Kersti Sarapuu: valitsus kehtestab ühistranspordimaksu

Foto: Maarius Suviste / LEPM/SCANPIX

Esimene maksutõus hakkab tõsiasjaks saama. Loodav valitsuskoalitsioon on otsustanud ära kaotada Keskerakonna initsiatiivil käivitatud tasuta ühistranspordi ja kehtestada ühistranspordimaksu ehk bussiga sõitjatel tuleb hakata piletiraha maksma. Loomulikult teeb Keskerakond kõik endast oleneva, et see plaan teoks ei saaks, kuid samas on kurb vaadata, kuidas maainimeste käekäigu eest seista lubanud sotside esimees Lauri Läänemets laseb sel kõigel juhtuda.

Poliitilisse olukorda süvenedes ei ole selles tegelikult midagi imekspandavat, sest Läänemets teab väga hästi, et kui sotsid peaksid hakkama läbirääkimistel nõudmisi esitama, öeldakse neile kiiresti «Adjöö!». Samuti riigikogusse valitud Jürgen Ligile (Reformierakond) ei ole mul selles suhtes aga midagi ette heita, sest tema käib Järva- ja Viljandimaal ainult kandideerimas ning on teada, et tasakaalustatud regionaalne areng talle korda ei lähe.

Luksemburgis on terves riigis tasuta transport

Kui palju võiks Järvamaal bussipilet maksma hakata? Täit selgust veel ei ole, kuid võrdluseks saab tuua, et Pärnumaa ühistranspordikeskuse korraldatavatel maakonna bussiliinidel tuleb sularaha eest tunnipiletit soetades välja käia kaks eurot. 30 päeva pilet maksab 15 eurot, mis teeb igapäevasõitjatele aastaseks kuluks 180 eurot. Mõistan, et valitsust moodustavate erakondade juhtivpoliitikutele, kelle kokkupuude ühistranspordiga on tagasihoidlik, ei ole tegu märkimisväärse kulutusega, kuid maainimene loeb praeguses erakordse inflatsiooni tingimuses hoolega iga eurot.

Ligi viis aastat eri Eesti maakondades kehtinud tasuta ühistransport on muutunud inimeste igapäevaelu lahutamatuks osaks ning reisijad kinnitasid «Aktuaalse kaamera» tehtud uudislugudes, et uue valitsuse plaan ei ole neile meeltmööda. Aga ju teavad Reformierakonna, Eesti 200 ja sotside juhid paremini.

Kriitikud toovad esile, et tasuta ühistransport ei jõua hajaasustusega piirkondades iga talumajani ja bussid vuravad külateedel pooltühjalt, kuid siinkohal tuleb ausalt tunnistada, et piletiraha kehtestamine seda probleemi ei lahenda. Keskerakond ei ole pead liiva alla peitnud ning oleme nõus, et ühistransport peab ühiskonnas toimuvate muutustega sammu pidama ja mööname, et mõnedes piirkondades tuleb liinivõrk üle vaadata. Kindel on aga see, et tasuta ühistranspordi kaotamine ja inimestele lisakoormise kehtestamine reisijate arvu ei suurenda.

Vastupidiselt valitsuse plaanidele tuleks tasuta ühistransporti lisaraha ja -tähelepanu suunata ning teha piletivaba sõit võimalikuks kõikjal Eestis. Meil tasuks võtta eeskuju Luksemburgist, kus kehtestati 2020. aastal üleriiklikult tasuta ühistransport nii elanikele kui ka turistidele. Seda nii bussis, trammis kui ka rongis. Riik, kus keskmine palk on ligikaudu 6000 eurot, püüab selle abil toetada vähekindlustatud inimesi ja vähendada liikluskoormust.

Järvamaal reisijate arv suureneb

Pärast Covid-19 pandeemiat on tasuta ühistranspordi kasutajate arv kõvasti suurenenud. Tallinna ühistranspordiga tehtud valideeritud sõitude arv on tõusnud rohkem kui 30 protsendi võrra kui võrrelda 2023. aasta esimesi kuid 2022. aasta esimeste kuudega. Siinkohal tasub meenutada, et kui tasuta ühistransport 2018. aastal Järvamaal kehtima hakkas, tõusis aastane reisijate arv 100 000 võrra. Rõõm on tõdeda, et kasv jätkub. Kui 2021. aastal oli Järvamaa ühistranspordis ligi 472 000 reisijat, siis mullu kasvas see ligi 500 000-ni. Ka käesolev aasta kulgeb tõusvas joones – kui 2022. aasta jaanuaris oli 43 500 reisijat, siis tänavu esimese kuu jooksul oli nende arv kerkinud 46 600-ni.

