Jüri Ratas: tasuta ühistransport on hea. Ma ei mõista, miks Kaja Kallas seda kaotada tahab

Foto: TASUTA ÜHISTRANSPORT, SCANPIX

Reformierakonna peaministri arvamus, et tasuta ühistransport tänases keerulises olukorras võiks kaduda, on kahetsusväärne.

Reformierakond soovib kaotada tasuta ühistranspordi! Vastan siinkohal peaminister Kaja Kallasele, kes leiab, et just tasuta ühistranspordi kaotamine on võti ühistranspordi arendamiseks. No ei ole. See ei tule muidugi kellelegi üllatusena, et selline plaan on sisimas neil alati põlenud, kuid Keskerakond on nii Tallinnas kui ka riigis tõmmanud sellele mõttele selgelt pidurit.

Esiteks on kahetsusväärne, et aastal, mil Tallinn sai kõrge tunnustuse Euroopa rohelise pealinna tiitli näol, on peaminister valmis tasuta ühistranspordile käega lööma. Keskerakonna algatusel toimib Tallinnas juba kümme aastat tasuta ühistransport. See on ennast tõestanud ning inimeste poolt väga hästi vastu võetud solidaarne lahendus.

Tasuta ühistranspordile pole alternatiivi

Tasuta ühistranspordi kaotamiseni jõudis peaminister automaksu kehtestamise kohta vastates. Keskerakond automaksu kehtestamist ette ei näe, niisamuti nagu ei näe me alternatiivi tasuta ühistranspordile. See on sisuliselt sama vaidlus mis tervishoius: kas solidaarse tervishoiu asemel oleks alternatiiv sisse seada tasuline? Meie jaoks vaidluskohta ei ole, vastus on ei.

Teiseks on tasuta ühistransport selgelt sotsiaalse mõõtmega ning annab väga paljudele inimestele võimaluse käia tööl, poes, üritustel või mujal – ehk annab liikumisvabaduse sõltumata rahakotist. Eriti maapiirkondades, kus vahemaad on suured ja palgad kahtlemata väiksemad kui Tallinnas, võib selleks, et üleüldse tööl käia, kuluda märkimisväärne osa palgast. See ei ole mõistlik!

Ühistranspordi kasutamine on täna ju hoopis ligi 20% kasvanud ja seda täiesti mõistetavatel põhjustel – hinnatõusud haukavad pere eelarvest võtma järjest suuremaid summasid, olgu see toidupoe- või kommunaalarvete näol. Kas Reformierakond arvab tõsimeeli, et täna, selliste hinnatõusude kõrval, on parim aeg elu veelgi kallimaks muuta? Võib päris kindel olla, et tasuta ühistranspordi kaotamine vähendab sõitjate arvu ja on seeläbi vastutöötamine rohelisele mõtteviisile, rääkimata täiesti selgetest tagajärgedest, milleks on pere kulude tõus ja liikumisvõimaluste vähenemine.

Kolmandaks, ühistransport on alati olnud riigi poolt doteeritud, nii bussi-, praami-, rongi- kui ka lennuühendus, kokku ca 154 miljonit eurot. Juba selle aasta eelarves on tänane valitsus pannud kokku eelarve, kus on ühistranspordi vajadustest puudu 25 miljonit eurot. Võib-olla peaks seega mõtlema novembris jõuluostudele, sest ma ei tea, millise raha eest ühistransport poole novembri pealt edasi peaks liikuma.

Kvaliteedi kasv ei saa tulla ühistransporti kasutavate inimeste arvelt

Kui aga puhtalt Exceli tabelilt vaadata, tuleks maapiirkondades liinid lihtsalt kohe kinni panna, sest need ei ole tasuvad. Kui muuta ühistransport taas tasuliseks, võib rahaline kasu sellest tõusta riigile ca 10 miljonit ajal, mil riik toetab bussitransporti ca 60 miljoniga. Seega jutt, et tasuta ühistranspordi kaotamine on kuldvõtmeke täiesti uue teenuse kvaliteedi tagamiseks, ei ole pehmelt öeldes usutav. Kogutud aktsiisiraha, mille üle ei saa kuidagi nuriseda, tuleks suunata konkreetsemalt ühistransporti ja teedesse.

Neljandaks on see selgelt samm tagasi ja vastupidine sellele, kuhu liigub muu Euroopa. Näiteks Saksamaal tegi riigiraudtee sammu, et pileti hinda vähendada, ja see osutus ülipopulaarseks otsuseks. See on olnud ka Eesti maineküsimus – meie trump, millega oleme eeskujuks paljudele.

