Tanel Kiik: tasuta ühistranspordi kriitikud on vist näinud meie busse vaid autoaknast

Tanel Kiik Keskerakonna volikogus 10.12.2022

Riigikogu valimiste eel on õige ja valijate suhtes aus, et parempoolsed valitsuserakonnad ütlevad selgelt välja, et soovivad tasuta ühistransporti kaotada. Eesti Keskerakonna seisukoht on aga risti vastupidine.

Tasuta ühistransport on tulnud, et jääda, ning vajab paljasõnalise kriitika asemel jätkusuutlikku rahastamist ja pidevat arendamist.

Lõppenud aastal sõideti pealinnas ühissõidukitega 96 miljonit korda, mida on 27 protsenti rohkem kui aasta varem. Prognoosime sõitjate arvu kasvu ka selleks aastaks. Võrdluseks olgu toodud, et veel 2021. aastal sõitsid reisijad Tallinna ühissõidukitega kokku ligi 76 miljonit korda.

Tõsi, COVID-19 pandeemia eelsel ajal nägime ka kõrgemaid numbreid, kuid inimeste liikumis- ja tööharjumused (nt elektritõukerataste kasutamine, kaugtöö rakendamine) ongi viimastel aastatel selgelt muutunud.

Tallinna ühistransport on pealinna elanikele olnud tasuta juba kümme aastat ning on siin, et jääda. Oleme tõestanud, et see on jätkusuutlik lahendus, mille linnaelanikud on heaks kiitnud. Kutsun alanud rohelise pealinna aastal inimesi veel rohkem ühistransporti ja teisi keskkonnasõbralikke liikumisviise kasutama, et säästa oma raha, aega ja tervist ning hoida loodust.

Tasuta ja mugav ühistransport toetab ühtlasi rasketel aegadel inimesi, kes seda kõige rohkem vajavad – väiksema sissetulekuga leibkonnad, tööotsijad ja väga paljud, kelle jaoks kasvanud mootorikütuse hinnad ei ole jõukohased.

55 auto jagu

Üks bussitäis reisijaid vähendab linnaruumis heitmeid ja liikluskoormust 55 auto jagu. Nii aitab ühistransport hoida Tallinna puhtama õhu ja väiksema müratasemega pealinnade hulgas. Linna pikaajalise arengustrateegiaga on seatud sihiks, et aastaks 2035 liiguks suurem osa inimesi Tallinna regioonis kiire ja kättesaadava ühistranspordiga, rattaga või jalgsi.

See eesmärk ei täitu iseenesest, vaid eeldab meie kõigi panustamist ja isiklikku eeskuju. Olen ise igapäevane ühistranspordi kasutaja ning kohati tundub, et kõige suuremad tasuta ühistranspordi kriitikud on näinud busse ja tramme vaid autoaknast.

Loomulikult vajab ühistransport nii riigis kui pealinnas järjepidevat rahastamist ning investeeringuid veeremisse ja taristusse. 2023. aastaks on Tallinna liiniveo esialgne planeeritud eelarve üle 120 miljoni euro ja lisaks sellele 300 000 eurot ööbusside pilootprojektile suvekuudel. Ka sel aastal jätkub linna piires tallinlaste tasuta sõit Elroni rongides.

Pean väga märgiliseks, et Tallinna koalitsioon eraldas nii eelmiseks kui praeguseks aastaks vajamineva lisaraha kallinenud kütusehindade kompenseerimiseks ja töötajate palgatõusuks, mitte ei kärpinud liinimahtu.

Uued bussid

Viimastel aastatel on märkimisväärselt investeeritud taristu ja veeremi uuendamisse. Pealinna elanikke teenindab 350 uut gaasibussi ning oleme järk-järgult vähendanud diiselbusside kasutamist. Need otsused võimaldasid aasta alguses annetada 20 heas korras diiselbussi ka Ukraina Žõtomõri linnale, kus need soojalt vastu võeti.

Samal ajal jätkab pealinn uute trammide ja elektribusside soetamist ning laadimispunktide rajamist, et muuta Tallinna ühistransport veel keskkonnasõbralikumaks. Peagi algav Vanasadama trammiliini ehitus on üks viimaste aastakümnete olulisemaid investeeringuid.