Mulle läks sügavalt hinge Põhja-Pärnumaa vallavanema Aivar Mäe hiljutine tõdemus, et uue riigikogu prioriteet peaks olema vaadata Tallinnast ja Tartust kaugemale ning uurida reaalset elu, sest kümne aasta pärast, kui kõik on kokku varisenud, on hilja hakata mõtlema, kuidas inimesi maale tagasi suunata. Kahjuks on tasuta ühistranspordi kaotamine esimene samm maaelu väljasuretamise suunas.

9 kommentaari
  1. Hiiglane ja põialpoiss 1 aasta ago
    Reply

    EAKAD, LAPSED, INVALIIDID JA TÖÖTUD PEAVAD IKKA TASUTA SÕITA SAAMA MILLEGA TAHES.!
    LENNUKISSE JA LÕBUSÕIDULAEVA NAD JU NAGUNII EI KIPU.
    KUNA MEIE PENSIONÄRIDEST ON PRAKTILISELT ÜLE POOLTE KERJUSED /kas nad sest ise aru saavad või on nii harjutatud, tea tahtagi …/ ON SEADUS, ET NAD SAAVAD KORD KVARTALIS st.3 kuu joolksul 30 .-euri
    TOIDUABIRAHA = 10 /loe kümme euri kuus/ JUHUL KUI NAD NII VAESED, ET RETSEPTIROHTUSID EI JAKSA OSTA- NEED KOMPENSEERITAKSE. MIKS NAD EI VÕI EUROOPALIKKU PENSIONI SAADA ?!!
    KUI HAKATA MÕTLEMA, ET RIIGIAMETNIKE PALKU TÕSTETI, NENDE “TÄHTSAMATE OM” 1600 EUR SIIS TEKKIS ÜKS HUVITAV MÕTE. VÕTAME NÄITEKS POLIITIKU, RIIGIKOGULASE, MINISTRI, KELLE PALK ca 4000 eur /peaministril 8000 ja selle jätame praegu mängust välja/+ 1600 = 5600 eur.+ esinduskulud ja auto koos juhiga, ametikorter jm.
    Eakal, kel tervis kehva ja elada vähe ja vähe mis rõõmu teeks on see 460.-eur.Maja renoveerimine ka veel kaelas.
    KUI NÜÜD KUJUTADA ETTE, ET VASTAVALT INIMESE nn.”TÄHTSUSELE”, OLENEMATA SELLEST, KAS TA TEEB HÄID VÕI HALBU OTSUSEID, MAAILMA PAREMAKS? ARVUTADA TEMA KEHAPIKKUSSESSE., SIIS PEAB TÄHTIS
    OLEMA 17, 2 KORDA PIKEM KUI KERJUSPENSIONÄR. KUI SEE KERJUS ON NORMAALSELT 1,70 m /iegelt pisem, sest küürus ja vanus vähendab pikkust ka/ ,siis peab “TÄHTIS” OLEMA 17, 2 m KÕRGUNEm VÕI KUI TÄHTIS ON 1,70 m , SIIS ON VAENE PNSIONÄR KUSAGIL 8 cm KÕRGUNE. /arvutused pole päris täpsed aga näitavad tegelikkust/ POLE SIIS IME, ET NENDE VAHADUSI EI MÄRGATA, NEID ÜLDSE OLULISEKS EI PEETA
    JA PÄRISINIMESE ALLA ÜLDSE KUULUDA SAAGI – NAGU SUUREMATSORTI KONN vms.SELGE SIIS, MIKS KÕIK ON NAGU ON. KAS TEGIN AVASTUSE?

    • Bogdan 1 aasta ago

      USA asjatundja toob välja põhjused, miks sõda Ukrainas võib USA jaoks lõppeda sama kurvalt nagu Afganistanis President Biden mõistab ilmselt riske, mis kaasnevad üha suurema sekkumisega sõtta, mida pole võimalik võita. Kui Bidenit kritiseeriti tema puuduliku vastuse eest Putini rünnakule mullu veebruaris Ukraina vastu, selgitas Biden, miks ta USA vägesid Ukrainasse ei saada, järgmiselt: „See on maailmasõda, kui ameeriklased ja Venemaa hakkavad üksteist tulistama.”

  2. Nojah 1 aasta ago
    Reply

    Reformistlik valitsus pole kunagi meie rahva heaks midagi head teinud.Kõige hullem oli Ansipi valitsemise aeg kus meie elatustase veeres alla mäge ja ega sellelt valitsuselt pole ka midagi head loota. reormierakondlsed teevad mida tahavad ja teised on nende käsutäitjad sest tahe valitsuses olla on suur ja rahaliselt kasulik. seega loota pole midagi head aga näe imet meie inimestel on ükskõik mis riigis toimub ega nad muidu poleks neid valinud. ei rahaks meie inimesi ülekohtuselt süüdustada ehk tõesti on süüdi E-valimised.mujal riikides ei ole neid ju on pettuseks tembeldatud.