Muidugi ei ole ühistransport täna selline, millega saab lõpuni rahul olla. Liine tuleb tihendada, muuta efektiivsemaks, katsetada innovatiivseid projekte, nagu näiteks nõudepõhine transport. See kõik on õige! Aga see „kvaliteedi kasv“ ei saa tulla nende inimeste arvelt, kes täna ühistransporti kasutavad ja kelle jaoks on just tasuta ühistransport oluline tugi muude kulutuste kõrval, mis niikuinii, ja eriti viimasel ajal, on tohutult kasvanud.

Selgelt on tasuta ühistransport vaid üks pusletükk laiemast pildist – kas ja kuidas tuleb riik inimestele appi. On väga märgiline, et Reformierakonna peaminister leiab, et tasuta ühistransport tänases keerulises olukorras võiks kaduda. See on väga piltlik näide vahest, milline on Reformierakonna ja Keskerakonna arusaam inimeste toimetulekust.

15 kommentaari
  1. Bogdan 2 aastat ago
    Reply

    Paistab, et Ungari peaministril Viktor Orbán’il oli siiski õigus, kui ta ütles, et sanktsioonid kahjustavad Euroopat rohkem kui Venemaad ning et sanktsioonidega tulistab Euroopa omale jalga, kahjustades Euroopa põhilist trumpi – majandust.
    Rahvusvahelise valuutafondi IMF värske prognoosi kohaselt kasvab Vene majandus käesoleval, 2023. aastal 0,3 protsenti, samas kui Euroopa majandus mootori Saksamaa majandus kasvab vaid 0,1 protsenti.
    IMF peab Venemaa edu põhjuseks kiiresti leitud uusi turge oma naftale.

    • Tele 2 aastat ago

      Kohe süda see soojeneb…

    • Bogdanile 2 aastat ago

      Nii ei saa majandust võrrelda.
      Tuleb teha vahet arenenud riikidel- juurdekasv ja mittearenenud riigil juurdekasv(Vene). Või langus. St., ühtedel on taluvuse jagu olemas ja Venel seda pole, nö. inerts on suurem kuni põhioblastid hakkavad nälga jääma -Leningradi, Moskva, Sverdlovski, Tšeljabinski ning Murmansk ja Kaug-Ida. Kui pole normaalseid elamistingimusi- on neil samaka joomine ja ebakvaliteetne kaup. Majandussanktsioonid hakkavad mõjuma ca 2 aastase välbaga järjest.
      Venemaa majanduse tõus on vaid lõhkeaine tootmine ja kütus, maavarad. Teadlikkus- see neil puudub, vastasel juhul poleks nad rahuajal sõda alustanud ja oma, slaavlaste vastu. Samuti nad ei saagi aru – keda nad tapavad, on pimedus.
      Majanduskasvu teame NsV ajast, kuidas aruandeid täideti ja kes ja kus olid näljas ja paljajalu. Täna eitab Vene isegi hukkunute arvu. Ja tunnevad uhkust.

  2. Ele 2 aastat ago
    Reply

    Kaja Kallas on selge näide sellest milline ei peaks olema peaminister. Aga eks selliseid on ka varen olnud kes meie riigile ja rahvale on vaid halba teinud. Kõige halvemad peaministrid on olnud Laar, Ansip, Rõivas ja nüüd ka Kaja Kallas. Mida küll mõtlevad need inimesed kes neid valivad. Keskerakondlik valitsus on teinud meie riigile ja rahvale palju head parandades eelmiste vigu ja minnes edasi. Valides keskerakondlasi on meie elus loota edasiminekut paremuse poole.

    • Vaagija 2 aastat ago

      Eelkõnelejaga väga nõus!

  3. Nojah 2 aastat ago
    Reply

    Isamaalased räägivad ilusaid sõnu meie isamaast aga tolku sellest pole Nad teevad seda mida reformierakondlased nõuavad olles vaid valitsuses kohatäiteks. Välisministri kohtumiste tagajärjel midagi ei muutu maailmas agameile võib halba teha küll. Vlisminister peaks minu arvates sõlmima meie riigile kasulikke kokkuleppeid. Arvata on et ka sotsidei poolda Keskerakonna suurepäraseid ettepanekuid meie rahva parema elujärje saavutamiseks olles Reformierakonna mõju all. Jääb üle EKRE ja olen kindel et ekrelased toetavad kõiki häid ettepanekuid mida teevad keskerakondlased. Nende koostöö oleks vajalik.

    • Vaagija 2 aastat ago

      Keskerakonnal ja EKREl on paljudes probleemides üksmeel, paraku vist ainult üks suurem erimeelsus – EKRE ei toeta kogu Euroopas, eriti Põhjamaades tunnustatud solidaarset astmelist tulumaksu, mis säästaks meie noori välismaale põgenemast elatust teenima ja võimaldaks ka kodus teenitud palga eest pere ja lapsed normaalselt elatama.

