kellegi koju sisse murda või kedagi põhjuseta kinni pidada, ei vasta tõele. Meenutan, et Eesti riigis on politsei üks kõige kõrgema usaldusega asutusi: institutsioonide usaldusväärsuse uuringu järgi usaldab Eesti politseid 92 protsenti inimestest. Politsei on selle usalduse oma tööga välja teeninud. See on olnud pikk enesetõestuse periood alates Eesti vabariigi taasloomisest ning selle usalduse säilimise nimel näeb igapäevaselt vaeva kogu politsei. 

Selleks, et politsei saaks toimida ootuspäraselt, on talle erinevate seadustega antud mitmeid õigusi. Politseil on õigus vajadusel – näiteks kuritöökahtluse, vägivallatsemise, varguse korral – tulla eravaldusesse korda looma ja vägivalda takistama või võimalikku ohtu kõrvaldama. Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seaduse muudatusega jäävad eravaldustesse ehk siis kellegi koju sisenemise õiguslikud alused samaks ja eelnõuga politseile suuremaid õiguseid ei anta. 

Ei raiska ressurssi

Politsei ülesanded terviseameti abistamisel COVID-i järelevalves on kontrollida piirangute täitmist: kas inimesed kannavad avalikus kohas maski, kas avalikus ruumis liikuvad inimesed peavad kinni isolatsiooninõudest, kas kohvikud, kinod ja teised avalikud kohad on suletud ning kas 2+2 reeglit täidetakse.

Politsei põhilised töövahendid on praegu ja ka edaspidi selgitamine, veenmine, suhtlemine ja uuesti selgitamine, veenmine ja suhtlemine ning vajadusel isikukaitsevahendite jagamine. See jääb nii ka pärast kõnealuse seaduse muudatuste vastuvõtmist. Küll aga laheneb ära praeguses olukorras kriitilise tähtsusega ressursi raiskamine, mis tingib vajaduse ettekirjutuse või rahatrahvi tegemiseks menetlus terviseametile üle anda. Nii kulub rohkem aega kontrollitava inimese vaates, rohkem tööjõudu riigi vaates, rohkem raha riigieelarvest. Meil ei ole mõistlik jätkata olukorraga, kus juba asjaga kursis olev politseinik peab pöörduma terviseameti poole, viima omakorda kurssi sealsed ametnikud, misjärel saab terviseamet sekkuda.

Väikese riigina peame oma ressursside kasutamist eriti hoolega läbi mõtlema ning vältima üleliigsete ja raiskavate tegevuste tegemist. Seetõttu on mõistlik anda terviseametit abistavale politseile õigus viia COVID-i järelevalve juhtumid läbi täies ulatuses alates selgitamisest, veenmisest ja isikukaitsevahendite jagamisest, kuni vajadusel väärteomenetluse läbiviimiseni.

5 kommentaari
  1. Nojah 1 kuu ago
    Reply

    Kõik on väga õige ja hea et keskerakondlane on siseminister. Kapo juhiks võiks ka mõni keskerakondlane olla siis pääseks õiglus võidule .

  2. Põhimõtteliselt 1 kuu ago
    Reply

    võib ju eesmärkidega nõustudagi, kuid vahendid ja nend ekasutamise peaks heaks hääletama rahvas. Mitte aga nii, et Jurka või Kaja tahavad kedagi maha suruda ja siis politseinikud lähevad ja peksavad ja lasevad. Kuigi põhiseadus ütleb selgelt, et inimesel on õigus võimu kuritarvitamisele vahendied valimata vastu hakata ehk ennast kaitsta. Meil justs eda pole.

  3. Triin 1 kuu ago
    Reply

    On tõesti uhke tunne minna märulipolitseiga naiste-laste vastu,—kes märatses, mida lõhuti ja keda peksti???—— piirata inimestele juurdepääs Toompeale ja toppida muusikud politseibussi. Poleks iialgi arvanud, et te hr. siseminister nii mannatu olete, Igatahes tegite oma margi täis.

  4. Kodanik 1 kuu ago
    Reply

    Mulle kui kunagisele Rahvarindlasele ja Toompea ja Kadrioru lossi kaitsjale meeldis kuidas tursked poisid eile Vabaduse platsil ühte vanahärrat autosse toppisid. Samuti oli tore vaadata kuidas tugevad mundris eesti mehed naiste kallal norisid ja pillimehi autosse toppisid.KE minister,te olete õigel teel. Jõudu!

  5. ? 1 kuu ago
    Reply

    KAS POLITSEI SAAB TRAMMI VÕI BUSSI SUUREMAKS VENITADA ?
    Politsei peaks rajama tehase, mis toodab ngu Issanda välk seda kaelavõru, mille Tehnikaülikooli poisid välja mõtlesid ja ille sees on UV lambid, toru läbiv õhk suunatakse hingatavaks kandjale. Riik seda ju vist ei tee? Idee on hea, Praegugi on vähenenud haigusjuhtumid tänu päikesele, mitte ettevõtud meetmetele, kuigi viinsteta ka ei saa.
    Politseil tuleb hakata ka viiruskindlate maskide tootmisega tegelema. est pole näha, et valitsus sellega tegeleks.
    Koroona ei jää viimaseks tõveks.Sest Emake Loodus on niiviisi sättinud, et liigi ülesigimine toob kaasa epideemiad. Sidemete tihenemine liigi gruppide vahel aitab epideemial levida. (see on globaliseerumine, reisimine, ilmtingimata välismaise toidu tarnimine jms.)
    Teiste liikide vangistamine, ekspluateerimine, piinamine, tarvitamine, nende elukohtade anastamine täidab samuti epideemiate tekkimise rolli, muteerumise ja levimise. Aga rahale on see muidugi kasulik. Ärile. Sestap ongi raha ja ka elektroonilise raha aeg otsas.Rahamajanduse lõppedes kaob vajadus ka suure sigimise järele,sest
    inimkond tuleb tasapisi mõistusele ja hakkab läbu eristama tõelisest rõõmust ,kaob vajadus kraapida kokku võimalikult palju vara, toota võimalikult palju -rõõmu hakatakse tundma PÄRISELT muudest asjadest.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.