Sel aastal on oodata mitmeid muudatusi ka liinivõrgus, millest esimesed on juba rakendunud. Näiteks peatuvad alates 9. jaanuarist Tallinna ekspressbussiliini nr 14 bussid Vineeri peatuses ning hiljuti nr 46 ja 56 liitmisel saadud ekspressbussiliini nr 46 bussid Humala peatuses.

Need muudatused aitavad haridus- ja tervishoiuasutuste külastajate igapäevast liikumist mugavamaks ja ohutumaks muuta. Loomulikult on tegemist alles esimeste sammudega liinivõrgu uuendamisel, mida liiklusmudeli analüüside ja linnaelanike tagasiside põhjal ette võtame.

Parempoolsetelt erakondadel ootaks lauskriitika asemel konkreetseid ettepanekuid transpordikorralduse ja ühistranspordi liinivõrgu arendamiseks. Põhimõtte pärast tasuta ühistranspordi vastu olemine ei aita muuta pealinna ega Eestit tervikuna rohelisemaks ega inimeste igapäevast liikumist mugavamaks. Küll aga tähendaks tasuta ühistranspordi kaotamine meie inimestele märkimisväärset lisakulu majanduslikult niigi keerulisel ajal.

4 kommentaari
  1. Eve 2 aastat ago
    Reply

    Keskerakondlased hoolitsevad meie inimeste heaolu eest aga reformistlik valitsus seda ei tee. Pealtnäha on meil rikas rahvas, limusiinid sõidavad päise päeva ajal tohutul hulgal mööda linna ja kui ei teaks et meil on ka palju vaeseid inimesi ei tuleks selle pealegi, ei tea niks reformierakondlased tahavad kõik veel hullemaks teha. kui ise midagi head ei tee siis lase teistel teha. isamaalased räägivad ilusaid sõnu ja mõned lähevad ka selle õnge aga nende tegevus on nullilähedane olles Reformierakonna käsutäitjad ja arvulise tasakaalu tekitajad. olen kindel et ekrelased on Keskerakonna heade ettepanekutega nõus sest nende tegevusest ilmneb et nemadki tahavad heaolu meie riigis nagu keskerakondlasedki.tublid inimesed valivadki neid kes meie rahvale head teevad.

  2. Nojah- 2 aastat ago
    Reply

    Tanel Kiik on alati nii hoolitsev ja õiglane. Selline peabki olema poliitik ja ta on tõestanud oma tublidust ning sobib hästi meie valitsusse. Praeguse valitsuse liikmed on unustanud et peavad kaitma oma rahva huve kõikidel elualadel ja eriti vajavad abi need kes seda kõige rokem vajavad. Kahjuks praegune valitsus ei hooli neist.kui onomene on edukas ja rikas peaks ta ikka mõtlema nende peale kes seda pole ja valima neid poliitikuid kes tahavad aidata. selge et praegune vakitsus seda teha ei taha ja hääletab maha kõik keskerakondlaste head ettepanekud.

  3. Jane 2 aastat ago
    Reply

    Kui palju parem oleks meie elu kui kogu aeg oleks keskerakondlik valitsus.

  4. tasuta kellegi arvelt? ärge muretsege seda niipalju 2 aastat ago
    Reply

    Kui vaesematelt pensionäridelt või haigetelt nüüd ka tasuta sõit , mida rongis,laevas,lennukis /viimasesse nad ei satu iialgi/ ära võetakse, kus oleme sidusalt Euroopa kultuuriruumis pensionite suuruse poolest eelviimased
    siis , ega häbi ei aita kui teda pole, teen ettep. kõigilt parteibossidelt-broileritelt, ministeeriumiametnikelt ja riigikogulastelt ära võtta autojuhid, autopesurahad ja tagatipuks ametiautod. Nende rahade eest saab maatädike
    see oma 4 x kuus ,kui tal poeraha jagub,sest muid rõõme tal pole, tasuta bussiga sõita küll ja küll.
    No ja lapsekesed , nõukaajal näitasid õpilaspileti, oli sihuke dokument, ette ja sõitsid tasuta .Mõistlik juht ei vaadanudki seda-oli ju näha, et laps.Sünnist kuni koolieani said nagunii tasuta, nagu ka pagas, mis emmel kaasas oli.
    Oi kuis kallid soguvennad-õeksed meie rahakotikestes sobrada armastavad, enda omad vöö küljes kõvasti lukkus.
    Sidusus ikka eelkõige !

Kommenteeri

Sinu meiliaadressi ei avaldata.