  3. Nii 1 aasta ago
    Reply

    Kui Biden lasi Süüriat pommitada siis tal ponud hirmu et saab vastulöögi aga Venemaaga on asi keeruline aga Venemaad lootis ta küll nõrgestada kasutades selleks Ukraina sõda. Aga meil käub Bideni ees kummardamine ja ega ükski poliitik ega ajakirjanik ei saagi oma arvamust avaldada. Ei maksa inimesi nii rumalaks teha et nad ei mõista et kui poleks hakatud andma relviBideni ässitusel poleks ka sõda.kui Zelenski poleks hakanud vastu võtma relvi oleks kõik jäänud vanamoodi.Biden lasi aöguses natol ümbritseda Venemaad. selge väljakutse.krimmi oleks tal parem paigutada biorelvi muda Venemaale saata Nii ma arvan. Ta halvasti kasvatatud pojal olevat Ukrainas aktsiaselts. Ja oleks ukrainal normaalne president poleks ka sõsa ja verevalamist.

  4. Maksustamised 1 aasta ago
    Reply

    Esimene – ÜT , jah tehakse ära ilmselt ja nagu kirjatükist – 180.- eur aastas , see tähendab keskmiku palgast (alla 1000.- kuu), kaob ja see on ainult kui 1* ÜT kasutamist , mitte ümberistumisega. See on mujal Eestis.
    Tuletagem meelde, et Harjumaal on kokku VII -tsooni ja on tsooni sisene pilet samuti(tavapilet on ca 50% tsooni vahetusest). Harjumaal on üksikpilet 1 sõit -2.00….5.00 , Harju 30 päeva – 70.00 ja kui koos Tallinnas liikumisega ,80.00 kuu. Seega aastas Harjumaal keskmik sõidab oma 2,0….1,5 kuupalka, (palk alla 1000.- eur kuu)- pood, arst, tööle ja ümberistumiste vajadus, sest liinid ei kata vahetustega tööd 7* nädalas – uus, Peatus.ee süsteemis irvitab marsruudi panekul: kuidas jalgsi kepiga saad 6 km jala , 20 min pärast järgmisele bussile …. Nt. Kuidas saab Laulasmaalt saab Paldiski ja Keila kaudu Tallinna tööle! Peast põrunud!
    Teine – pensionärid maksustatakse koos pensionitõusuga, kes töölkäivad – pension on maksuvaba kui ei lähe üle 704.- , kes on tööd teinud pensioni jaoks- sel tõusebki üle üle 704.- nt. 740. Ja kui arvestada, et inflatsioon on olnud ja odavaim tsentraalküte on täna luxe ning ei vähene koos elektrihinnaga kuigi tõusu põhjuseks oli gaasiga seotus(gaasi hind on aga täna kukkunud…..) ja Konkurentsiameti aetav pask – küll hakatakse vähendama , seda pole ju sissekirjutatud ja kuna need on KOV äriettevõtted , siis selle najal saadavast kasumist tõstetaksegi pedagoogide ja KOV ametnike palkasid ja lisahüvesid! Puhas petekas!. Kui pensionär käib tööl, rakendub järgmine skeem(riik on ju soovitanud käia tööl tervisele hästi mõjuvat) – pension muutub sissetulekuks ja palgaga summeeritakse , T-deklaratsioonis järgmisel aastal , maksad vähemasti 50% 1 kuu pensionist riigile nagu nt. ka tänavu – see tähendab- et oma pensioniga tõstsid oma pensioni nagu oli möödunud aastal – tänavu deklaratsioonis üllatusega jne. Seega pole saanud ühtegi senti inflatsioonist ja hindade tõusuks.
    ****Tegelikkus – oleks parem kui pensioni ei tõstaks üldse enam – siis juhtub peenike värk , enam ei saa Kommunaalmakse tõsta , sest kõik pensionärid ja väikesepalgalised muutuvad õiguslikeks Toetuste saajaiks 🙂 – KOV äri kaoks ära oma 100% AS osalustes. Ja põhiline- toetused ei ole sissetulek , mis tähendab et ka maksustavat osa ei teki ja sealtki tekib MTA kohustus veel osa tagastada deklaratsiooni tegemisel:). Ajaks nii riigi pankrotti ja lüpsi ahtraks ?
    Kolmas- maamaks arvestati ümber ja uus rakendub 2024.a. Heidutatud on maksutõusuga ja neid KOV on piisavalt , kes siiani on kõrgemat kasutanudki. Maa-ameti ja riigimeeste mula – põhimõtteliselt arvestuses ei muutu midagi , – õige , number muutub lõivuks! Aga siin on üks võimalus küll, kus oleks õiglus ja õigus vaja rakendada – EV piires peaks kehtima EV kodanikule(mõistena- pere ,100 m2) kokku maksuvabana ja ülejäänu , maksustada.
    Lodevuse väärtuse kaotamiseks – on pere tähendus, 1 leibkond ( lesk; vanemad ja lapsed koos) ja eraldi leibkond – kui on vormistatud abielu või kooselu või vanem (st., et lapse isa nt. on kantud sünnitunnistusele). See ei võimaldaks enam laveerida , et iga sõber ja sugulane või leitud kaasa kasvõi varalepingu naljaga – nimele vormistatakse nt. 200 m2 maja ja * 3 majaalusega ja niiviisi jagatakse järvede, jõgede, mereäärsete kinnistud odavalt- maksu maksmata omadele ja teistele seatakse pääsu piirmaine aga peavad maksma oma pinna eest maamaksu(sest nad ei saa mitmelpool olla sissekirjutatud). Seepärast oleks kindel number 100 m2 üle EV kodanikule maksuvaba summeeritult üleriigi(nt.60 m2 krt. lisaks võib sul olla kuskil veel 40 m2 suvila maksuvabalt) ja ülejäänu eest maksu ka need siud ! (kel on õigus merre ehitada jne.). Nii pole vaja ka kehtestada järgmist —————————
    Neljas – plaanitavat varamaksu poleks vaja(sest see rakenduks pigem jälle alla keskmist elavale , löövalt), eelnev soovitus lahendaks selle ära ja just nendele siugudele , kes arvavad et nende eest tuleb kõik kinnimaksta ja nende panus on ikka niisuur olnud, et igalt toolilt , kus korra peeratanud – peab saama hüvitist, koondamist ja nututasu ja määras on läinud ülemõistuse, vahepeal varastatakse veel ka (sõpradele katuserahad, soovitud paremad arendused, hanked, pankadega ühe mütsi all, Kulka ja Kasiino ühisosad jne. )
    Viies – kehtestaks elektritõuksidele ja – jalgratastele kohustusliku riigilõivu – sest kõik sõidukid tasuvad kütuse ostmisel aktsiisi, milline minevat teede korrastuseks.
    Nendele 25 km/h ja rohkem …. kihutavad el.tõuksid, -jalgrattad – on kõigi teiste arvelt ehitatud võimalused aga aktsiisi nad ei tasu , lisaks nõuavad nad omale paremaid tingimusi kui jalakäijatele või ÜT -l ja samas ülbitsevad oma õigustega nii jalakäijate kui ÜT rajal.
    See maks peaks olema , mis tähendab – nad peavad ostmisel koheselt kandma poes rattad , tõuksid registrisse või EV sissetoomisel mujalt ostmisel, tasuma Tollis registreerimise.