  4. ei keegi 2 aastat ago
    Reply

    Tasuta sõiduõigus on toonud rohkem ühistranspordikasutajaid eelkõige eakate ja kooliõpilaste hulgast. Harjumaa piletimüügi andmetest ilmneb, et täiendavad kasutajad on eelkõige õpilased ja pensionärid, enamuses maakondades pensionäridele ja ka õpilastele sõidusoodustused varasemalt üldse puudusid …
    Transpordiameti analüüs: tasuta, soodsam ja sagedam ühistransport on kasvatanud sõitjate arvu 02.02.2021

  5. Jane 2 aastat ago
    Reply

    Mul poleks selle vastu midagi kui EL laiali läheks sest neist pole mingit kasu Euroopa riikidele. Nad mõtlevad välja sanktsioone lootes vist nälga saata vene rahvale kaela, aga näe ei läinud läbi ja nende kavatsused luhtusid. Tegelikult sõja alustaja oli Biden hakates andma relvi ja nakatades teisi ka seda tegema. Kui väljaspoolt poleks olnud ässitamist ja surmarelvade andmist poleks ka sõda ja kõik oleks jäänud endiseks ja meie mõned riigitegekased ei peaks vihavaenu ässitama ja surmarelvi saatma vaid tegelema oma riigis heaolu saavutamisega.

  6. Soo 2 aastat ago
    Reply

    Nüüd oli Türgis ja Süürias määvärin. Tulles võimule lasi Biden Süüriat pommitada. Vaevalt et ta appi läheb. Valgevene sirutas oma abistava käe ja aitab likvideerida maavärina tagajärgi. Kunagi topiti Valgevenele ka üks naine presidendi kandidaadika aga arusaamatu on et mis õigusega. Eks ikka selleka et sinna ka paigutada NATO.NATO ümbritses Venemaad ja see oli üks ässitamise vorm, teine oli see kui hakati Zelenskile surmatelvi andma. Muidu ju poleks sõda alanud kui Donbass oleks rahule jäetud.. Oleks mõni teine president olnud, normaalne poleks ka verevalanist toimunud. Biden püüab kasutades selleks Ukraina sõda Venemaad nõrgestada ja maailmas ülemvõimu saada.’

  7. õiglus 2 aastat ago
    Reply

    SEDAKORDA ON JÜRIL ÕIGUS- TULINE ÕIGUS!
    Kui see 440+ pensionär kuu keskel on KÕIK oma rahad poodi jätnud- nii ongi alati- sis leiab ta pika otsimise peale voodri vahelt või voodi alt cente, hea kui 3 euriku ulatuses. Sellega saab veel ühe leiva ja vanaksläinud
    saia. Kui seegi raha temalt bussis ära võetakse, kas läheb siis jala poodi???
    Kõik sellised vastunökutajad, et selline tasuta sõit tuleb kellegi arvelt, omavad autot ja jaksavad seda pidada ja
    tohivad VEEL vanuse või tervise tõttu sõita sellega. See, et nemad jaksavad autot pidada, et nad jõukamad on
    tuleb ka KELLEGI ARVELT= PENSIONÄRIDE ARVELT, kes seetõttu vähem saavad. Ega nad muidu aru saa kui nad samadesse oludesse pannakse.

    • keskerakonnal on õigus 2 aastat ago

      Oli ju pr.Simson üks alustugi ,kes Jüril aitas käivitada seda ÜT tasuta kasutamist.
      tegelikkuses on nii- kui nüüd süsteem lõhkuda edasiarendamata , on see Eestile ÜT kasutamise finaal- ÜT teenuse osutajad teevad vingumisega endale ja Reformikate abil lõpu. Arvatakse, et küll sõidetakse edasi – vaevalt, tekib uus seisak väljaspool linnasid, alevikke, arengus ja töölkäijate arv väheneb. Ülejäänud istuvad autosse.
      Millegipärast ongi nii – Laar lammutas raudteed ja bussiliine ehk siis see erinimedega isamaalaste liit , täiendas seda kultuuri Reformikate punt.
      Eestis on vastupidi – hea alus ja riigi väike pindala ning igasuguste teede olemasolu – Millise alusel võiks kogu riigi Kohaliku tähtsusega(linnad, alevike, linnalähiliinid) bussid ja rongid ning trammid, saarte laevad – teha tasuta kodanikele sõidupilet! Saarte liinidel kehtiks aga võrdne Sõidukimaks kõigile(kodanikele, autos- mitte ja formuleerida ümber kauba üleveo teenus) ja saarte lennuk on samuti nö.luksus. Linnadevahelised kiirbussid ja kiirrongid oleksid tasulised.
      Ja mis annaks tagasi selle kulutuse – maanteede lagunemise arvelt – kas te kuulasite Miks maanteed lagunevad – sest ehitatakse Nsvl aegsete normatiividega , lisandunud on pindamise asemel Ooteaeg :)= 2 kihti pannakse asfalti ja 3-s kiht pannakse 7 aastase vahega …… ning veeremi liiklustihedus on läinud liialt suureks, millisele ei pea vastu pinnase “vedrutus” – isegi need 6…8 paariga raskeveokid lõhuvad rohkem kui alusvankrist kasu peaks olema, lisaks naelrehvid. Rasked sahad ja pindmise kihi olemasoluta pritsitava keemia jõudmine järgmistesse kihtidese ehk nagu ütles see teadusmees – nõrgumine jõuab killustiku kihti ja algab teede vajumine(tähendab see voodilinade allalaotamine ja võrgud, ei aita!).
      Mis ma tahan öelda – praaki on niipalju toodetud, et mõistlik oleks vähendada liiklusvahendite hulka Vaba ÜT süsteemiga ning teedeehituse 1 km= 1,5 milj. min /1,5 realist/ ja tegelikkuse 3…4 miljonit viaduktideta .
      Igal aastal nt. eelarvest saadavale ÜT toetusele 50% + aktsiis+ teeme vähem 100 km teed(sitta) ning saame kokku ÜT jaoks kogusumma, ehk siis Pearaha – liinigraafikud tuleb aga teha nii , et 7* nädalas saavad inimesed tööle ka graafikute järgi(1…3 vahetuses)- ametlikult eksisteerivad sellised vahetustega tööd meie orjariigis. Väheneb CO2 saastamine sõidukite arvelt, mõttetud liiklusummikud, müra ja tervis paraneb.
      Kao kaoks see jama bussifirmade jt. – pole juhte, pole palka, pole busse, pole ronge, tramme, praame, reisijad ei mahu peale jms. jama.
      Praegu on ju kasutusel lisaks Koolibussid, milliseid doteeritakse ja KOV maksavad samuti sinna potti ga egas seepärast ühendus teatud kohtades pole paranenud. Liinid on dubleeritud, sest Arendajatel lastud ülekäte minna , tänavate asetused ja laiused ei vasta ÜT nõuetele kõikjal…. – kes tegid ? Kõik on molud ühel moel valitsejatena olnud! On tehtud andestamatuid vigu ja siis imestatakse – needsamad käetõstjad istuvad kõikjale ja kaagutavad : jama, jama… Kwes käppa imevad – vaesuv Eesti kodanik mitusada tuhat ja pensionärid. Iive – see teema on nagu 5 nisaga udar, kõik lubavad raha aga et üldse hakkaks keegi laste peale mõtlema – peaks olema 1 ja 2 laps samasuure väärtusega kui 3 ja edasi…..
      Vanasti öeldi – korstnast ei alustata majaehitust.
      Samuti ei sünni lapsed klistiiri tegemisest!

      Soovin edu Keskerakonnale ja lugege(kõik lugejad) ning mõelge sügavalt.

  8. Sergei. 2 aastat ago
    Reply

    Perekond Kallasel on Eesti rahvast. poh……. Vanaisa natsivormis, poeg kommunnist -keda inimõiguste toimimine EV ei huvitanud – toppis suud kinni. Tütar jälle russofoob natsike, kes kargleb Brüsselis igal võimalusel.
    Küll aga leitakse vahendeid , et tappa minu nimekaime ( perekonna) mõlemal pool rindejoont.
    Leitakse vahendeid , et hävitada fašismiga võidelnute sh. EESTI MEESTE- le pandud mälestusmärgid.
    Nende langenutele pühendatud mälestusmärgid- kes ei lasknud NSVL rahvaid hävitada .
    Tunne Kajake ajalugu- vaata natside tribüünikõnesid- . Eestlased Siberisse , talud saksa sõduritele ei mingit muud keelt- ainult saksa.

    • to Sergei 2 aastat ago

      tead kui ajalugu ei tea , pole ka vaja sellist jama kirjutada.
      See praegune K.K ehk reformierak. jooned on eraldi teema.

  9. to jane 1 aasta ago
    Reply

    Liitudest on eestile niipalju kasu, et nad õpetavad ja veidi valvavadki, et meie tarkpead siin pidevalt omadele jalga ei tulistaks. A või nood kuulavad. Eesti on EELVIIMANE pensionite suuruse poolest ja ka pensionäride
    abiteenuste poolest usutavasti viinane? Sest neid pole lihtsalt. On paberil.Ega toidutoomine pole õige abi,eriti kui sedagi määrab tooja kust toob ja mida saab.

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.