  5. ohoohtnud head valitsustha head valitsust 1 aasta ago
    Reply

    Küll oleks tore kui see oleks 1.aprilli nali et meie rahvas valis sellise valitsuse, aga ei ole. Neil oli tõsi taga et ei taha õiglast ja meie inimestest hoolivat valitsust.

  6. Tohoh 1 aasta ago
    Reply

    Kaja Kallasel on nii palju raha et ta ei oskagi arvestada sellega kuidas elavad vaesemad onimesed.aga meie maksumaksja raha läheb mujale ja nii see vaesus süvenebki. Endale nad tõstavad palku ehkki need on isegi suured.Riigikogus võiks olla vöhem inimesi sest mõned ei tee seal midagi lihtsalt tõstavad käsi et pooldada reformierakonna nõudmisi. Põgenikke ei peaks vastu võtma väikesed ja vaesed riigid nagu meie ja kui Brüsseli tegelased seda nõuavad siis las annavad raha. kui muidu ei saa siis pangu juurde oma rahakotist. aga ega rikas vaeste probleemidest aru ei saa. venemaal elab palju rahvusi, ka ukrainlasi jt. mida nad nende sanktsioonidega saavutanud on. Maailmas pole midagi muutunud. aga koroona möllab edasi, inimesed surevad nassiliselt vähihaigusse. toiduained on säilitusaineid täis jne. Valitsus on ikka selleks et kaitsta oma rahva huve.

  7. Sergei. 1 aasta ago
    Reply

    Viletsamatele bussisõit tagasi tasuliseks- õelamatele, müüdavatele sõjapidamine tasuta.
    Anname abi sinna- peaasi et näidata ennast !!!

  8. Liikumine 1 aasta ago
    Reply

    tuleb maksustada nii:
    kuni 5km – tasuta;
    5-10km – 1€;
    10-20km – 2€
    20-50km – 3€;
    50-100km – 4€;
    100-200km – 8€;
    200km ja üle – 15€.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.